Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Valley

Medlem
Det är nog inte många som funderar på detta på en tjänstebil som man har i 2-3år. Jag har aldrig tänkt tanken och kan inte ens säga hur det ser ut på våra bilar.

Ingen jag känner skulle acceptera detta.
Är ett väldigt klart tecken på att kvalitet för vissa bara är ett ord.
Nu blev det förvisso en rensning i leden. Men hade det hänt om inte tidningarna lagt sig i?
 
Har provkört lite mer i helgen, såväl V90 (igen) som E-klass. Helt klart är att båda två är riktigt bra bilar.
Några reflektioner:
* E-klass känns lite lyxigare invändigt
* V90 har bättre stolar och betydligt bättre stereo (ett snäpp upp från standard på båda)
* E-klass är tystare och mer vibrationsfri på tomgång, däremot ganska likvärdiga vid körning
* V90 har mer genomtänkt förarmiljö avseende placering av knappar och funktioner
* E-klass har bättre bagageutrymme
* V90 känns "mindre och lättare" på vägen

Jag tycker absolut att bilarna konkurrerar på samma nivå, något som vissa i denna tråden inte verkar hålla med om.
Jag har ett tak på 8,5 basbelopp och får en hel del mer utrustning i V90 för de pengarna. Dessutom blir V90 drygt 500:- billigare per månad allt inräknat, under förutsättning att bränsleförbrukningen är samma (vilket det verkar som efter att ha läst ett antal tester).

Just nu lutar det faktiskt åt V90, även om E-klass också var en väldigt trevlig bekantskap. Ska fundera ytterligare någon vecka eller två.
 

Valley

Medlem
Har provkört lite mer i helgen, såväl V90 (igen) som E-klass. Helt klart är att båda två är riktigt bra bilar.
Några reflektioner:
* E-klass känns lite lyxigare invändigt
* V90 har bättre stolar och betydligt bättre stereo (ett snäpp upp från standard på båda)
* E-klass är tystare och mer vibrationsfri på tomgång, däremot ganska likvärdiga vid körning
* V90 har mer genomtänkt förarmiljö avseende placering av knappar och funktioner
* E-klass har bättre bagageutrymme
* V90 känns "mindre och lättare" på vägen

Jag tycker absolut att bilarna konkurrerar på samma nivå, något som vissa i denna tråden inte verkar hålla med om.
Jag har ett tak på 8,5 basbelopp och får en hel del mer utrustning i V90 för de pengarna. Dessutom blir V90 drygt 500:- billigare per månad allt inräknat, under förutsättning att bränsleförbrukningen är samma (vilket det verkar som efter att ha läst ett antal tester).

Just nu lutar det faktiskt åt V90, även om E-klass också var en väldigt trevlig bekantskap. Ska fundera ytterligare någon vecka eller två.

Vilka modeller provade ut och jämför mellan ?
Nu är detta med val av bil och enormt emotionellt :) Speciellt om man blandar in Volvo mot premiumbilar (sorry, jag räknar inte nya Volvon som premium)
Men jag är mer än säker på att du när du kört runt i några år, tyvärr inte har de kalkylerna för Volvon som du har nu.

Har du förresten tittat på Jaguaren ?
 
Vilka modeller provade ut och jämför mellan ?
Nu är detta med val av bil och enormt emotionellt :) Speciellt om man blandar in Volvo mot premiumbilar (sorry, jag räknar inte nya Volvon som premium)
Men jag är mer än säker på att du när du kört runt i några år, tyvärr inte har de kalkylerna för Volvon som du har nu.

Har du förresten tittat på Jaguaren ?

Jag har isolerat mitt val till att handla om V90 D4 eller E220d denna gång.

Och varför skulle inte kalkylen hålla? Detta rör sig alltså om tjänstebil där jag betalar skatt på förmånsvärdet + tillägg på värdet över 7,5 basbelopp. Bilen får kosta max 8,5 basbelopp.
Min månadskostnad blir 563:- lägre för Volvon, vilken dessutom har mer utrustning. Bilarna jag har jämfört kostar ungefär samma, restvärdet är garanterat i båda fallen och Volvon har betydligt lägre värdeminskning enligt leasingbolaget, därav den lägre månadskostnaden.

