Senaste nytt

Traktamentes avdrag vara el icke vara?

Jag har ( igen ) gett mig in i en diskution ang avdrag för hotell frukost med firmans eko Chef där jag åter igen bara gör avdrag för frukost när jag så utnyttjar detta.

Han svara då med att om jag icke väljer att utnyttja frukosten så skall jag heller icke uppbära traktamentet.

Jag hävdar att det är först och främst inte alla hotel som erbjuder inkluderad frukost i priset så hur ska dom då veta vilka hotel som inkluderar frukost i priset om det således inte står specificerat på räkningen ( som det gör på en scandic räkning )

Visst bråkar jag om peanuts men vad är era tankegångar ang detta ?
 
Vi har följande formulär som vi fyller i. Alltså enkelt markerar jag de frukost / lunch / middag vilka jag fått betalt under resan och i lönespecen ser jag avdrag per måltid som jag fått betalt.

2012-12-09 21-23-52.png
 

Dr. Miles

Expert
Vi drar däremot inte av för flygmat som man igentligen ska göra....
Det verkar som man bör inte göra det heller.

BL info skrev:
Reduktion görs i princip för alla slags fria måltider. Undantaget är mat som serveras på allmänna kommunikationsmedel, t ex mat på flyg och tåg. För sådana måltider, som oftast ingår i biljettpriset för resan, behöver inte någon reduktion av traktamentet göras.
 
Det står på sidan 3 i broschyren som Jan länkade till (och som jag av en ren tillfällighet råkade ha öppen i en annan flik i webbläsaren redan :) ).

Extra trist är det när "frukostbuffén" består av ett par dagar gamla doughnuts och pulverkaffe och man inser att man på grund av det blir av med 15% av sitt (utrikes)traktamente.
 

Concorde

Founding Member
För att göra en tvist till på det: Står det på hotellräkningen att frukost ingår skall man dra av den. Annars inte (även om du bor på en taxa med inkluderad frukost). Allt enligt ekonomichefen.
 
Toppen