Senaste nytt

Trafikpilot utan cert i 13 år

Traveller

Medlem
Tydligen har han just fått sin dom i Holland

ASN News » Airline pilot with fake license sentenced by Dutch court
28 December 2012
A Swedish pilot who was arrested at Amsterdam-Schiphol Airport with falsified papers in March 2010, was sentenced by a Dutch court. He was fined 4000 Euro’s and sentenced to 16 days in prison. He will also be grounded as a pilot for two years.

On March 2, 2010, the 41-year-old pilot was about to fly a Corendon Airlines Boeing 737 from Amsterdam, the Netherlands to Ankara-Esenboga Airport (ESB/LTAC), Turkey with 101 passengers on board when he was arrested by Dutch police.

The pilot then confessed he had been flying for 13 years on a false licence, accumulating at least 10,000 hours flying hours. The man did have a pilot’s licence, but it was no longer valid for passenger aircraft, so he had falsified it.
He had worked for airlines in Belgium, Great Britain and Italy. A lawyer for Corendon Airlines commented that the pilot had worked for the airline for the last two years and had “expertly misled the company with his false papers”.

Källa: http://news.aviation-safety.net/2012/12/28/airline-pilot-with-fake-license-sentenced-by-dutch-court/
 

Jadessa

Medlem
Har faktiskt träffat denne person i Milano för något år sen:D. Min kompis skrattade så hon fick ont i magmusklerna och jag fick ont i öronen av allt prat!
 

Smithy

Medlem
Jag brukar inte känna att jag behöver ge mig in i varje tråd för att rätta till "fel" och särskilt inte när det gäller enskilda personer, men i Salmes fall gör jag ett undantag.

Han har, med medias hjälp och goda minne, odlat myten om sig själv som någon slags legend som slåss mot etablissemanget. Inget formellt cert men en gudabenådad pilot som flyger av hjärtans lust och gör en heroisk insats.

Jag ska medge att när storyn först började komma i media köpte jag idén, tyckte det verkade coolt. Men när jag såg honom framträda i TV och uttrycka sig med en sinnessvag tonårings språkbruk och uppsyn blev jag tveksam. Hans skrattretande blogg och än mer skrattretande bok spädde på misstankarna.

Han gjorde under tiden bidrag som detta till en bloggare som, av förståeliga skäl, inte gillade hans bok. ”Du borde få lite mera xxx i dig” | Wendela | Aftonbladet

Så jag frågade runt bland f.d. kollegor i ett tidigare flygbolag, de jobbade några år på Air One efter att deras flygbolag gått i konkurs. På Air One spenderade även Salme en del av sin karriär. De ger en samstämmig bild av en dryg och lögnaktig pajas som sannerligen inte var särskilt bra på vare sig att flyga stick and rudder eller management. Riktigt utmattande att jobba med och han drog tusen och en lögner innehållande påhittade karriärer i svenska flygvapnet och annat trams.

TLDR; Han var inte en duktig pilot, han var kass.
 

Jacob

Medlem
Jag har läst hans bok. Intressant, och inte minst får den en klart oväntad vändning mot slutet.
 
jag satt brevid honom på ett flyg mellan Oslo och Milano och jag var helt övertygad om att jag satt brevid en fjortis men när jag öppnade ögonen satt det en vuxen karl !
 

Alf

Medlem
Jag håller med @Smithy till 100 procent. Jag har läst hans bok ( ja han har ju inte skrivit själv) och drar samma slutsatser. Han var en usel pilot och det var ju en katastrof att han överhuvudtaget hamnade bakom spakarna. Om han genomgått vanliga standardtester för att bli pilot hade han aldrig kommit igenom.
 
Toppen