Transfer på Shanghai Pudong International Airport (PVG)

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Agö, 30 Mars 2013.

1. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flyger imorgon från Hong Kong till Köpenhamn via Shanghai. Har en fråga att reda ut för smidighetens skull (sökt på forumet men inte hittat info).

Resan inleds med Dragonair (KA864) som vad jag förstår ankommer till Terminal 2 på PVG. Går allt som det ska ankommer jag 12:00. Därefter har jag 2h15 minuter till avgång med SK998 till Köpenhamn, också det från Terminal 2.

Nu till min fråga:

Kan bagage checkas in hela vägen från HKG till CPH? Jag läste precis Jacobs senaste reportage av vilket framgår att Shanghai "inte stödjer internationella transfers" och det verkar ju därför som att det inte fungerar utan att bagage måste hämtas ut och tas igenom tull (samt passkontroll för egen del) för att därefter checkas in på nytt. 2h15 minuter borde ju vara tillräckligt kan man tycka.

2. Jacob

Jacob Medlem

Nej, bagaget kommer bara checkas in till Shanghai där du får gå genom passkontroll, hämta ut bagaget för att sedan gå upp en våning och checka in det vid SAS disken.

Bagaget kommer inte ens taggas till Köpenhamn i Hong Kong.

1 person likes this.
  3. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för svar!

4. Jacob

Jacob Medlem

Minimum connecting time är 120 minuter för internationella transfers så det är en godkänd anslutning.

Personligen hade jag nog om möjligt tagit ett tidigare flyg från Hong Kong (går ju flyg var 30:e minut på sträckan under vissa tider på dagen) då jag varit med om lite för mycket förseningar i Shanghai. Någon skulle behöva se över deras flygtrafikledning...

Men bara inkommande flyg är någorlunda i tid ska det inte vara några som helst problem. Kan du dessutom få en prioritetslapp på väskan är det ännu bättre, de är duktiga på att få det rätt i Shanghai.

5. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, jag ska se till att vara ute på HKG tidigt imorgon och se om de kan boka om mig till en tidigare kärra. Kan ju bli intressant att se om jag får en priolapp med Dragonair...!

6. När jag var i Shanghai i januaris och landade med NH919 från Tokyo (som landade några minuter före kl. 12) var det så lååååång kö vid immigration. Det är nämligen så att många flighter från Korea/Japan landar samtidigt och även från Europa.
    Jag kommer inte ihåg om det fanns separat immigration kö för transit passagerare

EDIT: Jo, det verkar att finnas separat kö för upp till 72 timmars transit passagerare.
    Shanghai_569.jpg

Om man inte byter mellan två China Easterns (MU) utvalda flygningar, måste man hämta bagaget och checka in igen. Så hade det varit i all fall.

Travel Services - China Eastern Airlines

7. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Låter lovande ;)

8. Jacob

Jacob Medlem

Jag har aldrig sett någon skylt om specialdisk för internationella transfers vid passkontrollen, men det kanske är något nytt.

Passkontrollen på Pudong är hyfsat effektiv och för det mesta är det unga ganska vänliga människor som sitter bakom disken. Men är det många ankomster samtidigt så blir det kö. Jag har dock haft tur och kommit lindrigt undan alla de gånger jag landat i Shanghai. Sitter man i business class har man också fördelen att man kommer av först och kan skynda sig fram före resten av passagerarna.

Vissa flygbolag har specialundantag för transfers på Pudong, dock gäller det att läsa vad som faktiskt står. Air New Zealand har exempelvis detta mot fyra anslutande flygbolag. Dock handlar det i dessa fall om att de har rätt att checka in passageraren hela vägen (dvs skriva ut boardingkort och tagga väskan) men inte nödvändigtvis att man slipper passkontroll och att hämta ut väskan i Shanghai. Det blir i praktiken som det tidigare var att byta utrikes-inrikes på Arlanda. Fördelen med detta är väl att man har lite mer marginal än den officiella sluttiden för incheckningen.

Såg att incheckningen för SAS stänger 60 minuter före avgång så till Agö, kolla om du inte kan komma med ett tidigare flyg så du slipper stressa.

1 person likes this.
  9. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Stort tack för mycket bra råd. Det blir spännande att se imorgon! Om inte annat blir det kanske en intressant natt i Shanghai ;)

10. Agö

Agö Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kan rapportera att detta gick bra men var rätt struligt. Dragonair-flighten ankom klart före tidtabell, redan 11:45 var vi vid gate. Stötte på två trevliga norskor (utbytesstudenter) som likaledes fick gå igenom proceduren. Först immigration (arrival), sedan bagageuthämtning, sedan tull. Därefter upp en våning för incheckning hos SK. Första säkerhetskontroll, immigration (departure) och säkerhetskontroll igen. Ute i avgångshallen 12:45, exakt en timme efter ankomst. Inga köer att tala om.

Det fanns en fast-track för 72h. Den användes dock av kineser...

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!