Senaste nytt

Tjänstebilstråden

jamen då är det ju bara S-klass som gäller, W223 i någon variant.

Fast den riktiga glidarkänslan får man bara med en gammal jänkebil
med fjädring som en vattenfylld kondom. :)

Jag har ju luftfjädring i min GL och den går att köra offroad med på riktigt. Går att höja bilen med 20 centimeter!

[video=youtube;ickclBVF9_A]http://www.youtube.com/watch?v=ickclBVF9_A&feature=youtu.be[/video]
 
kommer in och säger..vad är det för fel på en Volvo V70 ? :)

Nee skämt åsido ska till beemer och testa 525 och 535 D men skulle tro att om det blir BMW så blir det lilla motorn, får nog inte in det jag vill ha i form av utrustning och motor inom gränserna...ja inte utan grymma rabatter i alla fall..
 
Som inbiten BMW åkare måste jag ju slänga mig in i diskussionen. Om du jämför nya 5-serien med E-klass tycker jag personligen inte att Mercedes har mycket att hämta. Komforten är väldigt bra och bilen väldigt tyst även om du väljer kombi. Den delar platta med nya 7-serien vilket så kalrt är en bidragande orsak. I utrustningsväg tycker jag att M-paket, automat, bluetooth-handsfree (som stödjer A2DP), PDC och skinn är ett minimum.

Är övertygad om att du inte blir besviken när du provkör!
 

Homer

Medlem
Även om man har en generös arbetsgivare så är det ju inte gratis att ha bilen
på värdet över ca 300kkr(7,5 gånger prisbasbeloppet) betalar man dessutom 20% extra
Skatteverket har en räknare på websiten Bilförmånsprogrammet 2012 | Skatteverket [NS4 version]

Förmånsvärde 2012 exklusive drivmedel Per månad (minskas till 75% om man kör mer än 3000 mil i tjänsten)
- MB CLS 63AMG 2012 17 883 kr
- SLS AMG 35 300 kr
- S 65 L AMG 37 650 kr
 

Murre

Medlem
Hej på er alla glada BC
Jag är på g att byta tjänstebil men har ett avber. Det är mitt företags tjänstebils policy säger att vi i år inte får släppa ut mer än 139g/km Vad skall jag välja för roligt som klara detta? Kör idag Volvo S40 T5 R. De enda krav jag har är en pigg bil med automat.

@Homer Inga roliga tillrop nu vi vet alla att du kör en rosa Skoda :rolleyes:
 
Last edited:

Pandion

Medlem
Volvo V60 Hybrid? Släpper ut 49 CO2 g/km. Du får 215 hk från dieselmotorn och 70 hk från elmotorn, så det borde väl kunna vara något som dessutom borde väl vara hyggligt roligt att köra...

Annars kanske nya MB E-klass Hybrid, den släpper ju ut 109 g/km och ger 328 hk. Ett annat alternativ vore väl BMW Active Hybrid 5 när den väl kommer ut på marknaden...
 

Pandion

Medlem
Gällande den tidigare diskussionen om MB eller BMW.

Mitt intryck gällande Mercedes är att dom är får tråkiga i dom lägre klasserna. Det brukar sägas att det som är Mercedes börjar först när man kommer upp i E-klass. allt annat under är inget att ha. Det ligger rätt mycket i det. Jag har kört både A, B, C klass som hyrbilar, och det är inget som får hjärtat att slå. På den fronten lyckas Audi leverera på ett helt annat sätt när det gäller småbilar. Audi lyckas, i min mening, få med premiumkänslan och kvalitet även i de mindre bilarna. Kör mycket hellre en Audi A3 än en liten småbil från MB.

Jag gillar gamla E-klass, men tycker att man på något vis inte helt lyckats med nya E-klass. Kanske känslan beror på att jag provade först S-klass och därefter E-klass. S-klass är bra gubbig, men jävlar vad dom har lyckats med komforten! Min uppfattning är att S klass är modellen som sätter standarden i klassen. SL är också väldigt trevlig, men redan när man kommer ner på CLS så upplever jag att det är något som tappats bort i känslan av premium. Inget fel på CLS, men det är liksom något som fattas om man jämför med känslan i en SL eller S klass, och när man väl då sätter sig i en E klass så känns det som en Svensson-Volvo. Problemet som också tidigare diskuterats är att man måste lägga väldigt mycket extra pengar för att göra en E klass trevlig. I grundutförande så är den ju genomtråkig, vilket inte är till MB:s fördel...

Har en kompis som jobbar på MB i Stuttgart, och från vad jag ser från honom så håller ju MB på att jobba bort gubbstämpeln. Det är en aktiv strategi som inte riktigt slagit igenom än, men kolla på nya A klass som kommer snart. Dom bilderna som finns visar ju på en helt annat strategi, där den bilen ser faktiskt rolig ut att köra...

http://www.daimler.com/dccom/0-5-1466472-1-1466473-1-0-0-1466827-0-0-135-0-0-0-0-0-0-0-0.html

Ett bilmärke som jag tycker lyckas bra med att faktiskt vara okej att köra i sneakutförande är Audi. Där lyckas dom faktiskt att göra bilen helt okej även med minimalt med utrustning.

Orsaken till brist på kommentarer om BMW beror på att jag helt enkelt inte har kört BMW, och aldrig fastnat för märket. Däremot så tycker jag att nya 5 serien ser väldigt intressant ut. Just det att den delar mycket teknik och bottenplatta med 7 serien lovar gott, så den vill jag prova...

Men i min vardag kör jag en välutrustad Audi A4, och är väldigt nöjd med det!
 
Last edited:
jag gillar också Audi och dess komfort men har haft audi länge nu dels som privat bil ( Audi RS4, RS6 med nästa 980 hästar i ) och som förmånsbil A4 och A6 men nu e det dags att testa något nytt och då föll valet att testa både MB och BMW men som Pandion säger och något jag kommit fram till själv och det är gubbstämpeln och att den är tråkigt upp till AMG nivå och skulle jag vara ute efter en sportig effektfull bil för samma pengar så skulle jag aldrig ens kolla åt MB hållet.

Så kvar är BMW och ska även kolla på lite andra modeller och tillverkare men vi har en gräns på 16.500SEK/mån som bilen får kosta firman och det motsvarar en bil netto på runt 470-480.000 beroende på hur högt andrahandsvärde dom räknar att bilen har efter 3 år och service kostander.

sen så kommer det ju också in i bilden hur mycket man är villig att skatta för sin förmånsbil med lyxbilstillägget som kommer runt 320-330 tusen
 

Murre

Medlem
Tackar för alla svar så här lång. Gubbstämpel det kan jag leva med. Jag är numera gott o väl uppe i gubbåldern :cool:. Det blir nog att titta på Volvo V60 och BMW när jag kommer hem från Ryssland nästa vecka.
 
Toppen