Senaste nytt

Transportera vin i incheckat bagage?

Lite OT men när jag var på Nordic Aero så plockade man flera gånger ut väskor ur flygplanen som man hörde att det var trasigt glas i.
Jag slogs även hur hur folk tänker (eller snarare INTE tänker). T.ex. en väska hade 10+ stycken vinflaskor och i princip ingen stoppning alls. Lite t-shirts/linnen bara.

Folk verkar tro att väskorna hanteras varsamt men jag kan säga att det är direkta motsatsen, tyvärr. :p
 
Last edited:

pep

Medlem
Jeg ville checke det ind i en lille hard-body kuffert. Så er man ude af problemet (sikkerhedscheck, personale, evt. fuldt fly) og skal ikke slæbe så mange kilo. Champagneflasker er meget tunge, hver flaske vejer 2-3 kilo .
 

rob74

Medlem
Har nog aldrig fått en flaska förstörd i mitt incheckade bagage ännu, ta i trä...
Däremot minns jag en gång när ett gäng och jag stod på T-Centralen efter att ha anlänt från St Petersburg... Hade en hård portföljliknande väska med ett antal pavor i (på den tiden man fick ha vätskor med sig in i planet) och väskan råkar tippa och smack! Några sekunder av tystnad och sedan börjar det bubbla ut ur väskan... Föga roligt just då!
 

Henry

Medlem
Tack för tipsen! Ja, någon form utav plast runt flaskorna lär det bli, dock så får jag väl ladda upp med lite handdukar i väskorna också i sådana fall. Har kollat med min vän som bor där nere om han vet hur det fungerar på vingårdarna. Återkommer när jag fått svar från honom.
 

Nemo

Medlem
Har köpt kylväska i hårdplast (frigolit som isolering), fyllt med matvaror/drycker/glasburkar, fyllt igen med bubbelplast (hopknölad tidningssidor går också bra) och tejpat igen samt fäst med remmar. Allt finns på ClasOhlson för totalt 200:- Räkna dock med att kylväskan får stötskador, men innehållet brukar vara oskadat.
 

FF#1

Medlem
Jag brukar packa ner några stickade skockar typ kronans vita.
Sen trär jag en sån på flaskan, den dämpar stötar och främst den skyddar nästa lager... plastpåsen
utan på den så trär jag en 6 l platpåse som jag suger ur luften och knyter igen.
sen så tar jag bubbelplast runt flaskorna, sen buntar jag ihop dem med paket eller sliver tape, sätter allt i en säck eller ica kasse och lägger hela paketet i väskan med mitt andra runt om kring. Har inte haft en trasig flaska sen 2005, då jag krachade en flaska Sake i resväskan.

Misstänker att den inte gillade att ha slääskap med en intercooler samt några pop off ventiler...
 
Toppen