Senaste nytt

Travel hacking (för svenskar)

Johan_G

Medlem
Jag har aldrig tidigare ägt ett Amex så poängen bör inte bli några problem.
Johan_G Hur resonerar du när du spontant känner att Eurobonus kan vara en dålig idé om jag vill till Sydamerika och Afrika? Själv har jag bara kollat om något Star Alliancebolag flyger till destinationerna, och det gör de, dessutom till rimliga priser. Just dessa två resmål är endast specifikt för detta år. Nästa år skulle jag gissa att det blir Kina samt möjligen Nya Zeeland.

Det jag menar är att EB tar ganska bra betalt i poäng när man reser jämfört med hur mycket man måste anstränga sig för att få tag i poängen. Dom anledningar som finns att använda EB är bland annat 2-4-1 eftersom den dubblar värdet på poängen men eftersom den också innebär att du måste åka i ett flygplan som det står SAS på så kommer du inte till Sydamerika eller Afrika enbart med det erbjudandet utan måste komplettera med fler biljetter.

Därför kan EB se ut som en dålig idé vid en första anblick men om man gräver runt lite här inne och listar ut hur man ska kombinera sin EB-biljett med andra biljetter (t.ex. betalda med köpta poäng från andra lojalitetsprogram) så kan man knåpa ihop en riktig kick ass-resa vart man vill för väldigt lite pengar. Då blir EB en bra jättebra idé ;)

Om EB är bra eller dåligt hänger helt på hur du använder det.
 

mry

Medlem
Huruvida Amex/MC ser att du lägger på 500 i kontantuttag låter jag vara osagt. Jag jobbar en del med kortbetalningar och vi ser med 100% säkerhet varje gång någon tar ut extra pengar utöver den faktiska summan. Om kortbolagen sedan gör något med den infon låter jag vara osagt.

Det jag har luskat mig fram till är att SEB (som ger ut SAS Eurobonus Mastercard samt Diners) tar det på är att momsen på det du handlar för blir orimligt låg i de fall handlaren redovisar korrekt moms. "Problemet" för dem är att köper du presentkort så är det oftast ingen moms på presentkortet heller eftersom att momsen på ett presentkort uppstår först när du använder presentkortet. Det går inte att veta i förväg hur mycket momsen blir på ditt köp med presentkort och därför är presentkort momsbefriade. Bland annat ICA och COOP redovisar moms 0 kr på presentkort. Vissa butiker som har separat kassa system för t.ex. ATG/svenskaspel brukar ofta göra ett uttag på kortet och flytta kontanterna från ena kassan till den andra om du handlar och spelar samtidigt och då blir det även då naturligtvis fel moms redovisad för uttag har ingen moms. Har sett de som gjort detta på belopp som överskrider de normalt 500 kr de brukar tillåta att man tar ut över det belopp man handlat för, i detta fallet redovisas ju momsen i den andra kassan så det blir ju rätt moms för butiken men det ser ut som att du inte betalt moms för kortföretaget.

palmen : Finns det något annat sätt att se att en kund verkligen inte köpt ett presentkort på 500 kr som har 0 kr i moms och handlar för t.ex. 100 kr ?
 

mry

Medlem
Jodå, i ett fåtal butiker går det jättebra. "Kan du dra det på 500:-" funkar varje gång i en viss butik jag handlar i.

Får man gissa på att det är en liten butik som har en separat terminal för kortet där de bara slår in summan i kortläsaren och sen ger dig pengarna från kassan fast de bara slår in det du ska betala i kassan?
 

Glenn E

Medlem
Ett råd från mig är att även skaffa ett Mitt kort från GE moneybank.
Fördalar:
Ingen årsavgift
Inget valutapåslag (=Bäst kurs utomlands)
Ingen avgift för kontantuttag. (Dock ränta från första daagen, man kan sätta in lite pengar i förväg för att slippa ränta)
5% rabatt upp till 20000 sek fram till 30e juni för resor och hotell som belalts med kortet.