Att E-klass blir dyrare är redan fastställt i mitt fall, sen kanske jag kommer fram till att jag tycker det är värt att betala lite mer... vi får se.
Sen vad du klassar som premium och inte känns rätt irrelevant måste jag säga, i mitt tycke är bilarna klart jämförbara med varandra med lite olika styrkor och svagheter.
 

Valley

Medlem
Jag har isolerat mitt val till att handla om V90 D4 eller E220d denna gång.

Och varför skulle inte kalkylen hålla? Detta rör sig alltså om tjänstebil där jag betalar skatt på förmånsvärdet + tillägg på värdet över 7,5 basbelopp. Bilen får kosta max 8,5 basbelopp.
Min månadskostnad blir 563:- lägre för Volvon, vilken dessutom har mer utrustning. Bilarna jag har jämfört kostar ungefär samma, restvärdet är garanterat i båda fallen och Volvon har betydligt lägre värdeminskning enligt leasingbolaget, därav den lägre månadskostnaden.

Att E-klass blir dyrare är redan fastställt i mitt fall, sen kanske jag kommer fram till att jag tycker det är värt att betala lite mer... vi får se.
Sen vad du klassar som premium och inte känns rätt irrelevant måste jag säga, i mitt tycke är bilarna klart jämförbara med varandra med lite olika styrkor och svagheter.

Har gjort ett tankefel. Jag är så inne i tänket utifrån ett företagarperspektiv att jag glömmer bort att tänka på att man kan vara bara anställd också och därigenom inte behöver bry sig om sådant som reparationer, service, värdeminskning, mm.
Då är det enda om du själv betalar drivmedel och kör så mycket per år att du äter upp månadskostnaden på att tanka Volvon
 
Har gjort ett tankefel. Jag är så inne i tänket utifrån ett företagarperspektiv att jag glömmer bort att tänka på att man kan vara bara anställd också och därigenom inte behöver bry sig om sådant som reparationer, service, värdeminskning, mm.
Då är det enda om du själv betalar drivmedel och kör så mycket per år att du äter upp månadskostnaden på att tanka Volvon

Hmm... då ska vi se. 2500 mil/år = ca: 200 mil/månad

Om vi antar att E220d förbrukar ungefär 0,6 l/mil i verklig körning och dieseln kostar 14:- hamnar vi på 1680:- per månad.
1680 + 563 = 2243:- vilket innebär att V90 D4 behöver förbruka över 0,8 l/mil för att skillnaden i månadskostnad ska ätas upp.

Här pratar vi alltså om två stycken 2-liters fyrcylindriga dieselmotorer av absolut senaste generationen, med ungefär samma effektuttag. Tycker du själv det låter rimligt att den ena förbrukar över 2 deciliter mer per mil än den andra?

De tester jag har läst verkar inte hålla med dig i så fall.
 

Valley

Medlem
Hmm... då ska vi se. 2500 mil/år = ca: 200 mil/månad

Om vi antar att E220d förbrukar ungefär 0,6 l/mil i verklig körning och dieseln kostar 14:- hamnar vi på 1680:- per månad.
1680 + 563 = 2243:- vilket innebär att V90 D4 behöver förbruka över 0,8 l/mil för att skillnaden i månadskostnad ska ätas upp.

Här pratar vi alltså om två stycken 2-liters fyrcylindriga dieselmotorer av absolut senaste generationen, med ungefär samma effektuttag. Tycker du själv det låter rimligt att den ena förbrukar över 2 deciliter mer per mil än den andra?

De tester jag har läst verkar inte hålla med dig i så fall.

