Senaste nytt

Trött på vab, mörker och kyla

nota bene

Medlem
Jag tycker att Malaysia är ett underskattat alternativ i Sydostasien. Dyrare än Indonesien, bättre infrastruktur och inte så sönderturistat som Thailand.

Annars är uppenbarligen Australien eller NZ bra alternativ den tiden på året!
 

andersl

Medlem
Jag tänkte fly vabuari (februari) och kanske januari också till något varmt ställe (definition 24h med shorts och T-shirt). Med mig har jag tre små barn 6, 4 och 2 år samt frugan. Jag tar tacksamt och ödmjukt emot rekommendationer på resmål där hela familjen kan trivas. Är det någon som har erfarenheter av liknande upplägg?

Även jag kan rekommendera Bali, spenderade min pappaledighet där i 3 månader (Jan-Mar 2016) och det var grymt avkopplande.
 

ulagun

Medlem
Om jag skulle göra motsvarande med mina barnbarn blev det Playa del Carmen.
Varför?
Lufthansa flyger direkt till Cancunfrån FRA. Därifrån kort taxiresa till Playa. del C
Lång grund härlig strand, inga vågor lagom varmt vatten, inget otäckt i vattnet.

P de C är en riktig stad, med lite affärer mm
Lite ovanför själva strandlinjen finns flertal våningar med kök osv att hyra till rimlig kostnad.
Vi blev "uppdraggade" på plats av vänlig dam.
Omgivningarna T.ex en dag i Merida eller busstur till något Inkatempel
Närmaste stället med garanterat bra väder är annars Emiraten, men hur roligt är det gör barn? I så fall god ekonomi Emirates Palace eller mer normalt Hilton Abu Dhabi med egen strand pool mm på cornishen. Ett krav är tillgång till executive lounge .
Gran Canaria dec/jan Jesus vad vi frusit och klientelet håller väl inte riktigt BC klass med risk för att vara lire stöddig
 

Charlie D

Medlem
Med risk att bli utbuad, Thailand. Hyr ett hus med egen pool till högst rimlig kostnad. Shortsväder i princip garanterat. Helt OK sjukvård om man väljer "rätt" ort. Fortfarande billigt att leva med svenska mått även om det blivit dyrare.

Dålig koll på Thailändska orter. Kan Du rekommendera ett par "rätta" orter?
 

Delayed

Medlem
Dålig koll på Thailändska orter. Kan Du rekommendera ett par "rätta" orter?
Jag har fastnat för Hua Hin. Ca 200-250 km sydväst om Bangkok. Det finns billiga (typ 75 SEK) direktbussar med helt OK standard från Suvarnabhumi (BKK). Den kungliga familjen har ett "semesterpalats" där och även många bangkockbor åker ner över helgerna.

Det bästa tycker jag är att "allt" finns utan jättestora avstånd. Jag gillar thaikäk men inte till lunch och middag veckor i sträck. Då är det bra med ett stort utbud av varierande restauranger i väldigt olika prisklasser. För min del kan en middag kosta några tiotals Baht på marknaden för att nästa dag intas på ett lyxhotell för helt andra pengar.

När det gäller shopping finns en stor "mall" (en till ska snart öppna) och naturligtvis mängder med andra butiker av högst varierande inriktning och storlek. Tre sjukhus finns i staden och ett antal mindre "kliniker". Det största och dyraste, Bangkok Hospital, har jag personligen god erfarenhet av och dyrast är det med thaimått mätt. Med västerländska mått är enklare åkommor mycket billiga att "åtgärda".

Stränderna är kanske inte de allra mest paradislika. Det är ofta lite blåsigt, vilket medför att vattnet vanligen är lite grumligt av sand. Stranden närmast centrum är proppfull och bör enligt min mening undvikas. Några kilometer söder om centrum är det bättre och tar man sig kanske en mil söderut kan man ligga med 100 meter till närmaste granne.

Det sämsta är trafiken som speciellt på helgerna blivit allt värre de senaste åren. Köra moppe känns lite som rysk roulett men bor man lite off är det nästan nödvändigt. Taxi finns men det är Tuk Tuk som är det vanligaste transportsättet för barnfamiljer. Tipset är att när man åkt med någon man trivs med, ta telefonnummer och bli stamkund. Brukar fungera utmärkt.

Nattliv finns men man åker nog inte till Hua Hin främst för att festa då staden är rätt "snäll" och en hormonstinn tjugoåring kan nog hitta bättre platser i Thailand.

Ska man bo en längre tid med barn skulle jag inte vilja bo på hotell utan hyra ett hus. Det finns gott om hus på marknaden, både med privat och gemensam pool. Vill man bo väldigt nära stranden blir det naturligtvis dyrare men kan man tänka sig 20-minuter Tuk Tuk till stranden är hyran högst överkomlig.

Fråga gärna om det är något mer du undrar över.
 
Last edited:

jfolme

Medlem
Hua Hin är top notch. Bästa med det är ju att det är så nära Bangkok med. Blir ni sugna på storstan kan ni ta en taxi och vara där på 3 timmar.

Dock är stranden verkligen inte den bästa. Men för mig är maten, folket och hotellen viktigare.

Andra alternativ kan vara norra phuket eller kanske Krabi. Rayong på östkusten är ganska trevligt med för den delen och ganske mycket billigare än de andra alternativen. Bara att googla runt och se vad du hittar!

mvh
 
Thailand med bra sjukhus i närheten så skulle jag nog säga Koh Samui. Där finns ett bra sjukhus och en fin ö i övrigt. Sen har du närheten till Koh Tao om du vill dyka osv. Vill ni vara nära Bangkok så rekommenderar jag Koh Samet. Det är Bangkokbornas egna helgö och det finns en anledning till det. Helt underbara stränder, och ett skönt avbrott mot storstan. Det gör att ön oftast är väldigt lugn och behaglig på veckodagarna och så drar partyt in över helgen. Att tänka på är ju också svenskön Koh Lanta. Visst, där finns mycket svenskar, å andra sidan så har jag aldrig förstått varför man måste undvika svenskar till varje pris på semestern. Det är ju inte så att på alla andra ställen träffar man bara lokalbefolkningen, är det inte svenskar så är det britter, tyskar, ryssar osv. Koh Lanta är en bra ö, och ju längre söderut du tar dig, ju mer "på riktigt" blir det.

Dock, efter 1,5 månader på Bali förra året (med en 4-åring och en 1-åring) så rekommenderar jag den ön. Den känns generellt mer välkomnande och Baliborna är genuint trevliga.
 
Toppen