Senaste nytt

Tjänst för att se hur många Eurobonuspoäng (och andra program) du tjänar

alex30K

Medlem
Låter bra. Ska försöka skicka något, men än så länge bara server hiccup. Testat dina olika förslag, men inte löst problemet. Ska testa att tömma min cache sen, men har några flikar uppe som jag arbetar med :)

Ookej, den var ny. Jag har just även flaggat buggen så det fixas asap. Ledsen för strulet med det! Uppdaterar med nyheter.
 

alex30K

Medlem
Hallå! Här kommer en update gällande nedanstående två strul:

Låter bra. Ska försöka skicka något, men än så länge bara server hiccup. Testat dina olika förslag, men inte löst problemet. Ska testa att tömma min cache sen, men har några flikar uppe som jag arbetar med :)

Problemet är av en Mac+Chrome-kompatibilitetskaraktär och uppkommer för Mac-användare. Visst använde du en Mac när uppkopplingsproblemet uppkom? Det händer när webbläsaren tappar internetuppkopplingen och sedan kopplas upp igen. Vi håller på att fixa detta så även vår plugin kopplas upp automatiskt igen. Tills dess bör en omstart av webbläsaren funka, eventuellt med rensad cache..

Bred sökning från Stockholm till Milano. Tror Expedia då täcker in BMA, ARN, Skavsta på avgång o MXP, LIN o BGY som destination.
Preview nämner då inget om ifall benet hem är med Ryanair, och det är i det visningläget era poäng presenteras.
Fick 2.400p med kombo Lufthansa + Ryan och 1.000p med Lufthansa x2 (samma bokningsklass på Lufthansa vid utresa

Helt rätt att beskriva denna förekomst som helknasig! Problemet ligger dock på Expedias sida, där en typo i deras kod gör att på slumpmässig basis en annan version av deras sida visas, en så kallad "fallback view". Vi har varit i kontakt med Expedias utvecklarteam så att de löser problemet, men det verkar gå långsamt och de verkar inte lägga vidare prioritet på den här buggen. Rätt konstigt tycker jag för den har ganska allvarliga konsekvenser då användare kan råka köpa fel flyg utan att märka det!

Buggen kan uppstå på de av Expedias versioner där man väljer avresa och återresa separat istället för som ett komplett flyg. Om du gör en sökning på Reise | Hotell, flybilletter og leiebil | Expedia.no kan du välja alternativet "Complete trips" istället för "Flight by flight". I "Complete trip" uppstår inte buggen.

Screen Shot 2016-09-06 at 3.43.13 PM.png


Buggen i "Flight by flight" och på den svenska sidan är dessutom väldigt lömsk. Inte nog med att den uppstår slumpmässigt, den ignorerar även valet av avresa och risken finns att den istället bokar ett annat flyg som du INTE har valt!

Vi har identifierat hur det ser ut när buggen uppstår.

KORREKT VY:
Efter att du valt avresa så ska Expedia se ut som följande (mina kommentarer i rött):

Screen Shot 2016-09-06 at 4.01.52 PM.png


BUGGIG VY:
Om Expedia dock ser ut som följande istället, då har buggen uppstått och Expedia har IGNORERAT valet av avresa, och väljer istället självmant en annan avresa, som inte framgår förrän på bokningssidan (notera att det kan hända att Expedia slumpmässigt valt just samma avresa som du själv valde. :) Men inga garantier för det! Mina kommentarer i rött):

Screen Shot 2016-09-06 at 4.00.11 PM.png


Ovanstående annoteringar visar tecknen på att buggen uppstått.

Givetvis så är även den felaktiga poängkalkylen på påföljande bokningssida ett tecken på buggen i flygsökningen.

Medan Expedia väljer en annan avresa än den användaren valt, "minns" vår plugin även användarens val, och räknar därför dubbelt.

Vi håller på att bygga en lösning för den här buggen så användare som inte läst den här tråden ska få rätt poängkalkyl för flyget som faktiskt bokas (eller åtminstone en varning om buggen), men jag rekommenderar starkt allihop att antingen använda "Complete trip" på Expedia.com tills de löst problemet i "Flight by flight", eller att vara väldigt noggranna med vilket flyg som faktiskt bokas.

