Tråd om SAS pensionsavtal

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av A380*G, 4 Oktober 2012.

1. A380*G

A380*G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Händer något särskilt 31 okt 2013 eller mer taget ur luften? För övrigt håller jag med dig, en likvidation vore det bästa. Kanske omstrukturering pss som Austrian.

2. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om inte jag minns fel, men det är dagen då pensionsskulden ska resultatföras. I praktiken innebär det att hela SAS kapital ryker, om inte staten stoppar in mer pengar

3. Jonas C, du har bättre koll än journalister på DI. ;)

1 person likes this.
  4. Jag tror att det är fixat genom att förskjuta räkenskapsåret från kalenderår till brutet räkenskapsår vilket medför att pensionsskulden måste redovisas senast 1 november 2013. Källa

Rättat inlägg efter användandet av GOOGLE ;-)

Last edited: 4 Oktober 2012
    1 person likes this.
  5. A380*G

A380*G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Så vad innebär detta i praktiken? Att SAS måste betala ut pensionspengar till någon fond, eller att skulden belastar balansräkningen? Eller...?

6. Att skulden belastar balansräkningen och när skulder är högre än kapital och tillgångar så är man skyldig att begära sig i konkurs alternativt får ägarna skjuta till mer pengar och på så sätt öka kapitalet.

7. A380*G

A380*G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Just ja, så är det. Hur ligger det till med pensionsskulden - vad händer med den om SAS går i konkurs? Ägarna lär ju stå före i kön när det gäller att ta del av eventuellt överskott, eller? Går deras pension upp i rök isf, eller är den försäkrad? Någon med insikt i hur det är i detta fallet?

8. Mauricio

Mauricio Medlem

Land:
    Norge Norge
    Förmodligen går staten in och betalar ut pensionsskulden. Tyvärr så tror jag att SAS inte kan överleva i den här tuffa branschen, när man gör så många besparingar inser man nog inte att man skjuter sig själv i foten och att konkursen närmar sig. Förr tyckte jag det var en häftig känsla att få åka med "vårt" egna flygbolag, nu känns det mest jobbigt. För samma pris i longhaul kan man åka både Swiss och Lufthansa, vilket gör valet ganska enkelt, i alla fall för mig.

Last edited: 4 Oktober 2012
  9. A380*G

A380*G Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ingen skumpa före takeoff på SAS

Om staten går in och agerar borgenär (om det inte redan står i avtalet) på en privat pension är ju galenskap. Spelar i mina ögon ingen roll att Svenska staten är största enskilda ägare.

10. Fredrik

Fredrik Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det finns två vägar till ut ur pensionskrisen för SAS.

Den första är att komma överens med personalorganisationerna om försämrade pensionsvillkor. Jag törs inte säga hur avtalen är uppbyggda idag och om det är möjligt att ändra ingångna avtal. Är det så ska man "bara" komma överens med facken.

Den andra är att man övertalar revisorerna att köpa SAS beräkningar av pensionsskuldens storlek. Dvs vad borde resultatföras och det beror på förväntad avkastning, räntenivåer och liknande. Det kan finnas spelrum där.

Jag säger inte att något av detta är vad som kommer att hända eller ens är sannolikt men det är teoretiskt möjligt.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!