Tredje IATA leken

Diskussion i 'Övrigt' startad av Dr. Miles, 11 Februari 2016.

1. Inlägget från: Vilken rutt flyger flygbolagen med sitt flightnummer 001? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
    Vi har haft mycket nördiga lekar i begynnelse av BusinessClass historia. :)

Enkla IATA-leken: Jorden Runt | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
    Nya IATA-leken: Jorden Runt | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Andra IATA leken (Nya IATA leken) var lite för svår så gör vi ett försök. :)

---
    Tredje IATA leken bygger på IATA:s flygplatskoder och den inbyggda kartfunktionen* här på BusinessClass.

* [ ROUTEMAP ] tagg:
    Kod:
    [routemap]aaa-bbb-ccc[/routemap]
    • Leken går ut på att varje ny flygplats måste ligga inom 2.000 miles flygavstånd från den tidigare flygplatsen.
    • Dessutom måste flygplatsen börja på sista bokstaven i den tidigare flygplatsen. (t ex ARN-NRK)
    • Man får inte flyga till samma flygplats mer än en gång.
    • Man får inte använda stadskod där det finns flera flygplatser. (t ex STO är statskod för Stockholm, ARN är flygplatskod för Stockholm Arlanda)
    • En flygsträcka får inte korsa över redan flugna sträckor.
    • Man får inte posta sträckan efter sin egen flygning. (t ex om jag har flugit ARN-NRK, får jag inte posta någon flygning från NRK. Jag får vänta tills andra postar någon flygning från NRK till någon annanstans.)
    • Posta gärna flygplatskod och stads- / flygplatsnamn på nya flygplatsen du har flugit till. (T ex ARN: Stockholm Arlanda)
    När vi inte kan hitta någon sträcka som uppfyller kraven ovan, då är leken slut.

Jag börjar:
    ARN: Stockholms Arlanda - NRK: Norrköping

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Om någon undrar om vad det här med medveten resande att göra, det här är en utbildning om olika flygplatsers IATA koder. ;)

Last edited: 12 Februari 2016
    Smuffe, Brandten och chazzie gillar detta.
  2. DanielKif

DanielKif Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  3. bnr

bnr Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hur ska man resonera om man inte vill "förstöra", försöka "flyga" så kort (mellan t.ex. xxx-yyy) som möjligt hela tiden?

4. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  5. Du kan välja korta flygningar men du kan inte påverka hur andra gör.

6. bnr

bnr Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  7. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    DanielKif gillar detta.
  8. olo

olo Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  9. bnr

bnr Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  10. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    EDIT: Men vafan @olo jag skulle ju flyga till TXL ;)
    Är tydligen för långsam på att posta

Dr. Miles och olo gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!