Senator
Moderator
Undvik F28L.
Jag har pratat en del med den kvinnliga kaptenen eftersom vi fortfarande är ombord. Vi väntar på en trappa så vi kan kliva av.
Det vara 45 knops vindbyar från sidan och valet var enkelt att avbryta försöket.
Undvik F28L.
Tittar man på flygplatsens väderprognos är risken överhängande att det blir liknande förseningar under fredag morgon/förmiddag.20-25 minuter i holding till Arlanda just nu. Förseningar att vänta under kvällen.
Orsaken är dimma och CAT2/CAT3-landningar i kombination med att markradarn fungerar men har visat upp brister på sistone, så man tar lite höjd genom att ha något färre rörelser på marken samtidigt.
Därav ca 23 landningar per timme istället för normala max 42 landningar per timme.
Just nu strax före klockan 8:00 så är det inte tillstymmelse någon dimma, men den kan ju komma snabbt.Tittar man på flygplatsens väderprognos är risken överhängande att det blir liknande förseningar under fredag morgon/förmiddag.
Stora problem på Ams, lördag 8 dec och söndag 9 dec p.g.a. "ogynnsamma vindar". Byar upp till 20 m/s rakt i sidan från väst.
Latest flight information - KLM.com
Från cockpit är det mesta möjligtBorde väl inte vara så stora problem när flygplatsen dessutom har två banor som ligger i väst-östlig riktning. Är det inga bullerrestriktioner för dessa banor eller annat strul borde väl dessa kunna användas.