Trogen BA eller byta till Cathay?

Diskussion i 'Oneworld' startad av PGR, 4 November 2015.

  1. Hej från ny medlem,

    Byter snart London mot Hong Kong. Kommer resa frekvent i APAC och då främst inom 3-4h radie från HKG + en 8 - 10 resor tillbaka till Sverige / CPH per år. Asien resorna i blandad pott och tillbaka till Europa i Business.

    Är British Airways Gold i dag och har fått ok på en hyfsad matchning till Marco Polo Gold (var omöjligt att få till Platinum direkt).

    Fråga är:
    Ska jag vara trogen British Airways eller byta till Cathay (som logiskt borde med min nya hemmabas)?

    Var 100 på att byta tills jag såg vilka tiers jag samlar in med British Airways på denna varje gång jag åker hem:
    CPH-DOH-HKG (return med Qatar / Cathay) = 560 (!) tiers

    Med mitt flygmönster borde jag då kunna komma upp i 5,000 tiers och ge min fru ett British Airways Gold.

    Vad skulle ni gjort? Tacksam för svar.

    /Patrik
     
    jimmy_h gillar detta.
  2. Andrew

    Andrew Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Kom ihåg att Cathay slutar med HKG-DOH i början av nästa år så intjäningen kommer bli mycket lägre (förutsatt att du inte flyger med Qatar istället).
     
  3. Kommer du att flyga mest med Cathay i Asien?
     
  4. fcx

    fcx Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad är du primärt ute efter? Vill du ha status i ett program, eller är du främst ute efter att kunna plocka ut awardresor?
     
  5. johhenrik

    johhenrik Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    och hur ofta reser din fru utan dig med Oneworld?
     
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Välkommen till Businessclass - trevligt att du har hittat hit! Förhoppningsvis kommer du att ha mycket nytta av forumet framöver!

    Det är så de flesta tänker innan man hittar hit.. ;) Sedan sitter man där med konton hos flygbolag man knappt visste fanns.

    Det man ska titta på är flera faktorer: Earn/burn ratio, förmåner, enkelhet att nå status, andra intjäningsmöjligheter etc etc.

    Jag vet inte riktigt hur BAECs lokala partners i UK funkar, men här i Sverige har BAEC blivit riktigt uselt efter att deras kreditkortsparnter, Entrecard, halverade intjäningen och från och med nästa år kommer att kräva en spend på 500k SEK för att få en 2-4-1 voucher.

    Jag kan för lite om Marco Polo för att bedöma om det är bra eller dåligt för din del, men titta på hur det ser ut som BAEC-medlem i Hong Kong. Kan man ha kreditkort för att dra in mer Avios tex?


    Allmän refelktion: Det har blivit populärt att kalla Tier Points "tiers" (har sett det i flera inlägg), men det är ganska missvisande. "tiers" betyder nivåer och man drar inte in nivåer. Man drar in nivå poäng. Kalla det gärna TP, men inte "tiers".
     
    Gus gillar detta.
  7. Jäklar. Snabba puckar - det gillar vi!

    1. @Andrew: Visst inte att Cathay skulle sluta den sträckan. Dock som du säger. Qatar funkar lika bra.

    2. @Christoffer Cedergren: Ja, dem samt Malaysia Airlines (framförallt Business till SIN eller CGK med en mellanlandning i KUL för 160 tiers return - om det finns tid...)

    3. @fcx: Status i form av access till trevliga lounger (typ Cathays First i HKG) och award för min fru så hon kan hänga på inom Asien när jag jobbar + en och annan hemresa kanske.

    4. @johnhenrik: Europa-Asien kommer nog bli en del för henne själv (därav vore det bra med Emerald status för henne), inom Asien kommer jag nog vara med för det mesta tror jag.

    5. @agehall: Tack! Hm. Bra point. Cathay har ju ett Amex. Men jag tror jag kör med mitt Amex Platinum (eller rättare sagt startar ett nytt där). Annars var jag lite sugen på Amex med Cathay om det blir dem. Angående "tiers" - point taken...TP! ;-)
     
    Knucket gillar detta.
  8. olo

    olo Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    British Airways har ett Visa i Hong Kong: Collecting Avios with credit cards | Executive Club | British Airways
    Vilket faktiskt är något bättre än BAs kort för boende i UK (om jag räknat rätt...)
     
    agehall gillar detta.
  9. trekker

    trekker Medlem

    Bor man i UK sa ar AMEX Gold card utomordentligt. Det ar egentligen inte ett British Airways kort men jag har pa 1 ar skramlat ihop 200K poang som kan transformeras rakt av till Avioser.
     
  10. ACervin

    ACervin Medlem

    Ort:
    Brisbane
    Land:
    Sverige Sverige
    Cathay business class är i min erfarenhet betydligt bättre än British Airways. Jag hade därför valt Cathay oftare än British Airways för pendlingen till Europa och satsat på Marco Polo. Bäst att ha intjäning av poäng i sitt primära flygbolag. Fungerar dessutom Cathay för dina Asien resor så lär det bli mycket poäng och hög status snabbt. Om det gäller att få in hustrun på lounger så brukar det gå bra som partner utan att hon behöver status, därför är ett British Airways guld anhörig kanske inte lika viktigt. Dessutom skall man inte förakta lokalt kreditkort med intjäning till Cathay, många sköna poäng som kan användas till uppgraderingar när man åker på privata resor.

    Så byt till Cathay med Cathay branded credit cards till hela familjen.
     
    PGR och Christian R gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×