Nackdel: Inga EB poäng

För flygpoäng skaffa EB mastercard och ett av Amex eller Dinersclub (byt efter 11 månader)

Läs in dig på Lifemiles .
 

palmen

Moderator
Det jag har luskat mig fram till är att SEB (som ger ut SAS Eurobonus Mastercard samt Diners) tar det på är att momsen på det du handlar för blir orimligt låg i de fall handlaren redovisar korrekt moms. "Problemet" för dem är att köper du presentkort så är det oftast ingen moms på presentkortet heller eftersom att momsen på ett presentkort uppstår först när du använder presentkortet. Det går inte att veta i förväg hur mycket momsen blir på ditt köp med presentkort och därför är presentkort momsbefriade. Bland annat ICA och COOP redovisar moms 0 kr på presentkort. Vissa butiker som har separat kassa system för t.ex. ATG/svenskaspel brukar ofta göra ett uttag på kortet och flytta kontanterna från ena kassan till den andra om du handlar och spelar samtidigt och då blir det även då naturligtvis fel moms redovisad för uttag har ingen moms. Har sett de som gjort detta på belopp som överskrider de normalt 500 kr de brukar tillåta att man tar ut över det belopp man handlat för, i detta fallet redovisas ju momsen i den andra kassan så det blir ju rätt moms för butiken men det ser ut som att du inte betalt moms för kortföretaget.

palmen : Finns det något annat sätt att se att en kund verkligen inte köpt ett presentkort på 500 kr som har 0 kr i moms och handlar för t.ex. 100 kr ?

Nu vet jag inte exakt hur de gör när det gäller spel (svenska spel / ATG) men på Solvalla gör dom i alla fall så att de gör ett korrekt köp på X kronor som man sedan betalar sitt spel med. Där är det med andra ord inget kontantuttag utan ett regelrätt köp. Finns flera saker som är momsbefriade i kassorna, när man förmedlar tjänster tex postens paketutlämning. Det är inte butiken som har postutlämning som står för momsen i det läget utan det är dom som faktiskt skickat varan. Det är samma sak (tror jag) om man köper "resekuponger/månadskort" för lokaltrafiken som exempel, det är inte butiken som tar upp momsen när de bara förmedlar en tjänst utan det är "lokaltrafiken" som tar upp detta (obs, inte helt 100 på detta).
Kan ju bara säga hur det fungerar för oss, det finns 2 kolumner att titta på, det ena är beloppet och det andra är cashback (dvs hur mycket över beloppet man gjort köpet på). Handla en vara för 500 kronor och ta det på 800 kronor på ditt kort så ser vi följande.
Totalt på kort: 800 kronor
Belopp: 500 kronor
Cashback: 300 kronor
 

Primalisten

Medlem
Äsch, jag som trodde jag hade mitt på det torra med 2-4-1 hos Amex, men eftersom vare sig elektronikbutikerna där jag tänkt köpa kamerautrustningen eller de två resebolag där jag tänkt köpa mina resor tar Amex så kommer jag definitivt inte upp i några 150.000 kr i år. Ingen 2-4-1 alltså.
Frågan är då om det fortfarande är värt att satsa på Eurobonus, eller om jag ska skaffa ett BA Visa och försöka jaga ihop poäng hos dem. Efter att ha kollat runt bland flygbolag som kan ta mig till Kapstaden och Livingstone så ser jag ut att kunna välja inom Star Alliance såväl som Oneworld.
Den stora fördelen jag ser hos BA Visa är att det ska fungera bra att betala sina räkningar med det kortet, vilket kan vara lite kymigt med Amex.
 

ACervin

Medlem
Om du inte flyger mycket kommer dina poäng mestadels komma från kreditkorts användning. Därför har du i Sverige bara 2 val EB eller BA. EB Mastercard eller BA Visa, nu har du bra med bakgrundsmaterial för fatta ett beslut. Personligen tycker jag AmEx 2-4-1 är övervärderat då du måste flyga SAS metall och det är svårt att hitta resor. Men som Glenn E skriver så är GE Money Bank ett bra kort för bruk utomlands, det är så jag använde det, och eftersom där inte är någon årsavgift så gör det inget om det ligger och sover i byrålådan större delen av året.
 

