Traktamentes avdrag vara el icke vara?

Diskussion i 'Övrigt' startad av TorbjornMieden, 9 December 2012.

1. TorbjornMieden

TorbjornMieden Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har ( igen ) gett mig in i en diskution ang avdrag för hotell frukost med firmans eko Chef där jag åter igen bara gör avdrag för frukost när jag så utnyttjar detta.

Han svara då med att om jag icke väljer att utnyttja frukosten så skall jag heller icke uppbära traktamentet.

Jag hävdar att det är först och främst inte alla hotel som erbjuder inkluderad frukost i priset så hur ska dom då veta vilka hotel som inkluderar frukost i priset om det således inte står specificerat på räkningen ( som det gör på en scandic räkning )

Visst bråkar jag om peanuts men vad är era tankegångar ang detta ?

2. Jag tycker att du har rätt. Avdraget bör vara då frukosten ingår i priset, men inte annars.

3. Erik Bernskiöld

Erik Bernskiöld Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Egentligen borde det väl inte vara så konstigt. Avdrag sker då arbetsgivaren betalat måltiden, inte annars.

4. Jan Petterson

Jan Petterson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lite läsning från Skatteverket i frågan: Traktamenten och kostnadsersättningar

Traktamentet har ju inte bara med frukost att göra så detta uttalande känns ju konstigt "Han svara då med att om jag icke väljer att utnyttja frukosten så skall jag heller icke uppbära traktamentet."

5. Tommy Palomäki

Tommy Palomäki Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi har följande formulär som vi fyller i. Alltså enkelt markerar jag de frukost / lunch / middag vilka jag fått betalt under resan och i lönespecen ser jag avdrag per måltid som jag fått betalt.

2012-12-09 21-23-52.png

6. Det verkar som man bör inte göra det heller.

7. Ingår frukost i hotellpriset ska avdrag för frukost göras, spelar ingen roll om den nyttjas eller inte.

8. miramax

miramax Medlem

Instämmer med detta. Men när jag bor på Radisson t ex så brukar jag inte köpa frukost varje morgon och då drar jag bara av de gånger jag ätit. Känns självklart tycker jag!

9. Johan Pfeifer

Johan Pfeifer Medlem

Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Det står på sidan 3 i broschyren som Jan länkade till (och som jag av en ren tillfällighet råkade ha öppen i en annan flik i webbläsaren redan :) ).

Extra trist är det när "frukostbuffén" består av ett par dagar gamla doughnuts och pulverkaffe och man inser att man på grund av det blir av med 15% av sitt (utrikes)traktamente.

10. Concorde

Concorde Founding Member

Land:
    Sverige Sverige
    För att göra en tvist till på det: Står det på hotellräkningen att frukost ingår skall man dra av den. Annars inte (även om du bor på en taxa med inkluderad frukost). Allt enligt ekonomichefen.

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!