Det gör jag. Volvo har aldrig varit en snål bil. Och av det jag hört håller det fortfarande i sig. Ett par deciliter mera per mil än motsvarande tysk ( i sista fallet E-Klass)
Den D5 som jag körde en period drack klart mycket mera än min 530d. Även om jag idkade brutalkörning autobahn med 530'n kom jag inte upp i samma siffror som Volvon drog på svensk långkörning
 
Det gör jag. Volvo har aldrig varit en snål bil. Och av det jag hört håller det fortfarande i sig. Ett par deciliter mera per mil än motsvarande tysk ( i sista fallet E-Klass)
Den D5 som jag körde en period drack klart mycket mera än min 530d. Även om jag idkade brutalkörning autobahn med 530'n kom jag inte upp i samma siffror som Volvon drog på svensk långkörning

Dina gissningar stämmer inte alls överens med mina och mina kollegors erfarenheter. Jag kör själv en V70 D4 (VEA) idag, med vilken jag snart har kört 12.000 mil. Den har förbrukat i snitt någonstans mellan 0,55 och 0,6 l/mil. Då snålkör jag absolut inte, utan kör vad man skulle kunna betrakta som rätt normalt. Brukar snitta ungefär 10 över skyltad hastighet, något mer om jag har bråttom.

De dominerande bilarna bland mina kollegor är V70 D4, Passat 2.0 TDI, E220d samt 520d. Någon enstaka A6 och någon Mondeo. Vi diskuterar ibland våra bilar och utbyter erfarenheter kring dem. Generellt kan sägas att Passat-åkarna är minst nöjda med sina bilar. Samtliga rapporterar dieselförbrukning på runt 0,6 l/mil. Skillnaderna är inte stora på moderna dieslar, oavsett fabrikat. Jag har även kollat en del på spritmonitor.de och även där är skillnaderna för små för att ens diskutera.

Att sedan en del av Volvos gamla 5-cylindriga motorer drog lite mer soppa är givetvis inget jag beaktar när jag kollar på nya bilar.
 

Valley

Medlem
Tittar du på spritmonitor verkar det med 2dl/mil kunna stämma tämligen väl.
Nu finns för lite Volvoinformation för att det är riktigt rättvist. Men går du på det enda som är rapporterat så har du nästan 0,8 rapporterat för en S90 medan motsvarande motorstarka E-klass hamnar från strax under 0,6 och uppåt.
Att jämföra körcykel mellan Tyskland och Sverige är dock inte att rekommendera. Är väl också så att om man skall vara ärlig måste i princip bilar användas på samma sätt för att få någon rättvisa.
Krångla sig igenom rusningstrafik i Stockholm innan man kommer ut på en motorvägsstint ger garanterat högre förbrukning än för en annan som inte har något problem alls att komma ut på stora vägen.
 
Tittar du på spritmonitor verkar det med 2dl/mil kunna stämma tämligen väl.
Nu finns för lite Volvoinformation för att det är riktigt rättvist. Men går du på det enda som är rapporterat så har du nästan 0,8 rapporterat för en S90 medan motsvarande motorstarka E-klass hamnar från strax under 0,6 och uppåt.
Att jämföra körcykel mellan Tyskland och Sverige är dock inte att rekommendera. Är väl också så att om man skall vara ärlig måste i princip bilar användas på samma sätt för att få någon rättvisa.
Krångla sig igenom rusningstrafik i Stockholm innan man kommer ut på en motorvägsstint ger garanterat högre förbrukning än för en annan som inte har något problem alls att komma ut på stora vägen.

Japp, V90/S90 är för nya för att finnas i någon betydande mängd på spritmonitor.de. Därför får man jämföra med V70 med samma motor istället. Och den är dessutom något snålare än motsvarande E-klass på den aktuella sidan. Nu är förvisso V90 lite tyngre än V70, men skillnaden bör inte vara jättestor.

Jag känner personligen två personer som kör V90 D4. Båda rapporterar förbrukning runt 0,6 l/mil. Med andra ord precis samma som alla andra bilar i liknande storleksklass med liknande motor. Förr i tiden kunde det skilja ganska mycket i förbrukning mellan två bilar i samma storleksklass med likvärdiga prestanda. Det gör det inte längre.

Att en V90 D4 skulle dra 2 dl mer per mil än E220d vid likvärdig körning kan du väl inte ens tro på själv (hur mycket du än hatar Volvo)?
 
Toppen