Senaste nytt

Traktamenten för 2012

agehall

Medlem
Mjo, men Angola låg ju betydligt högre än Nigeria. Kanske diamanterna gör konstiga saker med den lokala ekonomin?

Hotellen är ännu dyrare i Angola... :)

Skämt åsido. En CC i Lagos går väl loss på $2-4 beroende på var man köper den som ex-pat. Lokalbefolkningen betalar säkert inte en tiondel. Jag använde mest Nigeria som ett exempel på att länder som folk tror är U-länder (och därmed billiga) inte alls behöver vara så billiga att vistas i.

Jag fick bita mig rätt hårt i läppen när vi besökte FN häromveckan och guiden pratade om det fattiga Nigeria där de flesta överlever på under $1/dag. Det är säkert sant, men det finns många andra afrikanska länder som vore bättre att jämföra med om man vill ha länder med fattigdom.
 

Dr. Miles

Expert
800 till Kina är ju ett skämt - borde vara max 500.

Om jag har förstått idén med traktamenten, det är för främst ersättning för måltider om man skulle äta liknande mat som i Sverige.

Om man försöker äta svenks mat i Kina, blir det ganska saftig nota. Även om lokala maträtter är mycket billigare.
 

henrik l

Medlem
Om jag har förstått idén med traktamenten, det är för främst ersättning för måltider om man skulle äta liknande mat som i Sverige.

Om man försöker äta svenks mat i Kina, blir det ganska saftig nota. Även om lokala maträtter är mycket billigare.

En portion med köttbullar går ju på över 100-lappen på Eat Right i Hong Kong:D
 

rvarttinen

Medlem
Hmmmpf! Ser att säkningarna är påtagliga, t.ex:

Kanada 934 -> 911, inte så farligt men...
USA 752 -> 704

... sett till priserna på hotellrummen så tycks inte kostandsläget ha ändrats nämnvärt. Någon slags "krismedvetenhet" som slagit igenom??
 

seat56f

Medlem
Alltså, med tanke på att traktamentsbeloppen är skattefria för både arbetsgivare som anställd måste ju företagen ha väldigt litet intresse av lägre belopp (snarare tvärtom, om resultatet blir att den anställde istället tar ut högre verkliga kostnader). Hundra spänn om dagen är ju en piss i Nilen jämfört med lönekostnaden för en anställd (lågt räknat 3k/dag för en tjänsteman) eller reskostnader (flygbiljetter till US i billigaste eco går på en tusing om dagen utslaget på en vecka).

Vad gäller hotell/logi har man ju, ur skattesynpunkt, fortfarande möjlighet att ta betalt för verklig kostnad (som dock måste kunna styrkas) utöver traktamentet - dagsbeloppet är ju till för att täcka övriga utgifter.
 

Patrik

Medlem
Alltså, med tanke på att traktamentsbeloppen är skattefria för både arbetsgivare som anställd måste ju företagen ha väldigt litet intresse av lägre belopp (snarare tvärtom, om resultatet blir att den anställde istället tar ut högre verkliga kostnader). Hundra spänn om dagen är ju en piss i Nilen jämfört med lönekostnaden för en anställd (lågt räknat 3k/dag för en tjänsteman) eller reskostnader (flygbiljetter till US i billigaste eco går på en tusing om dagen utslaget på en vecka).

Vad gäller hotell/logi har man ju, ur skattesynpunkt, fortfarande möjlighet att ta betalt för verklig kostnad (som dock måste kunna styrkas) utöver traktamentet - dagsbeloppet är ju till för att täcka övriga utgifter.

Var arbetar du om du har en lågt räknad lönekostnad för 3kkr/dag för en tjänsteman? Den stora massan tjänstemän är en lägre lönekostnad än det.

Faktiska kostnader brukar sänka totalkostnaden för bolag, absolut att en del äter för mer än traktamentet skulle ha varit, men den stora massan gör inte det utan det blir oftast billigare mat/dryck. Däremot kostar administrationen mer förstås (därav att många företag kör med traktamenten), men administrationen ska ju ändå göras (hotell, taxi, hyrbilar och övriga utlägg).
 

seat56f

Medlem
Var arbetar du om du har en lågt räknad lönekostnad för 3kkr/dag för en tjänsteman? Den stora massan tjänstemän är en lägre lönekostnad än det.

Jag antog att de som reser mycket i tjänsten har en tendens att inte ha ingångslöner, så överslagsräknade på en månadslön på 40k, semester (12,5%), sjuklön (2,5%), arbetsgivaravgifter (31%), pension (>5%) > 60k/mån, utslaget på 20 arbetsdagar. Då ingår inte overhead (HR, kontor), tjänstebilar och andra förmåner, försäkringar osv. Men ok då, 2kkr/dag (27-28k/mån med kalkylen ovan) är fortfarande signifikant mer än någon hundralapp upp eller ner i traktamente, särskilt om man räknar in transport- och logikostnader.
 
Toppen