Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Xilan

Medlem
Räkna med förseningar till och från Arlanda idag.
Sämsta kombinationen, som inträffar någon gång per vinter, av stark vind och snöfall väntas ge förseningar. Det är inte möjligt att hinna röja båda parallellbanorna och det blåser för mycket för att kunna utnyttja 08/26 i kombination med 01L/19R.
Det ger enbaneoperationer med 19R för landningar OCH för starter, och stora förseningar och sannolikt vissa inställda flyg.

EDIT: Det man kan hoppas på är att det slutar snöa eller att vinden avtar. Eller båda..
 
Last edited:

Senator

Moderator
Räkna med förseningar till och från Arlanda idag.
Sämsta kombinationen, som inträffar någon gång per vinter, av stark vind och snöfall väntas ge förseningar. Det är inte möjligt att hinna röja båda parallellbanorna och det blåser för mycket för att kunna utnyttja 08/26 i kombination med 01L/19R.
Det ger enbaneoperationer med 19R för landningar OCH för starter, och stora förseningar och sannolikt vissa inställda flyg.

EDIT: Det man kan hoppas på är att det slutar snöa eller att vinden avtar. Eller båda..

Inrikes ser jag en del inställda flyg, annars ok så långt. Jag lämnar FRA nu med LH800 och har frågat flera gånger om status, men allt bra säger Lufthansa On time arrival.. sägs det...nu
 

Senator

Moderator
Inrikes ser jag en del inställda flyg, annars ok så långt. Jag lämnar FRA nu med LH800 och har frågat flera gånger om status, men allt bra säger Lufthansa On time arrival.. sägs det...nu

Hel@& Lufthansa informationsförmåga. Jag ställde frågan flera gånger och svaret var inga problem. Nu står vi ute på marken med en slottid om en timma härifrån
 

Xilan

Medlem
Hel@& Lufthansa informationsförmåga. Jag ställde frågan flera gånger och svaret var inga problem. Nu står vi ute på marken med en slottid om en timma härifrån
Beklagar.
Tidigt imorse var den beräknade genomsnittsförseningen var 75 minuter per ankomst till Arlanda.
Förhoppningen är att snöandet ska avta under morgonen så att man kan öppna 19L för landningar och 19R enbart för starter.
 

AABack2ARN

Medlem
Hel@& Lufthansa informationsförmåga. Jag ställde frågan flera gånger och svaret var inga problem. Nu står vi ute på marken med en slottid om en timma härifrån

Hur går det? På arlanda.se står det "Nytt besked 8:45" och tittar man på fr24.com verkar ni mest köra omkring på flygplatsen. Eventuellt vänt tillbaka till gate?

Och förseningarna verkar bygga på sig på Arlanda. :( Hoppas verkligen att man kan få igång bägge banorna så snart som möjligt!
 

Xilan

Medlem
I sammanhanget kan det vara intressant att veta att för de tidiga avgångarna från Arlanda är det knappt några förseningar. Dvs alla flygplan som nattar över på Arlanda prioriterar flygplatsen att släppa iväg. Därför blir det initialt en väldigt kraftig restriktion på ankommande trafik. 4-8 landningar per timme eller ännu färre.
Detta lättas upp efter hand och under förmiddagen hamnar man normalt sett i balans med i stort sett varannan start och varannan landning, i de fall där man fortsätter med enbaneoperationer.

Arlanda kan liknas vid ett tåg som kommer in till en perrong. Det absolut enklaste är att släppa av passagerarna först innan man släpper på nya. Speciellt om de nya passagerarna ska använda samma säten som de som är på väg att lämna tåget.
Sätena motsvarar gater i det här fallet. Och det som Arlanda saknar mest av allt är inte fler restauranger eller shopping utan fler gater och uppställningsplatser för flygplan i första hand och en fjärde bana och ett utvecklat taxibanesystem i andra hand.
Ja det sista var alltså en personlig reflektion.
 

AABack2ARN

Medlem
Hårdast drabbat verkar vara de första inrikesavgångarna, dvs de som går nu mellan 8 och 9 vilket medför inställda ankomster cirka 3 timmar senare
 

Senator

Moderator
@AABack2ARN sitter kvar på plattan i Frankfurt. Vi har nytt crew. Vi har stått parkerat på samma plats sedan 06.45, jag är rätt så förbannad på markpersonalen som jag frågade flera gånger. Det att de bara körde iväg utan att säga detta. Jag hade tagit en senare flight.

EDIT: 08.10 får vi go från ATC att åka.
 
Last edited:

Tommy

Medlem
Vi blev försenade ut från ARN med BA771 bla. beroende på att hele crewet kom när boardingen skulle börja så slottiden missades nu har vi missat connection till HND och blev ombokade ombord till NRT med BA5 vilket gör att vi återigen får flera timmar i CCR, nåja middags mötet i Tokyo är kl 18 så det ska fungera ändå.
D3959090-3223-4F5E-BCFD-5A348F053523.jpeg
 
Toppen