Senaste nytt

TSA är för söta...

Har mött så väl riktiga j-a idioter till TSA:are samt även en och annan supertrevlig, pratglad rackare. Skulle vilja påstå att det är lika stor chans att möta tjurskallar i ARN:s security som i staterna. De gör ju bara sitt jobb, jag ser ingen poäng i att tjafsa med dom för att göra deras förmodat skittråkiga jobb ännu jäkligare. Då bjuder jag hellre på ett extra leende och så här långt måste jag säga att det ofta bemötts med ett grin från de flesta TSA-lirare.
 

olsson

Medlem
Lite lack på hur de kontrollerade min väska när jag flög från SFO. Så dags att skapa ett konto och skriva lite.
Överfyllt handbagage och fullproppad väska var jag tvungen att trycka ner lite elektronik i mitt incheckade bagage, ja jag vet att man inte får det etc. Lite nya produkter som inte finns på marknaden än, inte i sina lådor men fortfarande med plastskydd på.
Får väskan en dag försent och öppna och ser en liten TSA notice of inspection och märker också att de repat min nya dator :( Mailade och klagade men det var ganska lönlöst.
 

dino_81

Medlem
Har mött så väl riktiga j-a idioter till TSA:are samt även en och annan supertrevlig, pratglad rackare. Skulle vilja påstå att det är lika stor chans att möta tjurskallar i ARN:s security som i staterna. De gör ju bara sitt jobb, jag ser ingen poäng i att tjafsa med dom för att göra deras förmodat skittråkiga jobb ännu jäkligare. Då bjuder jag hellre på ett extra leende och så här långt måste jag säga att det ofta bemötts med ett grin från de flesta TSA-lirare.

Instämmer. Jag delar din uppfattning!

Ingenting blir bättre och man kommer absolut inte att få ett trevligare bemötande genom att vara otrevlig och obstinat mot dessa befogenhetsöverskridande personer som sannolikt har ett oerhört tråkigt arbete...

Vill man förändra är det bättre att göra det på andra sätt, exempelvis skriva och klaga på beteendet. Kan jag tycka iaf.
 

Nemo

Medlem
Ibland kan det faktiskt vara bra att TSA gör det de ska göra.
The TSA Blog: TSA Blog Year in Review: 2013
"TSA had a busy year in 2013, screening 638,705,790 passengers in 2013 (over 1,700,000 per day), which is 1,123,668 more passengers than last year. (...) 1,813 firearms were discovered in carry-on bags at checkpoints across the country, averaging nearly five firearms per day. Of those, 1,477 (81%) were loaded. Firearms were intercepted at a total of 205 airports with Atlanta (ATL) on top of the list for the most firearms intercepted (111) in 2013. "
 

agehall

Medlem
Det är ju helt livsfarligt när TSA hittar vapen! De är ju vanligen de som står för incidenterna med dessa vapen. Jag misstänker att 100% av dessa vapen hittades i södra USA och där är det väl så pass vanligt med vapen att det inte förvånar mig att runt 2000 personer glömmer ta ur dem ur väskan innan de ska flyga.
 

Dr. Miles

Expert
Lite gammal nyhet.

RT skrev:
TSA agents stop Star Wars actor over 'lightsaber'

Published time: June 10, 2013 18:19

TSA agents in Denver held up Peter Mayhew, the Star Wars actor who played Chewbacca, for traveling with a large, ‘suspicious’-looking cane that resembles a light saber.

The 69-year-old actor stands 7’3” tall and relies on his walking cane to get around, which is designed to look like a light saber. But when ‘Chewbacca’ reached security at Denver International Airport on June 3, his famous role in Star Wars did little to smoothen the process.
.
.
“Magic words to TSA are not ‘please’ or ‘thank you’ … It’s ‘Twitter’… cane released to go home,” Mayhew tweeted from his account, @TheWookieeRoars, indicating that the agents buckled to pressure from tweets about the incident.
TSA agents stop Star Wars actor over 'lightsaber' RT USA
 

taxvalp

Medlem
Reste från New Orleans MSY i helgen och fick se TSA arbeta live. Bakom incheckningsdisken hos AA stod en röntgenapparat och en TSA-agent som öppnade i stort sett alla väskor efter genomlysningen. Eftersom han stod fullt synlig bara några meter bakom disken kunde alla passagerarna följa hans arbete i detalj. Han framstod som försiktig och noggrann men vad som förvånade mig var att han fokuserade på att bläddra i nedpackade papper och trycksaker.

Våra väskor blev också genomsökta (vi hade då lämnat incheckningen men det låg en lapp i varje väska) och det var tydligt att han hade granskat dokument från den kongress jag varit på. Det var en riktig röra bland alla omsorgsfullt sorterade papper. Däremot fick de två grundligt inpackade spritflaskorna som vi dristat oss till att packa förbli orörda.

Är det en ny giv i underrättelsearbetet att fokusera på information snarare än fysiska föremål i bagaget, tro?
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tillhör dem som gärna köper böcker på papper och annat tryckt material när jag är i USA. Jag har många gånger fått väskan genomsökt av TSA. Vid ett tillfälle frågade jag vad som triggade deras genomsökning på en flygplats där man i likhet med det du beskriver ser vad som försegår.

Inspektören som var trevlig och väldigt artig/försiktig nämnde att det var just böcker som genom sin kompakthet och trycksvärta mest ger en stor "svart blobb" på deras skärmar.

Efter den gången packar vi ner de flesta böcker/tidningar i en väska (bag) som inte har något lås och på så sätt har vi sluppit att de öppnat våra väskor med lås.

Ja, jag vet att låsen mest är en falsk trygghet men jag tror på dem...
 
Toppen