Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Brandten

Medlem
Har ringt och bokat tid.....men avbokat.
Har mailat och ställt frågor....men tvekat.

Vet inte om jag vågar när det är leasing. För lite insatt i vad konsekvenserna skulle kunna bli vid tex service om det syns något? Dessutom är OBD porten upptagen med körjournal från Automile (om OBD nu används för chip-styrdon).

Nu när vintern närmar sig kommer jag nog inte göra det ändå.
Ni son kör Skodan med 280hk, har ni chippat den? Man når 350hk med chip. Vilket var en av anledningarna att jag övervägde den förra gången. Nu blev det en Volvo istället, men pngrar mig ibland.
 

Cashback

Medlem
Har övervägt det men osäkerheten om det skulle bli problem är för stor. Det är ju leasingbolaget som äger bilen. Tänker om det blir problem som chippingföretaget skyller på Skoda och Skoda skyller på chippingföretaget så är det inte en så rolig sits med en bil med ett listpris på 420 000 kr.

Ni son kör Skodan med 280hk, har ni chippat den? Man når 350hk med chip. Vilket var en av anledningarna att jag övervägde den förra gången. Nu blev det en Volvo istället, men pngrar mig ibland.
 

agehall

Medlem
För lite insatt i vad konsekvenserna skulle kunna bli vid tex service om det syns något?
Det beror på vad chipfirman gör. Vissa ändrar bara mappningen och då kommer det inte synas något vid service men om de ändrar versionsnummer och identifierare på mjukvaran så kan det synas, men det kommer inte att vara jättetydligt.

Dessutom är OBD porten upptagen med körjournal från Automile (om OBD nu används för chip-styrdon).
OBD-porten används troligen för själva chippningen, men det är ju en engångsprocess, inte en dongle som måste sitta i hela tiden.

Största risken med att chippa en tjänstebil är ifall något händer. Antingen en olycka eller ett motorhaveri. Då kan verkstaden börja titta närmare på mjukvaran och det kan avslöjas att bilen är chippad vilket kan leda till problem.

Sedan är jag ingen VW-expert, men hur tåliga är deras motorer egentligen? Jag har uppfattningen att de inte har jättemycket extra marginal, men jag kanske har helt fel uppfattning här?
 
Ja, det är stor skillnad i vilken utrustning man får in på Skoda jämfört med Volvo och Audi t.ex. Själv har jag en Superb med bensinaren på 280 hk. Trevlig bil med mycket utrustning (lädersäten med minne och ventilation, backkamera etc) och gör 0-100 på 5,8 sekunder när man trycker på gasen :D Landar lite över 7,5 pbb och utsläppsgränsen men denna borde klara båda gränserna.

SUPERB COMBI L&K Business Adventure Edition TDI 190 DSG 4x4

Då har du en mer eller mindre fullutrustad bil till priset av en snålutrustad Volvo av motsvarande storlek.

Trevligt då har vi likadan bil! Grymt nöjd med mitt val och har haft bilen i ett år 1 oktober. Relativt välutrustad och det enda från typ 10 sidor extrautrustning som jag INTE tog var:

- ISOFIX fram.
- Extra set med knappar för passagerare bak att styra passagerarstol fram.
- Skidpåse.

2800 mil har passerats och även om det är lite tråkigt att tanka för 1100kr per vecka så är det (nog ) värt det.
854c34b05fbd1a81a461969510596636.jpg

@Brandten Nästan kusligt sammanträffande, hämtade ut min 5 oktober förra året! Jag tog ISO-fix fram (bra att ha med små barn) och skippade också knapparna på stolen och skidpåse. Kör 1500 mil per år så tycker definitivt det är värt den ökade bränslekostnaden när man ställer det mot vardagsglädjen att köra en familjekombi med de fartresurserna :D

Visa bifogad bild 79158
Då får jag ställa mig i samma klubb som herrarna. Det blev en
SUPERB COMBI L&K Business Adventure Edition TDI 190 DSG 4x4
Med tillvalen:
* Candy White
* Digital instrumentpanel
* Akustik fönsterrutor
* Vägmärkes identifiering
* Dubbfria Nokian R3

Blev det det bästa av extra tillvalen, fick inte in allt jag velat men ändå okej.
Väldigt nöjd. Fick låna bilen över en kväll och blev ganska såld då.
Har alltid haft Skoda och alltid varit nöjd.
Så detta känns även det riktigt bra :)
Som sagt lutade det lite till Volvo men eftersom jag tycker denna är likvärdig och med mer saker så blir det helt klart ett bättre väl.
 

