Senaste nytt

Traktamenten 2015

fcx

Medlem
De flesta har väl ändå ett tillägg på 220kr skattepliktigt i SE. Det ger ca 100kr netto.

För några år sedan hade jag 100 kr skattepliktigt i resetillägg, som bolaget tog bort för att så mycket försvann i skatt. Har aldrig hört någon annan utanför min lilla bransch som haft resetillägg inrikes.
 

Valley

Medlem
För några år sedan hade jag 100 kr skattepliktigt i resetillägg, som bolaget tog bort för att så mycket försvann i skatt. Har aldrig hört någon annan utanför min lilla bransch som haft resetillägg inrikes.

Har själv varit med om liknande upplägg. En liten del skattepliktigt och om övriga regler uppfyllts även en skattefri del.
 

Meazza

Medlem
Om man är ute på en flera dagar lång tjänsteresa (med övernattningar), när upphör då rätten till traktamente? Är det när man är tillbaka inom 50 km-radien eller när man faktiskt är tillbaka på arbetstagarens tjänsteställe eller bostad?

Om jag exempelvis varit på tjänsteresa, och sen på sista dagen åker direkt på ett nytt uppdrag i en förort klockan 13–19 - har jag då rätt till helt eller halvt skattefritt traktamente den dagen?
 

johhenrik

Medlem
Om man är ute på en flera dagar lång tjänsteresa (med övernattningar), när upphör då rätten till traktamente? Är det när man är tillbaka inom 50 km-radien eller när man faktiskt är tillbaka på arbetstagarens tjänsteställe eller bostad?

Om jag exempelvis varit på tjänsteresa, och sen på sista dagen åker direkt på ett nytt uppdrag i en förort klockan 13–19 - har jag då rätt till helt eller halvt skattefritt traktamente den dagen?
Jag tolkar det som när du är hemma eller tillbaks på kontoret så att säga. Så en heldag till. Så skulle jag rapportera det.
 

olo

Medlem
Tiden (avresa innan 12 / hemresa efter 19) räknas från när du är avreser/återkommer till bostad eller arbetsplats. Det finns inget krav på att du under hela tiden skall vara utanför verksamhetsorten. (Hur skulle sådana fall själva resan räknas?) Däremot måste övernattningen har skett utanför verksamhetsorten.

Däremot om man riskerar att passera 3 månadsregeln, kan det finns goda skäl att smita in till kontoret/hemmet för att påbörja en ny period.
 

Valley

Medlem
Inrikes - Resan är avslutad den tid du är hemma alternativt på kontoret. Så finns också kl.19.00-regeln som används i kombination med avresans kl. 12.00 regel.
Utrikes - Som ovan. Dock. Har restiden till största delen varit i utlandet (avreselandet) skall det landets traktamente tillämpas
 

olo

Medlem
Utrikes - Som ovan. Dock. Har restiden till största delen varit i utlandet (avreselandet) skall det landets traktamente tillämpas
Notera här att tid på flygplan eller ombord på båt inte räknas som tid i något land, utan skall exkluderas ur beräkningen. Detsamma gäller för tid mellan 00-06 - för då förväntar staten att du sover.
 

johhenrik

Medlem
Notera här att tid på flygplan eller ombord på båt inte räknas som tid i något land, utan skall exkluderas ur beräkningen. Detsamma gäller för tid mellan 00-06 - för då förväntar staten att du sover.
Njae... restiden ska räknas som tid spenderat i landet där resan påbörjas väl?
 

olo

Medlem
Njae... restiden ska räknas som tid spenderat i landet där resan påbörjas väl?
Ur: http://www.skatteverket.se/download...dra-kostnadsersättningar-skv354-utgava-24.pdf
Vistelse i mer än ett land
Om den anställde under en dag uppehåller sig i flera länder ska du använda normalbeloppet för det land där den anställde tillbringat den längsta tiden av dagen (06–24). Här bortser man från restid med flyg och båt mellan länderna.
Ibland kan det bli aktuellt att tillämpa de svenska traktamentsbeloppen för avrese- respektive hemkomstdagen. Det inträffar om den längsta tiden av tjänsteresan dessa dagar tillbringas i Sverige. Har den anställde påbörjat tjänsteresan före kl. 12.00 respektive avslutat den efter kl. 19.00 räknas det som hel dag och det högsta skattefria traktamentet blir det svenska maximibeloppet, 220 kr. Om den längsta tiden av avrese- eller hemkomstdagen tillbringats i ett annat land ska normalbeloppet för det landet användas.
Om resan i stället påbörjats kl. 12.00 eller senare respektive avslutats kl. 19.00 eller tidigare blir det skattefria traktamentet 110 kr eller ett halvt normalbelopp för det land där längsta tiden av dagen tillbringats.
 
Toppen