Senaste nytt

Tummen upp för AMEX

AMEX ringde mig under gårdagen..dom ringde hela 13 gånger ( såg ut som ett telefonförsäljarnummer så jag orkade inledningsvis inte svara ) men till slut när dom ringt ca 13 gånger så vart jag ändå nyfiken.

Dom hade uppmärksammat ovanligt köpemönster på mitt kort och undrade vart jag var, jag svarade Stockholm..
Så du är inte i Kenya ??

Ehh nej inte vad jag kan se i alla fall.

Fick se notan, 12 flaskor skumpa,4 vodkaflaskor och middag för 8 personer på ngn lodge...
tur man slapp betala den notan :)

bra av amex att vara denna gången så på.
 

JacobGBG

Medlem
AMEX är väldigt vakna på sånt där.

De la en liknande tillfällig spärr på mig när jag var i New York och undrade om det verkligen stämde att jag ätit finmiddag på steak house.
 

Johan_G

Medlem
Funkar det att ringa och förvarna när man vet att man ska iväg till något konstigt ställe som man inte åker till speciellt ofta?
 

mash

Medlem
Jag råkade ofta ut för liknande saker med mitt Amex guld, fast då brukade jag faktiskt vara på "konstiga" ställen och betala för "konstiga" varor/tjänster/biljetter. T.ex. om man är i Afrika eller Mellanöstern och beställer en flygbiljett enkel resa mellan två ställen ställen i regionen så brukar kortet Amex-kortet nästan alltid bli avstängt och biljettköpet nekas, har nog hänt mig ett tio-tal gånger senaste åren. Ofta ringer Amex upp en direkt efteråt och berättar att dom har lyckats stoppa ett misstänkt bedrägeriförsök på mitt kort, men jag får kontra med att dom har avbrutit mitt biljettköp och orsakat problem för mig då jag måste kontakta flygbolagen för att göra om betalningen på den "halvbeställda" biljetten.

Man kan tycka att dom borde ha någon logik som följer en beroende på vart man är, t.ex. om man åkt ARN-DXB och gör diverse köp i DXB så borde det inte trigga bedrägeriförsök om man sen köper en biljett DXB-RUH eller liknande. Det är ju ändå ett kort som är tänkt för folk på resande fot.

Jag har försökt övertala Amex att inte stänga av mitt kort i dessa situationer, men dom verkar inte ha någon möjlighet att påverka hur systemet fungerar på individbasis. Men har precis nyss bytt till Eurocard Platinum, får se om samma problem uppstår där med.


Edit: Självklart är det ju bra och nödvändigt att dom har en automatisk övervakning av misstänkta bedrägerier, men ibland kanske den är lite väl strikt.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag lyckades få AmEx att förstå att jag ibland behövde handla enkelbiljetter mellan "konstiga" länder och det verkade funka för sådana aktiviteter spärrade aldrig mitt kort men de lyckades ändå se när mitt kort blev skimmat i NYC och användes där.
 

vicce

Medlem
Jag kontaktade Amex när jag reste till Turkiet och sen direkt till USA, för att slippa få kortet spärrat. Men det har väl sina båda för och nackdelar att deras bedrägeri filter är så "hårt".
 
Toppen