Senaste nytt

Trafikvarningstråden

AABack2ARN

Medlem
Intressant att se bogsering av JAS-planet, bärgarna gjorde sig ingen större brådska kan jag säga. Prominent sällskap har jag som väntar i alla fall. Göran Persson och Stefan Ingves får också ändra planering av sina kvällsaktiviteter :)

Kan det vara så att förklaringen till bärgarnas (brist på) intensitet beror på ditt "resesällskap"? ;) En liten tyst protest helt enkelt...

P.S. Lite besviken på att media inte fångat upp detta. Kuriren har förvisso en artikel om nödlandningen och ett tillägg om att detta drabbat ett SAS-plan. Men inget om herrarna Persson och Ingves.
 
Njae, skynda långsamt är nästan alltid bäst med sånt här.

Flygplan som havererat har ofta gjort det av en anledning, t.ex. kanske noshjulet fastnat i ett visst läge pga hydralikproblem. Då vill man inte dit med en traktor och forcera saker utan man vill få en kontrollerad återställning av styrningen så att man inte orsakar mer skada.

För att hämta en lärdom från sjöfarten från tiden när jag seglade skuta. Ingen minns en tilläggning som tar 20 minuter. Alla minns den som tog 2 minuter.

Bättre att ta god tid på sig och få jobbet gjort rätt och ordentligt.
 

Dr. Miles

Expert
Stopp i trafiken mellan Solna och Sollentuna med pendeltåget (och kanske fjärrtåg och Arlanda Express också?) pga obehöriga i spårområdet.
 

Hachans

Medlem
Vad sägs om att längs spåret bygga några vakttorn av samma typ som östtyskar använde för att vakta Berlinmuren? Några rundor med KSP 90 sedan springer ingen på spåren mer. Eller är det för våldsamt? ;)

Mycket lättare att inte stanna tågen utan bara köra.

Nej men allvarligt talat så tror jag man tappat respekten för tåget. Det är ju ingen som ger sig ut och går på motorvägen för då vet man att man blir påkörd. Men på järnvägen finns inte alls samma respekt för där stängs trafiken av bara av att någon visar sig i närheten av spåret. Och så är det en övertro på de som korsar spåren ”men jag ser/hör väl tåget”. Ett tåg som kommer mot en hör man knappt. Ett tåg gör knappt något ljus rakt fram eller rakt bak (men mer åt sidorna).

Nu kanske man kan tolka detta som att vi borde köra på fler längs järnvägen, men det är inte det jag menar. Men hur sjutton respekten för järnvägen återfås vetesjutton.
 

Jönsson

Medlem
Vet inte om respekten direkt har minskat för min del. Snarare tvärt om. När jag var ung gick man längs spåren för det var den enklaste terrängen och rakaste vägen att gå. Det var, speciellt på landsbygden, rätt allmänt att gå längs spåren. Idag skulle jag aldrig ge mig ut på ett järnvägsspår. Tror mer det handlar om att kraven på säkerhet har ökat från Trafikverket.
 

Canadien

Medlem
Förr i tiden kunde man köpa gåbiljett till vissa järnvägar eftersom det var enklaste promenadvägen mellan byarna.
 

Alf

Medlem
I Indien med flera länder, behöver du inte ens köpa gåbiljett, det är ett lämmeltåg med gående hela dygnet.

Det är naturligvis helt vansinnigt att gå längs järnvägen. Nu gör jag undantag för vår lokala järnväg som bara trafikeras av godståg fyra gånger om dagen. De kör max 30 km/tim och hörs på flera kilometer.
 
Toppen