Senaste nytt

Trasigt baggage igen

wenne87

Medlem
Hej,

Är det någon som har en rekomendation och en tolkning på detta.

Ankom Washington idag och väskan ser jag är ihopbunden och inte så som inlämnad. Det visar sig att väskan som är mjuk, är uppriven på sidan, och det mesta saknas i den. Samt att någon har försökt att tejpa ihop den...

Vad kan man förvänta sig av SAS? Gjort en PIR rapport och skulle ta det vidare när jag kommer hem. Men här anser ju jag att det är desamma som att bagaget är försenat? För jag har ju inte tillgång till mitt bagage, men väskan har kommit fram, om än inte i det skick som kan förväntas. Resan är betald med Amex Platinum.
 

blobloblo

Medlem
Hej,

Är det någon som har en rekomendation och en tolkning på detta.

Ankom Washington idag och väskan ser jag är ihopbunden och inte så som inlämnad. Det visar sig att väskan som är mjuk, är uppriven på sidan, och det mesta saknas i den. Samt att någon har försökt att tejpa ihop den...

Vad kan man förvänta sig av SAS? Gjort en PIR rapport och skulle ta det vidare när jag kommer hem. Men här anser ju jag att det är desamma som att bagaget är försenat? För jag har ju inte tillgång till mitt bagage, men väskan har kommit fram, om än inte i det skick som kan förväntas. Resan är betald med Amex Platinum.

Svårt att veta vad som gäller om man inte har råkat ut för det tidigare eller kunnat prata med amex. Jag hade tolkat det som om borttappat bagage och köpt det jag behövt, sparat kvitton och ringt amex imorgon.
 

Dr. Miles

Expert
Hej,

Är det någon som har en rekomendation och en tolkning på detta.

Ankom Washington idag och väskan ser jag är ihopbunden och inte så som inlämnad. Det visar sig att väskan som är mjuk, är uppriven på sidan, och det mesta saknas i den. Samt att någon har försökt att tejpa ihop den...

Vad kan man förvänta sig av SAS? Gjort en PIR rapport och skulle ta det vidare när jag kommer hem. Men här anser ju jag att det är desamma som att bagaget är försenat? För jag har ju inte tillgång till mitt bagage, men väskan har kommit fram, om än inte i det skick som kan förväntas. Resan är betald med Amex Platinum.
Jag hade två fall av saknade innehåll i bagaget och båda fallen flygbolaget ersatt mig inte (i alla fall inte direkt till mig).
Jag skickade skadeanmälan till TryggHansa (fall 1) och Amex (fall 2) och jag fick ersättning från försäkringsbolagen i båda fallen.

Flygbolagens motivering var att man inte kunde bevisa att det fanns saknade (stulen) innehåll i bagaget vid check in därför ersatt de inte.
 

wenne87

Medlem
Tack för svar. Frågan är just om SAS täcker delen om att bagage inte kommit fram i tid... att sakerna i sig ska ersättas blir del 2, men det tänkte jag de skulle.
 

leonardo

Medlem
Hej Wenne87

Redan när du ankom till Washington så skulle du ha tagit kontakt med SAS handlingsbolag ang väskan. Detta för att man ska göra en rapport på detta som senare skickas till SAS.

Leo
 

Hachans

Medlem
Brukar SAS ersätta sånt här?

Air France kvaddade min väska en gång och ersatte hela väskans värde (vilket inte var stort, den kom från Åhléns) utan krångel och beklagade olägenheten (innehållet var oskadat men väskan helt inbucklad).
 
Toppen