Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Valley

Medlem
Kanske har missat något, jag som bara värderar enkelhet och appen. Sedan har jag 100m till Volvo och 8mil till BMW handlare.

Är ju ytterst en fråga vad man har bilen till. I mitt fall är den snudd på mitt kontor. När jag körde Volvo åkte jag till Kristinehamn där man har en handlare som förstår sig på detta med kundvård. Fast jag inte köpte bilen av honom. Lite jobbigt dock att åka 5 mil varje gång problemen infann sig.
 
Några saker
- Betydligt bättre Hands Free system
- Info.systemet mycket bättre. Förutom smidigheten, har jag både kalender och e-Post i "Navi'n" Och så kan jag ringa upp direkt från kalender.
- Komfortöppning dörrar och baklucka
- Heads up (tror inte det gick att få till XC'n när jag tittade)
- Galgar som tillbehör
- Riktigt placerade mugghållare
- Inställningsmöjligheter på stolarna
- Bättre 4-hjulsdriftsystem
- Automatlådan - Outstanding
- Dragkrokslösning
- (Bättre baksäte)

Och så är den en 20 - 30 tusenlappar billigare/år att köra runt i.
När det gäller mjuka värden så får jag ett mycket, mycket bra bemötande av min BMW-handlare (väldigt individuellt). Hos Volvo får man be om ursäkt och blir bemött som man vore en jobbig idiot.
Förutom det så är det en bättre ihopskruvad bil.

Vad tror du om V90 annars? Borde råda bot på de flesta av punkterna ovan.

Dags för bilbyte för mig med snart. Har hittills provkört V90, 5-serien, och A6. Hittills ligger V90 bäst till i mitt tycke. Har dock en inplanerad provkörning på E-klass, så vi får se efter det. Är lite sugen på att prova Mercedes eftersom jag inte har haft någon sådan innan. Risken är väl att det det ändå blir en V90, inte minst på grund av det förväntat smått fantastiska andrahandsvärdet.
 

jerixon

Medlem
Kört 4000 mil sedan April med min BMW 420d.
Kör allt annat än ekonomiskt men kommer 17.2 kilomter per snitt per liter diesel och jag trivs verkligen med bilen.
Det var lite problem att ta sig in och ur i början och den är lite väl låg i vissa lägen, men över lag den bästa bil jag haft.
Nästa gång får det nog bli en aningen högre bil eller någon mindre SUV kanske, om det inte kommer ut något som skapar otroligt begär :p
Jämfört med förra Volvo XC60 D4 som drog drygt 0.8l milen får man ändå se den som ganska ekonomisk :)
 

Valley

Medlem
Vad tror du om V90 annars? Borde råda bot på de flesta av punkterna ovan.

Dags för bilbyte för mig med snart. Har hittills provkört V90, 5-serien, och A6. Hittills ligger V90 bäst till i mitt tycke. Har dock en inplanerad provkörning på E-klass, så vi får se efter det. Är lite sugen på att prova Mercedes eftersom jag inte har haft någon sådan innan. Risken är väl att det det ändå blir en V90, inte minst på grund av det förväntat smått fantastiska andrahandsvärdet.

Kommer testa Volvon inom några veckor. Idag blir det test av en GLC. Nya E-Klassen var annars en sagolik bil. Men efter att ha läst de första provkörningarna av nya 5-Serien så blir det att vänta några månader till.
I övrigt, när det gäller totalekonomi skall du nog inte tänka Volvo. MB eller BMW ligger bäst till. Träffade förra veckan ännu en företagsledare som enbart låter de anställda åka MB eller BMW :)
 

marbe166

Medlem
Kört 4000 mil sedan April med min BMW 420d.
Kör allt annat än ekonomiskt men kommer 17.2 kilomter per snitt per liter diesel och jag trivs verkligen med bilen.
Det var lite problem att ta sig in och ur i början och den är lite väl låg i vissa lägen, men över lag den bästa bil jag haft.
Nästa gång får det nog bli en aningen högre bil eller någon mindre SUV kanske, om det inte kommer ut något som skapar otroligt begär :p
Jämfört med förra Volvo XC60 D4 som drog drygt 0.8l milen får man ändå se den som ganska ekonomisk :)

Det blir onödigt krångligt att göra den jämförelsen när du blandar km/liter med l/mil i samma stycke...
 

Alster

Medlem
Kommer testa Volvon inom några veckor. Idag blir det test av en GLC. Nya E-Klassen var annars en sagolik bil. Men efter att ha läst de första provkörningarna av nya 5-Serien så blir det att vänta några månader till.
I övrigt, när det gäller totalekonomi skall du nog inte tänka Volvo. MB eller BMW ligger bäst till. Träffade förra veckan ännu en företagsledare som enbart låter de anställda åka MB eller BMW :)

Vad tyckte du om GLCn i förhållande till E-Klassen?
 
Kommer testa Volvon inom några veckor. Idag blir det test av en GLC. Nya E-Klassen var annars en sagolik bil. Men efter att ha läst de första provkörningarna av nya 5-Serien så blir det att vänta några månader till.
I övrigt, när det gäller totalekonomi skall du nog inte tänka Volvo. MB eller BMW ligger bäst till. Träffade förra veckan ännu en företagsledare som enbart låter de anställda åka MB eller BMW :)

Inte enligt vårt leasingbolag. Har jämfört E-klass, 5-serien, A6 samt V90. Enligt deras beräkningar förväntas V90 ha lägst värdeminskning, faktiskt ganska stor skillnad jämfört med E-klass som är tvåa på listan. Högst värdeminskning beräknas 5-serien ha i nuläget, men det ändrar sig säkert när nya modellen är ute.
 

Valley

Medlem
Vad tyckte du om GLCn i förhållande till E-Klassen?

Trevlig invändigt. Mugghållare på rätt plats, men den håller inte hela vägen.
Styrningen var lite väl lättvindig. Instrumenten gav inget vidare estetiskt intryck. Och så kom min vänsterarm inte överens med dörr å ratt.
Kunde inte vila armbågen på ett bra sätt mot dörren :)
 
Toppen