Senaste nytt

Träffad av skenande matvagn

hagward

Medlem
När jag flög QR167 i måndags kom en av matvagnarna skenande ut från front galley ner i gången. Jag satt satt på rad tre och lyckades stoppa den, men slog i armen ganska illa. Fick väldigt hjälp med ispåsar och tusen ursäkter. Om jag inte stoppat vagnen skulle den farit rakt på en flygvärdinna ett par rader längre bak, hon stod med ryggen till.

Jag blev erbjuden att blev mött av en läkare på Arlanda men avböjde. Jag blev också lovad att någon skulle kontakta mig med en utredning. Något som inte skett.

Någon som har några idéer på vad jag ska göra? Vänta eller höra av mig?

Armen är svullen och öm. Kommer säkert blir bra. Men jag tycker att jag borde uppmärksammas på något sätt i och med att jag faktiskt räddade en situation som kunde blivit så mycket värre.
 

hagward

Medlem
Kompensation, eller någon form av tack tycker jag skulle vara på sin plats. Eller i alla fall att bli kontaktad av Qatar som utlovat.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Berglund

Medlem
Får man erbjudande om läkare i en sådan situation, då tackar man alltid ja. Släpp svenskheten om att "jag klara mig nog". Skulle det på något sätt bli något efterspel, vill man ha utomstående, objektiv dokumentation över vad som hänt som du själv äger. Du saknar ju exempelvis egna sätt att kontakta de berörda flygvärdinnorna för att de skall styrka din historia.
 

Mr.cake

Medlem
Nu tror jag hagward är medveten om att han gjorde ett misstag om att inte ta erbjudandet om läkarbesöket och behöver inte ta upp det fler gånger. Jag tycker att du borde kontakta Qatar och kanske luska fram vem flygvärdinnan var. Ge det ett försök, det skadar inte. Dokumentera allt, skadar inte att ta ett foto på den svullnade armen t.ex. Det viktigast är ändå att du klarade dig hyfsat väl och att du skall ha beröm för att ha gjort en utmärkt insats. Krya på!
 
Det är lätt hänt att göra misstag. Då får man istället göra sitt bästa i efterhand. Se till att så mycket som möjligt dokumenteras på vårdcentralen. Om inte de fotograferar skadan så se till att du gör det själv.

Försök sedan att kontakta Qatar. Någon form av uppskattning/ursäkt/kompensation bör du få tycker jag.

Med hjälp av all flightinformation så kan de själva få fram vilken crew det var som jobbade. Jag tror dock inte att man ska gräva djupare än så, inte ner på individnivå. Det är tyvärr ganska vanligt med inte så trevliga bestraffningar även för småsaker hos många arbetsgivare i den regionen.

Det jag menar är att man mycket väl kan se både individen som glömde låsa fast kärran, eller den som eventuellt skulle kunna vittna till din fördel, eller den som erbjöd dig läkarbesök osv som illojala mot arbetsgivaren eller inkompetenta för jobbet och att de därmed bestraffas. Det skulle t o m kunna vara så att den som erbjöd dig läkarbesöket bestraffas för att hon inte stod på sig och "tvingade" dig till läkaren. Ibland så är den anställde förlorare hur den än gör, därför tror jag inte att man ska gräva för mycket på individnivå.

Jag jobbar mycket runt om i världen med arbetstagares anställningsvillkor, migrantarbetare mm och för en halvtimme sedan avslutade jag ett samtal med en partner i den regionen kring just den här typen av frågor. Det vi tycker är rätt och självklart är inte lika självklart överallt.

När vi här ofta kör "5 Why's" för att lösa problem får man ibland känslan av att man i vissa delar av världen (inte enbart MDE) istället kör "5 Who's".
 
Toppen