Transitvisa 48 timmar i Beijing

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av xz0781, 13 Oktober 2012.

1. xz0781

xz0781 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag fick 48h transitvisa utan problem i Shanghai förra året men funkar det likadant i Beijing? Någon som har konkret erfarenhet i modern tid. Lite kluvna budskap när man googlar på det.

2. Har de ändrat reglerna i Beijing nyligen?
    Jag trodde att som svensk medborgare kan man inte komma in till landside i Beijing utan transitvisum.

3. xz0781

xz0781 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det är just det här som gör mig lite förvirrad. Texten på Visaforchina.org är ju otvetydig men samtidigt så fick jag ett 48-timmars transitvisum instämplat i passet i Shanghai i dec 2011 utan att ens be om det. Finns det skillnader mellan Shanghai och Peking i reglerna?

4. Det är jätteskilnad mellan Beijing och Shanghai.
    Du kan läsa texter från länken i min tidigare inlägg, där det står att transfer i Shanghai är undantaget.
    Upp till 48 timmar i Shanghai behöver du som svensk medborgare inte transitvisum och du kan åka till stan under de 48 timmarna.

5. xz0781

xz0781 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    OK, tack för infon, då blir det till att slanta upp för ett visum för man vill knappast tillbringa 24h på PEK flygplats.

6. Shanghai-undantaget är pga/tack vare att all transfer passagerare mellan två internationella flygningar* måste gå genom immigration in till Kina och ut från Kina igen. Det är ungefär samma sätt som amerikanska flygplatser.

(* numera finns det vissa undantag om man byter mellan två China Easterns internationella flygningar. )
    )

7. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Som jag läser Timatic borde det vara ok att ha 24 timmar i Peking.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!