bL0m

Medlem
Tack för snabba och fina svar!
Då behöver jag inte leta vidare utan kan stadga mig här. Jag har läst sidan flygmil.se men den har ju inte varit aktiv på ett tag.
Nemo Jag kommer handla på Apple.se samt Dustin, så sistnämnda ska jag absolut ta via SAS. Perfekt tips!
palmen Finns det någon särskild anledning till att du använder Amex istället för Diners? Båda ger lika många poäng / spenderad 100-lapp men Amex har dyrare årsavgift om jag förstått det rätt

Jag passar på att skamlöst berätta kortfattat om min specifika situation så kanske jag kan få lite av en flygande start i mitt informationssökande ;-)
Jag reser inget i tjänsten, är en strax-under-medelinkomsttagare och ser mig själv som lite av en minimalist = små utgifter / månad. Dock ska jag precis köpa en ny iMac samt en vidrigt dyr kamerautrustning (so much for minimalism) och vill gärna tjäna lite poäng när jag ändå ska lägga ut ca 50.000 kr. Utöver detta köper jag sällan annat än det jag behöver för att leva, dvs mat (mestadels på Coop) och jag har låga utgifter på räkningar.
Under kommande år (möjligen två år) ska jag ut på två längre resor. Den första med destination Kapstaden alternativt Nairobi, och den andra med destination Buenos Aires. Vad jag kan se flyger bl a Etiopian, Lufthansa och Turkish till mina resmål, dvs Star Alliancebolag vilket gör det vettigt att satsa på SAS EB.
Tilläggas bör göras att det även kommer läggas 40 - 70 000 kr på själva resmålen (alltså exkl. flyg), vilket jag också tänkt betala med kreditkort förstås.

Mina tankar efter att ha läst lite är dessa:
* Ansöka om alla tre EB-kopplade kreditkort för att dra nytta av alla välkomstbonusar, och därefter säga upp t ex Amex om 11 månader.
* Köpa mina teknikprylar samt betala researrangörerna med det kreditkort som ger mest poäng / 100-lapp.
* Genomföra alla småinköp under året med kreditkort, och örfila mig själv om jag skulle missa att betala fakturan i tid.
* Passa på att ta ut 500 kr i kontanter på kortet när jag är och handlar, som sedan sätts in på kontot igen hos banken.
* Betala mina räkningar via Betalo.se (här blir jag osäker pga avgiften på 2,5% per räkning).

Ser det ut som ett vettigt upplägg?
Missar jag något?

Just det här året kommer det bli ganska stora utgifter, med mina mått mätt. Totalt runt 200 000 kanske. Så det vore ju kanon om man kunde få ihop nog med poäng att lägga på en resa senare år.

Dustin tar Amex, om du vill ha så hög poängintjäning som möjligt.
 

mha321

Medlem
Dustin tar Amex, om du vill ha så hög poängintjäning som möjligt.

Dustin home tar inte Amex, men ger istället 26 poäng per 100kr via portalen. Även om det inte ges på moms och frakt bör totalen bli högre än med Amex, särskilt om du betalar med eb Mastercard.

Tyvärr tror jag inte det finns något sätt att få båda samtidigt.
 

Stefan62

Medlem
Äsch, jag som trodde jag hade mitt på det torra med 2-4-1 hos Amex, men eftersom vare sig elektronikbutikerna där jag tänkt köpa kamerautrustningen eller de två resebolag där jag tänkt köpa mina resor tar Amex så kommer jag definitivt inte upp i några 150.000 kr i år. Ingen 2-4-1 alltså.
Frågan är då om det fortfarande är värt att satsa på Eurobonus, eller om jag ska skaffa ett BA Visa och försöka jaga ihop poäng hos dem. Efter att ha kollat runt bland flygbolag som kan ta mig till Kapstaden och Livingstone så ser jag ut att kunna välja inom Star Alliance såväl som Oneworld.
Den stora fördelen jag ser hos BA Visa är att det ska fungera bra att betala sina räkningar med det kortet, vilket kan vara lite kymigt med Amex.

De flesta flygbolag accepterar Amex - vilka seriösa resebolag gör inte det? Gör inte "resbyrå-misstaget" såvida det inte är extrem prisskillnad och Du är medveten om de problem som kan uppstå.

Glöm inte att betalning av räkningar för poängintjäning "kostar" från 2% och uppåt!
 
Toppen