Senaste nytt

Tråd för diskussion om USA immigration

Crater

Medlem
Bra att vara övertydlig.
Man blir lite osäker också när man reser till USA, man vill inte stå på flygplatsen och höra att man borde ha sökt nytt ESTA.
 

Moco

Medlem
Vad menar du med det?

Det är ingen regelrätt polisiär passkontroll där passet stämplas, som i många andra länder, eller som vid inresa/immigration i USA - där det sköts av Customs and Border Protection (CBP).

Transport Security Admimistration (TSA) kontrollerar boardingkort och skannar ditt pass vid utresa.
 

thsred

Medlem
Det är ingen regelrätt polisiär passkontroll där passet stämplas, som i många andra länder, eller som vid inresa/immigration i USA - där det sköts av Customs and Border Protection (CBP).

Transport Security Admimistration (TSA) kontrollerar boardingkort och skannar ditt pass vid utresa.

De har alltså tagit över funktionen att registrera avresa från USA som flygbolagen hade tidigare.
 

AABack2ARN

Medlem
Transport Security Admimistration (TSA) kontrollerar boardingkort och skannar ditt pass vid utresa.

Jag antar att dy syftar på när du passerar säkerhetskontrollen? Det har inget att göra med gränskontroll utan enbart för att säkerställa att du är du och att det matchar med ditt boardingkort.

Det är flygbolagen som har till ansvar att rapportera in att du lämnat landet.
 

Moco

Medlem
Jag antar att dy syftar på när du passerar säkerhetskontrollen? Det har inget att göra med gränskontroll utan enbart för att säkerställa att du är du och att det matchar med ditt boardingkort.

Det är flygbolagen som har till ansvar att rapportera in att du lämnat landet.

Jag pratade aldrig om syftet, utan enbart om en icke polisiär funktion som uppkommit relativt nyligen och som du som resenär, ofta, köar till och som liknar vad nu någon kallade immigration.
 

mha321

Medlem
Jag pratade aldrig om syftet, utan enbart om en icke polisiär funktion som uppkommit relativt nyligen och som du som resenär, ofta, köar till och som liknar vad nu någon kallade immigration.
Den viktiga skillnaden är att det inte är en passkontroll. Du kommer igenom med vilket id-kort som helst, så länge det är godkänt. För en svensk innebär det pass. Men för amerikaner är det helt annorlunda, förstås.
 
Toppen