Senaste nytt

Trådlöst internet ombord - gratis och dåligt eller dyrt och bra?

Trådlöst Internet ombord

  • Gratis och långsamt

    Votes: 7 6,9%
  • Dyrt och snabbt

    Votes: 10 9,8%
  • Det finns en medelväg

    Votes: 34 33,3%
  • Dyrt men gratis för Business och First

    Votes: 51 50,0%

  • Total voters
    102

sungtae

Medlem
I övrigt tycker jag att det är värdelöst när hotell tar hutlösa priser för sitt trådlösa nät. Hostel = gratis uppkoppling och 5* dyrt hotell tar saftiga priser för samma tjänst.

5*-hotellen räknar kanske med att de har gäster som antingen har hutlöst med pengar eller att någon annan betalar (arbetsgivaren) även om man muttrar när man gör det. Medans motellen kanske ser Wi-Fi som en order-winner i konkurrensen med andra motell. Segmentet och betalningsförmågan ser helt annorlunda ut där och kostnaden för motellet att installera Wi-Fi är förhållandevis låg.
 

Lukas2

Medlem
Skulle man inte kunna ha det gratis till alla men endå snabbt och bra? :) Kan ju inget om sånt här, men skulle den tekniken då vara för dyr helt enkel?
 
Man bör väl öka kapaciteten så det motsvarar vad som krävs för att surfa på vanliga hemsidor. Sen bör man nog spärra videotjänster, skype m.m just p.g.a behovet av bandbredd som tjänsterna kräver.

Vi går mer mot ett 24/7 samhälle, så det är ohållbart i längden att det inte finns internet för alla, oavsett var man är i världen. Sen kanske det mer är en produkt för Business/first i början. För att i framtiden när tekniken mognat lite komma ut till alla i planet.

För du betalar trots allt för en premium produkt, och du bör då få ett stort mervärde mot övriga.
 

Palazzi

Medlem
Vet inte hur tekniken är uppbyggd, men kan mottagaren bara hantera ett ett "sim-kort" för internettillgång ? (antar att det handlar om satellit...eller tar den emot signalen från mark?) Ett separat nätverk för varje kabinklass kanske.... så behöver inte de i ekonomiklass belasta internet i first.

Jag röstade i vilket fall på : "Dyrt, men gratis i Business och First"
 

charlesswe

Medlem
Saknar ett alternativ "Nej, tack!".

Är jag den enda som tycket att det är BRA att det inte finns* internet ombord?

Är säker på att efter några år så kommer vi säga "det var bättre förr!"...

- Nu att vi har internet överallt känns det speciellt när vi kan inte ha det. Känns avkopplande (no pun intended)
- Förväntningar att vara tillgängligt hela tiden från arbetsgivaren/kunder när man reser i tjänst
- Folk som pratar i telefonen via VoIP
 
Last edited:
Kostnaden för att installera Internet ombord rör sig om miljoner och till det kommer en rörlig kostnad varje månad för den trafik som skickas fram och tillbaka. Jag har svårt att se att flygbolagen skulle mångdubbla denna kostnad om det inte "kommer något tillbaka".

Ni inser säkert att det är lite mer kostsamt att skicka trafiken via Satellit från ett rörligt flygplan än att skicka data via en redan befintlig telefonkabel (ADSL).

Att kunna säga "Gratis Internet ombord" för Norwegian trots att kapaciteten inte räcker till för att göra det användbart har varit mycket värdefullt för bolaget i konkurrensen med SAS. Jag tror många tror att dom är vassare trots att SAS har lika nya 737:eek:r och nu installerar Wifi på sina plan också.
 

Palazzi

Medlem
Förstår att kostnaden troligen är mycket hög, men kommer säkert nya lösningar på problemet :).

"charlesswe" alternativ: "Nej tack" hade fungerat för mig också, jag kan gott vänta till destinationen innan jag börjar arbeta igen.
 
Toppen