Hoppas det hjälper!
 

Funcadelic

Medlem
Jag var i början rädd att detta var en hemsida som tagit sig vatten över huvudet och när problemen skulle hopa sig skulle lägga ner/fortsätta visa fel. Kul med kommentarer från dig @alex30K, ni verkar ta detta seriöst så kan bara önska er lycka till! :)
 

alex30K

Medlem
Jag var i början rädd att detta var en hemsida som tagit sig vatten över huvudet och när problemen skulle hopa sig skulle lägga ner/fortsätta visa fel. Kul med kommentarer från dig @alex30K, ni verkar ta detta seriöst så kan bara önska er lycka till! :)

Heheh jag vet vad du menar. :) Faktum är att vi utvecklat på systemet på heltid sen juni 2012 (alltså i mer än fyra år). Det har funnits en hel del barriärer som vi fått överkomma under årens gång men hittills har inget varit en gamestopper. Vi är idag 8 personer och har som sagt påbörjat samarbeten med ett par bonusprogram. Samtidigt jobbar vi på avtal med globala flygsökningsmotorer. Ambitionerna är långtgående och att driva innovation i personifiering inom flygsökning för en betydligt bättre användarupplevelse än vad som erbjuds idag. Däremot är själva pluginet nylanserat och all feedback, hjälp och stöd uppskattas sannerligen! :)
 

Funcadelic

Medlem
Fyra år, inte illa. Hur har ni gjort med finansiering för att kunna genomföra detta? Har ni finansiärer i ryggen, är det eget kapital eller har ni även ett ekonomiskt samarbete med någon av era partners? Förstår givetvis att det kan vara hemligt!
 

alex30K

Medlem
Fyra år, inte illa. Hur har ni gjort med finansiering för att kunna genomföra detta? Har ni finansiärer i ryggen, är det eget kapital eller har ni även ett ekonomiskt samarbete med någon av era partners? Förstår givetvis att det kan vara hemligt!

Ja, det har inte alltid varit lätt. Vi har självfinansierat företaget till den graden att det inte funnits något kvar på personkontona och man fick dra ner rejält på ens personliga kostnader - till den graden att man under några månader planerade hur många kronor som fick gå på hemlagade måltider!

Sen har vi haft turen att vänner som blivit imponerade nog investerat en del pengar. 2014 investerade dessutom en topp-5 europeisk OTA och förra året sålde jag mitt förra företag som jag byggde innan 30K och som jag låtit driva sig självt (i en helt annan bransch). De pengarna investeras i företaget tills vi når break-even, förhoppningsvis nästa vår, samtidigt som vi jobbar hårt på att få ombord fler affärsänglar.
 

alex30K

Medlem
Ett problem jag upptäckt är när Expedia visar kombinationer av flyg med ett t.ex. Lufthansa o Ryanair så står det på förstasidan bara Lufthansa (tills man expanderar fliken).

I previewn blir det dock något helknas med poängräkningen som ger dubbelt så mycket när flygningen innehåller Ryanair som om Lufthansa flyger både T/R. Vet inte om Ryanair genererar en bokningsklass (hur det nu fungerar där) som kanske hade motsvarat business hos Lufthansa (som er räknare utgår ifrån).

Sett en del andra småfel också, men räknar tjänsten som under uppbyggnad. Skulle dock rekommendera att ni instruerar era kunder att dubbelkolla på respektive bolags sida genom att ha länkar dit i dialogen.

Ger mig en bra fingervisning iaf, och dubbelkollar relevanta bolag. Detta kommer underlätta för mig som ofta har dåligt med tid :)

Hej igen!

Uppdaterar med att den senaste releasen nu innehåller en fix som kringgår Expedia-buggen och visar rätt poäng baserat på flygen i bokningssammanfattningen!

Återkommer om kompatibilitetsfrågan med Mac + Chrome.
 
Toppen