Senaste nytt

Trasigt bagage med Norwegian

Najk

Medlem
Jag fick på resan med DY mitt bagage förstört. Ena hjulet på väskan har slitits loss och sitter enbart kvar i ena hörnet.
Av skadorna att döma och märkena på väskan misstänker jag att väskan ramlat av från bagagevagnen för att sedan bli påkörd.

Jag anmälde skadan på flygplatsen och fick ett underlag som jag kunde använda mot norwegian för att få ersättning för skadorna. Det stod att de ersätter max 500kr, lite surt då väskan var helt ny (2a flighten) och kostade 250USD.

Är det någon som har erfarenhet om vad som händer nu, om väskan inte går att laga är det 500kr som gäller?
Jag kan köpa ersättningsnivån om väskan går sönder vid normalt hanterande men nu är det ju solklart att den har gått sönder pga misskötsel av bagagehanterarna.
 

Alx

Medlem
Jag får av någon anledning mina resväskor förstörda allt som oftast.... Numera köper jag bara Samsonite eftersom de iaf tar tillbaka väskorna på garantin...

Att det är solklart att väskan gått sönder i bagagehanteringen hjälper föga när flygbolagen vägrar att ta sitt ansvar. De enda två flygbolag som faktiskt har löst situationen på ett tillfredsställande sätt det otal gånger jag fått bagaget förstört är SAS och LH på deras hubbar.

SAS har varje gång bytt ut väskan mot en KKDK (ännu en anledning att köpa billiga väskor).

LH betalade ut 500€ cash direkt på plats i somras för två sabbade väskor som de inte hade någon likvärdig utbytesväska till.

Just nu har jag ett pågående ärende med KM (Air Malta) med exakt samma sorts skador som på din väska. De svarar inte ens på min reklamation.
 
Last edited:

fly4fun

Medlem
Det stod att de ersätter max 500kr

Kan dom verkligen göra så rent juridiskt? Det funkar ju inte för en butik att skriva "ingen garanti" eller "max 12 månader reklamationsrätt", det är ändå konsumentköplagen och 6 mån garanti + 36 mån reklamationsrätt som gäller.
 

Najk

Medlem
Jag ska utreda alternativen samt även se vad som gäller garanti på väskan samt via amex då jag betalt flygbiljetter med mitt kort.
 

Alx

Medlem
Just nu har jag ett pågående ärende med KM (Air Malta) med exakt samma sorts skador som på din väska. De svarar inte ens på min reklamation.

När man talar om trollen... Idag fick jag ett svar från Air Malta. Den här gången ersätter de den nya väska jag själv gick och köpte i USA för att kunna ta mig hem. De ersätter den exakta kostnaden och det får jag nog vara mycket nöjd med. Tidigare gånger har de vägrat ersätta någonting.
 
Toppen