Senaste nytt

Tokyo med 45 timmar First och 13 timmar First Class Terminal

khybner

Medlem
Tänkte skriva en liten reserapport om min senaste resa; med destination Tokyo.


Bakgrund

Varning – mycket text här, det kommer bilder. Ni som inte orkar läsa skippar lämpligen direkt till bilderna nedan


Bakgrunden var att jag behövde vara i Tokyo ett speciellt datum så jag låg och tittade på flighter med Asiana och ANA i First. Någon månad innan avresa öppnade sig en ANA-flight från Frankfurt så den första routingen såg ut så här.


Malaga-Lissabon, Tap Business
Lissabon-Frankfurt, Tap Business
Frankfurt-Tokyo, ANA First
Tokyo-Seoul, Asiana Business
Seoul-Frankfurt, Asiana First
Frankfurt-Zürich, Swiss Business
Zürich-Malaga, Swiss Business


Några veckor senare satt jag och slökollade på bonusplatser från USA och såg då att det fanns en plats i First på NH1, dvs ANA mellan Washington och Tokyo. En snabb koll visade att det också fanns plats på Frankfurt-Washington med Lufthansa First.


Ringde såklart direkt Tallin och fick prata med en agent som heter Gary som f.ö. är mycket bra. Han sa först att det inte gick att routa via USA till Japan men när jag läste reglerna för honom så sa han att han skulle mata in routingen och se vad datorn sa.


Någon minut senare kom han tillbaka och sa att datorn godkänt rutten varvid allt bokades om till:


Malaga-Lissabon, Tap Business
Lissabon-Frankfurt, Tap Business
Frankfurt-Washington, Lufthansa First
Washington-Tokyo, ANA First
Tokyo-Seoul, Asiana Business
Seoul-Frankfurt, Asiana First
Frankfurt-Zürich, Swiss Business
Zürich-Malaga, Swiss Business


När jag nu fått igenom routing över USA på utresan började jag leta efter liknande rutt hem och såg att det fanns en plats med Asianas A380 mellan Seoul och New York. Det var då 18 dagar kvar innan hemresan skulle starta så jag kunde bara se Lufthansa Business mellan New York och Frankfurt. Men efter 4 dagars nervös väntan så släppte Lufthansa en First-plats. Snabbt samtal till Tallin igen.

Agent 1 sa att det var ogiltig routing och vägrade testa den i datorn trots att jag påvisade att jag hade routing via USA på utresan.

Nytt samtal och försök 2. Agenten sa att det skulle nog gå eftersom jag hade lyckats med utresan via USA. Men hon kunde inte hitta någon First-plats på Lufthansaflighten mellan New York och Frankfurt trots att jag kunde se den både på Air Canada och United.


Nytt samtal och försök 3. Hamnade då hos Gary som var den som fixade utresan. 3 minuter senare var detta bokat.


Malaga-Lissabon, Tap Business
Lissabon-Frankfurt, Tap Business
Frankfurt-Washington, Lufthansa First
Washington-Tokyo, ANA First
Tokyo-Seoul, United Economy
Seoul-New York, Asiana First
New York-Frankfurt, Lufthansa First
Frankfurt-Barcelona, Lufthansa Business


Totalt 45 timmar i First, 13 timmar I FCT. 95 000 poäng med en Amex voucher och 3 400 kr i skatter :)


Not 1
Jag skulle inte hinna med Asianaflighten till New York med min ursprungliga Tokyo-Seoul flight så jag var tvungen att boka om den och då fanns bara United economy tillgängligt.


Not 2
Med max 8 legs så tog jag inte mig tillbaka till Malaga eftersom det inte fanns några direktflighter från Frankfurt den dagen. Så det blev slutdestination i Barcelona. Övernattning hos en kompis och fulflyg dagen efter på separat biljett.


Frankfurt
Börjar med Frankfurt. Resan dit är inte mycket att skriva om. Dels shorthaul och dels pga att jag sov större delen av flighterna (och därmed glömde ta några kort).


I Frankfurt blev det Hilton Garden Inn. Det finns ju ett "riktigt" Hilton och ett Hilton Garden Inn samt ett Sheraton. Men eftersom jag redan är Lifetime Platinum på SPG så blev det Hiltonkedjan den här gången.

Trevligt och modernt hotel. Tog ca 5 min att gå från terminalen.


Bild 1.JPG



På väg till hotellet​



Bild 2.JPG



Rulltrappa upp​

Bild 3.JPG



Hilton rakt fram och Hilton Garden Inn till vänster​


Bild 4.JPG



Entren
Bild 5.JPG



Queen size room​

Bild 6.JPG



Skrivbord​


Bild 8.JPG

Säng​


Bild 7.JPG



Badrum​


Bild 9.JPG


Ingen recognition som HHonors Diamond och ingen uppgradering. Fick trösta mig med en GT istället



So far so good även om det är imorgon som det börjar på riktigt.


Nästa etapp

5 timmar FCT och 9 timmar Lufthansa First på väg till Washington
 
Last edited:

Brandten

Medlem
Det HÄR ser jag fram emot! Riktigt bra cliffhanger iom mycket förklarande text i första inlägget.

Intressant med HUACA (HangUpAndCallAgain) till Tallinn och tanken över att den oerfarne som ringer kan gå miste om sin drömresa beroende på vem som svarar, är inte bra! Vad gav du för förklaring till routingen då jag själv också trott att man inte fick flyga till Asien via USA?
 

Zniper

Medlem
Det HÄR ser jag fram emot! Riktigt bra cliffhanger iom mycket förklarande text i första inlägget.

Intressant med HUACA (HangUpAndCallAgain) till Tallinn och tanken över att den oerfarne som ringer kan gå miste om sin drömresa beroende på vem som svarar, är inte bra! Vad gav du för förklaring till routingen då jag själv också trott att man inte fick flyga till Asien via USA?

Se inlägg #112 Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017 | Sida 12 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

" Det enda villkoret är ju att vid transfer via tredje zon får denna inte vara dyrare än destinationszonen. Att man bara får korsa ett världshav på väg till destinationen står det inget om. Så om man kan flyga via Indien (som kostar 160 000 p) till Japan så borde även Nordamerika (som kostar 150 000 p) till Japan fungera. Allt i teorin naturligtvis"
 

khybner

Medlem
Det HÄR ser jag fram emot! Riktigt bra cliffhanger iom mycket förklarande text i första inlägget.

Intressant med HUACA (HangUpAndCallAgain) till Tallinn och tanken över att den oerfarne som ringer kan gå miste om sin drömresa beroende på vem som svarar, är inte bra! Vad gav du för förklaring till routingen då jag själv också trott att man inte fick flyga till Asien via USA?
Som inlägget nedan visar så sa jag till agenten att enda villkoret var att tredje zon inte får vara dyrare. Då sa han att han fortfarande inte trodde det skulle fungera men skulle testa routingen ändå.

Håller helt med om HUACA. Hur kan en agent säga att det inte finns plats i F medan nästa agent en minut senare hittar?
 
Toppen