Senaste nytt

Toalettbesök SAS Go / Plus

Storsteffe

Medlem
Med tanke på hur förfärligt många tycker att det är med SAS standard, så ställer man sig frågan, varför reser ni fortsatt med dem?

Om någon skulle klaga lika mycket på Norwegian/Ryan, skulle nog rådet från samma människor vara att inte resa med dem.

De flesta har inget val utan reser på avtal eller på rutter där valet inte finns, dessutom styr nog EB-poängen mycket i de fall man har ett val. Eftersom jag bara flyger korta turer med SAS ser jag inget större problem med försämringarna i service. Största problemet med SAS är att produkten inte matchar priset. Flyger ofta på full pris biljett och det är inte mycket mervärde i form av service(det kan jag förstå) eller EB-poäng(vilket är för mig helt obegripligt) man har för det. Flytta poäng från billiga biljetter till dyra, som det är nu betalar man 3-4 ggr den billigaste biljetten men får bara dubbla poängen, rimligtvis borde den dyra biljetten ha en bonus som gav betydligt mer EB per spenderad krona i förhållande till en billig.
 

Pho

Medlem
De flesta har inget val utan reser på avtal eller på rutter där valet inte finns, dessutom styr nog EB-poängen mycket i de fall man har ett val. Eftersom jag bara flyger korta turer med SAS ser jag inget större problem med försämringarna i service. Största problemet med SAS är att produkten inte matchar priset. Flyger ofta på full pris biljett och det är inte mycket mervärde i form av service(det kan jag förstå) eller EB-poäng(vilket är för mig helt obegripligt) man har för det. Flytta poäng från billiga biljetter till dyra, som det är nu betalar man 3-4 ggr den billigaste biljetten men får bara dubbla poängen, rimligtvis borde den dyra biljetten ha en bonus som gav betydligt mer EB per spenderad krona i förhållande till en billig.

Åker man i tjänsten och inte kan välja något annat, så antar jag att man inte betalar sina biljetter själv och det finns oftast andra skäl till att företaget har valt en specifik leverantör (avbokningsmöjligheter, avtalspriser mm.). Och om då det största problemet man har är att man inte får en toa reserverad, så har man inte särskilt stora problem.

När det gäller poäng genereringen så kan jag hålla med om att det många gånger är dåligt betalt till de som verkligen betalar för dyra biljetter. Då skulle väl alternativet vara att ha ett revenue baserat bonussystem istället för mileage...
 
Jag vet inte hur mycket du flyger med SAS/ har flygit med SAS senaste 10-15 åren. Jag kan enbart tala för mig själv, men jag jämför självklart SAS idag med hur jag har upplevt dem sen jag började flyga regelbundet med dem för ca 15 år sedan. Det är ett helt annat bolag idag, sönderstressat av alla besparingar etc. Personligen så har jag främst sett försämringar för SAS och jag tror inte att jag är ensam med denna åsikt. Sen är SAS ett flygbolag som Alla svenskar har en åsikt om, på gott och ont.
Jag vet ju inte hur mycket du flyger med dom och har gjort de senaste 15 åren heller. Det mesta i världen har väl varit bättre förr, fråga bara gubbarna på ljugarbänken ;).

Skämt åsido, visst har det varit en hel del försämringar, men att klaga på vem som får nyttja en toalett är ju faktiskt lite skrattretande. Framförallt när det inte finns någon fysisk avskiljare mellan GO och PLUS. Dvs på en long haul-flight är det ju betydligt mer naturligt att göra en sådan uppdelning. För mig är detta rätt och slätt en skitsak, i dubbel bemärkelse.
 

Holloman

Medlem
Kanske för att jag måste... dvs företaget jag jobbar på har avtal med SAS på resor inom Europa. Och utan den skaran som främst flyger huvudstadstriangeln till hutlösa priser så tror jag faktiskt att SAS inte skulle finnas i sin nuvarande form!

Fast om man flyger just huvudstadstriangeln kan väl inte toalettkön vara ett så stort problem? Jag kan knappt dra mig till minnes sist jag såg någon använda toaletterna till Oslo, Köpenhamn eller Helsingfors
 
Till alla er som reser i tjänsten, inte betalar själva för flygbiljetten men störs av toalett kön.
Varför inte ta upp det uppenbarligen stora problemet med ansvarig chef på ert företag som sköter upphandling av företagets flygresor?
 

A380*G

Medlem
Till alla er som reser i tjänsten, inte betalar själva för flygbiljetten men störs av toalett kön.
Varför inte ta upp det uppenbarligen stora problemet med ansvarig chef på ert företag som sköter upphandling av företagets flygresor?

Som jag skrivit ovan så bryr jag mig inte nämnvärt oavsett vilken toalett pax använder.

Dock, att blanda in vem som har betalt för biljetten är irrelevant. Produkt/service ska inte skilja sig åt beroende på vem som betalar,
 
Den största försämringen jag upplevt är inte toalett bestyr utan det faktum att nu måste jag "gnugga armbåge" i Plus. Blir svårare att jobba med laptopen om du måste vika in armbågarna för att ngn annan äter eller läser brett!
Toalett bestyren på en 2h flight minimala & på long haul löser detta sig genom kabinindelning!
 

airaris

Ny medlem
jag har precis kommit med lufthansa från Rom och de oxå lämnar eco passangerare att använda business class toa utan att de säga nånting jag hade rad 1a och de köade många där framme.och service är anorlunda om det finns två pass i business class eller flera hemskt tycker jag.
austrian gör samma :-(
air baltic och aegean airlines de bästa business inom europa
 
Toppen