Senaste nytt

Transfer / taxi från flygplatsen i Singapore med barnstol

MarcusC

Medlem
Är det inte helt enkelt av att vi har sjukt höga krav på bilbarnstolar och liknande i Sverige, jmf med stora delar av världen? Vi har därmed lite "för höga" förväntningar på vad som bör finnas när vi är ute och reser..

Jo absolut är det väl så. Samtidigt med tanke på teknik/informations utveckling tycker jag det är märkligt att så få länder tar barns säkerhet på allvar. Små barn har trots allt ganska annorlunda kroppsfördelning (främst huvudet).

Men det är ju bara komma ner till Europa, där åker inte många barn bakåtvända.

Om man ser till bilpark etc har ju länder som Singapore med flera (Kina snart också kanske) väldigt högs krav avseende bilsäkerhet etc. Men uppenbarligen inte gällande sina barns säkerhet? Håller med man kanske har höga förväntningar men samtidigt tycker jag det är förvånande att intresset för barnsäkerhet i bil är så lågt i så många länder?
 

Nemo

Medlem
Jo absolut är det väl så. Samtidigt med tanke på teknik/informations utveckling tycker jag det är märkligt att så få länder tar barns säkerhet på allvar. Små barn har trots allt ganska annorlunda kroppsfördelning (främst huvudet).
Men det är ju bara komma ner till Europa, där åker inte många barn bakåtvända.
Om man ser till bilpark etc har ju länder som Singapore med flera (Kina snart också kanske) väldigt högs krav avseende bilsäkerhet etc. Men uppenbarligen inte gällande sina barns säkerhet? Håller med man kanske har höga förväntningar men samtidigt tycker jag det är förvånande att intresset för barnsäkerhet i bil är så lågt i så många länder?
För inte så lång tid sedan räknade man här hemma i Sverige att något av barnen strök med i mässlingen. Tyvärr dör fortfarande barn i mindre utvecklade länder för att de inte får vaccin, vilket kostar 4 SEK per barn. Då det finns många andra "triviala" dödliga faror för barnen är inte heller medvetenheten och möjligheten att skydda sina barn i trafiken lika stark som här hemma. Men tack vare att vi svenskar (här: @Martin Björnström) envisas med att ta med vårt säkerhetstänkande på utlandsresorna så kommer det här att förbättras. Sedan är säkerhetstänket inom trafiken inte heller lika bra för vuxna som vi är vana vid. Det är inte för intet som världens största bilsäkerhetsföretag är svenskt.
Fakta om barns överlevnad - UNICEF Sverige
https://unicef.se/gavoshop/212-masslingsvaccin
 
Last edited:

Sofia

Medlem
Hoppas du kan njuta av resan ordentligt nu :) och att alla i familjen kommer fram säkert till flygplatsen. Trafikolyckor annat än smärre sammanstötningar, är tack och lov ovanligt i Singapore.
 
Toppen