Senaste nytt

Transfer på Chicago O'Hare - Terminal 5-Terminal 1

Senator

Moderator
Vintern 1998-99 fastnade jag både på utresan DEN-ORD-CPH-BGO innan jul samt hemresan BGO-CPH-ORD-DEN i snöträsket. På utresan hade vi värsta stormen på 20 år. Problemet i USA är att allt är stort: även stormar... Jag har aldrig fastnat i Europa i en storm, men en handfull gånger på Östkusten eller ORD under vintermånaderna, eller min gamla hemflygplats Denver. Så mitt tips är att ta lite höjd när man åker på vintern.

Halvt OT: min kontakt på Hawaiian jobbade sju år på Jet Blue innan. Hon lämnade i februari förra året, och nu som det var så kämpigt på JFK hade "vänner" ringt henne för "hjälp" med att komma vidare. Dessa "vänner" var människor hon inte hade talat med på flera år. Så ja, blir det som det har varit nu är det inte roligt att vara på en amerikansk flygplats. Turligt att vi stannade en vecka till i Karibien :)

Förlåt, inte meningen att skrämma upp någon, men när det blir illa här, så blir det riktigt illa.
 

agehall

Medlem
Det kan ju bli lite värre beroende på immigration. Men om de inte segar allt för mycket ska det ju inte vara några problem.
 

Senator

Moderator
palmen, Int'l till Int'l blir ungefär samma sak som Int'l till Domestic på O'Hare. Jag gissar du kommer med och åker med United? Det är väl få som gör T5 till T5 transit, men det skulle högsta spara 10min då man måste i alla fall bjuda US CBP på date även om man skall vidare till ett annat land
 

palmen

Moderator
palmen, Int'l till Int'l blir ungefär samma sak som Int'l till Domestic på O'Hare. Jag gissar du kommer med och åker med United? Det är väl få som gör T5 till T5 transit, men det skulle högsta spara 10min då man måste i alla fall bjuda US CBP på date även om man skall vidare till ett annat land

United all the way förutom SK till LHR.
Jag är mest orolig över att LHR kan dra på sig förseningar om vädret är dåligt (2 snöflingor), sen finns ju även risken att ORD har problem så det tar tid och man missar anknytningen. Går inte jättemånga flyg till sydamerika, blir kvar minst 1 dag om jag missar min anknytning antar jag.
Nu ska vi inte måla fan på väggen ännu, allt kommer förhoppningsvis gå utan problem och jag sitter och har tråkigt på flygplatsen istället :)
 
"återupplivar" tråden.

2h räckte inte. Försening ifrån FRA gjorde att vi landade 20min efter tidtabell och 2 andra fina stora flygplan hann före vilket resulterade i 50m immigration. Väl igenom hade jag då 34min från T5 till T1. United insåg rätt snabbt att detta ej skulle gå, alla plan fulla. Resultatet blev Economy hos American Airlines istället för F på United ORD-LAX.

Frågan är väl om jag får tillbaka några poäng eftersom sas bokade en så tight anslutning eller om jag får stå mitt kast helt enkelt.
 

palmen

Moderator
Nu vet jag inte vad MCT (Minimum Connection Time) ligger på, men den ligger nog lägre än 2 timmar så SAS har inte gjort något fel.
Tycker absolut att du ska driva det vidare, någon form av kompensation borde du vara berättigad till.

Personligen gjorde jag min immigration på ORD nu senast på 1 minut. 13 bås öppna på kvällen när jag kom dit och inte en människa i immigration. Ibland har man tur helt enkelt, besöket innan var det omkring 1 timme kö och bara 3 bås öppna.
 
Bumpar tråden här,

Min vän har bokat en resa ARN-ORD-SFO med SAS T/R Chicago sen codeshare Virgin America och United [Jag vet han har inte lärt sig].

På vägen hem har han 1 timme och 21 min enligt biljetten på att byta. Han anländer till Terminal C med United och SAS avgår från Terminal B. En och samma biljett men finns de risk att han ändå kan missa? Baggaget taggas hela vägen till ARN.
 
Toppen