Trängre stolar, men bättre mat i SWISS nya Europakoncept

Diskussion i 'Lufthansa Group, Miles & More' startad av Jonas C, 8 Oktober 2014.

  1. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    I en ny media release från SWISS som publicerades häromdagen kommer det ske en del förändringar i Europakonceptet. Bland annat kommer antalet stolar på Airbus A320 och A321 ökas, från dagens 168 till 180 på A320 och 200 till 219 på A321. Man pressar med andra ord in det maximala antalet stolar som flygplanen är certifierade till. Som jämförelse tar Lufthansa 190 passagerare i A321 med NEK, så man bör nog räkna med att det blir ganska trångt framöver.

    I SWISS Economy förbättras måltidskonceptet, med att numera även inkludera sallader, pajer och bakverk, istället för den groteska bruschettan som serveras idag.

    Media Release 20141006
     
  2. twiggs

    twiggs Medlem

    Snarare 205 eller 207, där man dock valt att placera ett brickbord över ett par rader längst fram bara för att begränsa antalet stolar till 200 för att inte behöva gå över kabinbesättningens gräns om 4, trots att man alltid har 7 besättningsmedlemmar ombord normalt om någon inte blir sjuk. Lätt märkligt kan tyckas :confused:

    Sen har också Swiss i dagsläget en extra toalett och ett extra galley längst bak på A321 vilket Lufthansa inte har vilket genast ger 6 säten mer. Och även Swiss har ett antal blockerade säten längst fram vilka man nu släpper till försäljning så att det blir så visst blir det en skillnad, men om det blir så stor vet jag inte.
     
  3. Jonas C

    Jonas C Medlem

    Ort:
    Västerås
    Land:
    Sverige Sverige
    Ska bli intressant att se hur det blir i praktiken. Nuvarande A320 med NEK är inte så roliga att flyga i.
     
  4. För mig försvinner man faktiskt som alternativ i.o.m detta. Jag tror, deras uttalanden till trots, att det kommer vara trängre i kabinen (även för benen). Om det inte blir trängre så får man åtminstone hårda säten....

    Jag tycker att liknande säten på Lufthansa är rätt obekväma, men då blir ändå de enskilda sträckorna kortare (då det såklart är kortare från Sverige till Tyskland.

    För interkontinentala anslutningar får man väl bita i det sura äpplet. Tycker ändå att SWISS är pass mycket vassare än konkurrensen på långlinjer.

    Finns andra bolag för mig att flyga, men tycker det är synd att även SWISS tvingas till denna förändring. Förstår att de är hårt konkurrenssatta, men tänker ur ett egoistiskt perspektiv.
     
  5. There goes the neighborhood!

    Jag som varit så nöjd med SWISS, detta känns verkligen som ett nedköp, kan ju lika gärna flyga med Norwegian i fortsättningen :(
     
  6. Bryant

    Bryant Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det kommer att bli tight. Men detta är väl framtiden på short haul.
     
  7. Flög några gånger med LX intra Europa för några veckor sedan och allt var precis som vanligt, så deras ändringar verkar inte ha slagit igenom än?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×