Senaste nytt

Tomma nödutgångsplatser?

Trumis

Medlem
Hej,

en ska som jag uppmärksammat under våren/sommaren då jag flugit rätt mycket med Austrian, Czech Airlines, Adria m fl är att det händer relativt ofta att nödutgångsplatserna är tomma alternativt det sitter en person på ena sidan men andra är tom.

Många bolag låter nog sina trogna resenärer välja/sitta på dessa platser men om de är tomma när man släpper in folk i gaten eller när planet är "Boarding complete" varför flyttar man inte folk till dessa säten?

Jag ser det mest som en säkerhetsfråga, hellre att det sitter någon där, även om det inte är jag själv, som kan agera om något händer än att andra passagerare ska, i händelse av olycka, ta sig till nödutgången, försöka förstå hur man öppnar (vid en olycka är nog även det enklast rätt svårt) och öppna.

Det borde ju vara självklart att man alltid har någon på dessa rader? Eller finns det något annat som gör att man inte agerar på detta sätt?
 

AABack2ARN

Medlem
Skulle nog tro att de placerar någon på nödutgångsplatserna i händelse av att behovet uppstår (om tid finnes så klart)
 

matte_ante

Medlem
När jag flugit LCC har jag varit med om att de flyttar om lite i kabinen efter boarding och sätter folk på de platserna ifall de inte lyckats sälja platserna.
 
Toppen