Brandten

Medlem
Då får jag ställa mig i samma klubb som herrarna. Det blev en
SUPERB COMBI L&K Business Adventure Edition TDI 190 DSG 4x4
Med tillvalen:
* Candy White
* Digital instrumentpanel
* Akustik fönsterrutor
* Vägmärkes identifiering
* Dubbfria Nokian R3

Blev det det bästa av extra tillvalen, fick inte in allt jag velat men ändå okej.
Väldigt nöjd. Fick låna bilen över en kväll och blev ganska såld då.
Har alltid haft Skoda och alltid varit nöjd.
Så detta känns även det riktigt bra :)
Som sagt lutade det lite till Volvo men eftersom jag tycker denna är likvärdig och med mer saker så blir det helt klart ett bättre väl.
Har den kommit med VW's digitala instrumentering nu? Nice!
 

Cashback

Medlem
Roligt att höra och grattis! Vad uppskattade de leveranstiden till? Tror det var runt 10 veckor när jag beställde medan Volvo räknade med 6 månader på V90 (för ett år sedan alltså).


Då får jag ställa mig i samma klubb som herrarna. Det blev en
SUPERB COMBI L&K Business Adventure Edition TDI 190 DSG 4x4
Med tillvalen:
* Candy White
* Digital instrumentpanel
* Akustik fönsterrutor
* Vägmärkes identifiering
* Dubbfria Nokian R3

Blev det det bästa av extra tillvalen, fick inte in allt jag velat men ändå okej.
Väldigt nöjd. Fick låna bilen över en kväll och blev ganska såld då.
Har alltid haft Skoda och alltid varit nöjd.
Så detta känns även det riktigt bra :)
Som sagt lutade det lite till Volvo men eftersom jag tycker denna är likvärdig och med mer saker så blir det helt klart ett bättre väl.
 
Har den kommit med VW's digitala instrumentering nu? Nice!
Japp, eller i alla fall med Skoda modell på den. 3700:- känns som ett bra pris på det tillvalet:)
Han hade en ny bil för leverans som vi kolla på och körde en sväng.
Väldigt trevlig display, blir spännande.

Roligt att höra och grattis! Vad uppskattade de leveranstiden till? Tror det var runt 10 veckor när jag beställde medan Volvo räknade med 6 månader på V90 (för ett år sedan alltså).
Volvo sa att det var ca 14 v på v90.
Min säljare på Skoda trode nog ca 12.

Jag träffar gärna herrarna om intresse finns för en "Superb" träff :)
 

Cashback

Medlem
Bra leveranstid på båda med tanke på att de byggs enligt specifika specifikationer.

Det låter trevligt. Kanske är detta en start på en Superb-trend på BC.se!

Japp, eller i alla fall med Skoda modell på den. 3700:- känns som ett bra pris på det tillvalet:)


Volvo sa att det var ca 14 v på v90.
Min säljare på Skoda trode nog ca 12.

Jag träffar gärna herrarna om intresse finns för en "Superb" träff :)
 

Brandten

Medlem
Japp, eller i alla fall med Skoda modell på den. 3700:- känns som ett bra pris på det tillvalet:)


Volvo sa att det var ca 14 v på v90.
Min säljare på Skoda trode nog ca 12.

Jag träffar gärna herrarna om intresse finns för en "Superb" träff :)
Karoq vet jag har det men ser det inte alls i Superbens tillval och jag fick information från Skoda Sverige att det inte skulle komma för Q3 2019 när dom släpper laddhybriden. Vilket är konstigt eftersom Karoq redan har det tillvalet. Men grattis om du får det, bli inte blåst av en övertaggad säljare bara. :)
 
Toppen