Tryckfall och nödlanding för SK1014 idag Arlanda-Skellefteå

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av joemume, 4 April 2012.

  1. joemume

    joemume Medlem

    Ort:
    UME
    Land:
    Sverige Sverige
  2. Alf

    Alf Medlem

    Ort:
    Finspång
    Land:
    Sverige Sverige
    Det mest obehagliga är när syrgasmaskerna faller ner, är man sedan på marchhöjd är det lite adrenalinhöjande ögonblick under den snabba nergången till 3000 meter. Jag har under mina många flygår råkat ut för detta fyra gånger, utan någon större dramatik. En gång med DC10 då det inträffade under stiigning ut från JFK. Då blev det även rökutveckling så det var snabbt tillbaka för nödlandning på JFK med fullt med räddningbilar längs banan. På den tiden hade SAS en DC10 i beredskap på JFK så dom fixade en ny avgång på ca 3 timmar, bra gjort. De tre andra gångern har kabintrycket försvunnet vid flygningar med SAS Q-400. När man åkte det flygplanet fick man räkna med att allt kunde hända stod mer på marken än var i luften och var en riktig miss av SAS att skaffa.
    När det gäller B737 så är det "grisen" dvs 600 modellen som har en dålig konstruktion av trycksystemet som dom inte lyckats få ordning på. Tyvärr är det nästan bara SAS som har denna modell så påtryckningarna på leverantören väger väl inte så tungt.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×