Senaste nytt

Tjänst för att se hur många Eurobonuspoäng (och andra program) du tjänar

Palazzi

Medlem
Ett problem jag upptäckt är när Expedia visar kombinationer av flyg med ett t.ex. Lufthansa o Ryanair så står det på förstasidan bara Lufthansa (tills man expanderar fliken).

I previewn blir det dock något helknas med poängräkningen som ger dubbelt så mycket när flygningen innehåller Ryanair som om Lufthansa flyger både T/R. Vet inte om Ryanair genererar en bokningsklass (hur det nu fungerar där) som kanske hade motsvarat business hos Lufthansa (som er räknare utgår ifrån).

Sett en del andra småfel också, men räknar tjänsten som under uppbyggnad. Skulle dock rekommendera att ni instruerar era kunder att dubbelkolla på respektive bolags sida genom att ha länkar dit i dialogen.

Ger mig en bra fingervisning iaf, och dubbelkollar relevanta bolag. Detta kommer underlätta för mig som ofta har dåligt med tid :)
 

alex30K

Medlem
Det kräver dock att ni har en uppdaterad lista över vad alla bokningsklasser översätts till hos andra bolag vid codeshare. Denna lista kan dessutom ändras utan förvarning.
Om det är codeshare inblandat så kan man inte med "säkerhet" säga vilken bokningsklass det kommer att bli även om det ofta översätts någorlunda "logiskt". Vore dumt om den visar att man ska tjäna 7000 miles på en Brussels business flight med bokad som Lufthansa Codeshare och så visar det att bokningsklass blev P och man fick 0 poäng istället.

Liknande scenarion kan uppstå på alla flygbolag när codeshare är inblandat inom star alliance. Boka en SAS-biljett där en sträcka flygs av etiophian så finns det vissa bokningsklasser som ger 0 miles hos dom.

Precis. Vi arbetar direkt med respektive flygbolag och deras bonusprogram samt med andra organisationer som FlightGlobal och ATPCO för att ha så exakt data som möjligt. Ofta kostar den externa datan mycket pengar vilket är en utmaning för ett litet företag som vårt.

Har du en källa på det? Det där är enligt min erfarenhet något som nybörjare tror och snabbt blir bitna av då det allt som oftast inte stämmer när man förväntar sig det.

Ja, det svaret har jag fått från Miles and Mores programutvecklingsteam. Vi har även rådgivare som är programkonsulter för de största flygbonusprogrammen i världen som hjälper oss med liknande utmaningar.
 

Funcadelic

Medlem
Precis. Vi arbetar direkt med respektive flygbolag och deras bonusprogram samt med andra organisationer som FlightGlobal och ATPCO för att ha så exakt data som möjligt. Ofta kostar den externa datan mycket pengar vilket är en utmaning för ett litet företag som vårt.

Ja, det svaret har jag fått från Miles and Mores programutvecklingsteam. Vi har även rådgivare som är programkonsulter för de största flygbonusprogrammen i världen som hjälper oss med liknande utmaningar.

Intressant, ska bli spännande att följa. Är det officiella samarbeten/partnerskap, eller görs det på informell basis?
 

alex30K

Medlem
Ett problem jag upptäckt är när Expedia visar kombinationer av flyg med ett t.ex. Lufthansa o Ryanair så står det på förstasidan bara Lufthansa (tills man expanderar fliken).

I previewn blir det dock något helknas med poängräkningen som ger dubbelt så mycket när flygningen innehåller Ryanair som om Lufthansa flyger både T/R. Vet inte om Ryanair genererar en bokningsklass (hur det nu fungerar där) som kanske hade motsvarat business hos Lufthansa (som er räknare utgår ifrån).

Sett en del andra småfel också, men räknar tjänsten som under uppbyggnad. Skulle dock rekommendera att ni instruerar era kunder att dubbelkolla på respektive bolags sida genom att ha länkar dit i dialogen.

Ger mig en bra fingervisning iaf, och dubbelkollar relevanta bolag. Detta kommer underlätta för mig som ofta har dåligt med tid :)

Tack för rapporten! Vilken rutt sökte du på? Jag ska ta och kolla upp och se hur det ser ut. Vad hade du för program samt status inställda? Mottar gärna även info om andra småfel du hittat. Ett känt problem är att många bonusprogram använder sig av officiella distanskalkyleringar (så kallat Ticketed Point Mileage - TPM. Tillhandahålls av IATA och kostar mer än USD50,000 per år!) medan vi använder en formel kallad Great Circle Mapper (GCM). Det här producerar små diskrepanser på upp till 30 miles, eller så. Var det något sånt du märkte?

I "Terms of Use" nämner vi att vi inte kan garantera uträkningen men att det dock ligger på respektive flygbolag. Jag vidarebefordrar detta till vårt UX-folk som får avgöra om de kan förtydliga det annanstans. I framtiden siktar vi dock på att ha direkta uppkopplingar till bonusprogrammen då det är ett operativt intensivt arbete att hålla informationen uppdaterad och i schack (vi har ett helt team som jobbar heltid på det :) ). Vi har redan avtal med ett par större program i Europa och håller på att expandera både dessa samarbeten samt skriva avtal med flera. Dock går det sällan fort med stora bolag samtidigt som vi kortsiktigt behöva fokusera på intäkter för att täcka kostnaderna.

Jättekul att höra att det underlättar saker och ting! Vi jobbar på för att kunna erbjuda en så komplett och perfekt tjänst som möjligt!
 

alex30K

Medlem
Intressant, ska bli spännande att följa. Är det officiella samarbeten/partnerskap, eller görs det på informell basis?

Vi har två officiella samarbeten i dagsläget och jobbar på fler. De andra samarbetena är inofficiella eller indirekt officiella (t.ex. genom rådgivare som explicit kollar upp å våra vägnar). Tackar för stödet!
 

Palazzi

Medlem
Tack för rapporten! Vilken rutt sökte du på? Jag ska ta och kolla upp och se hur det ser ut. Vad hade du för program samt status inställda? Mottar gärna även info om andra småfel du hittat. Ett känt problem är att många bonusprogram använder sig av officiella distanskalkyleringar (så kallat Ticketed Point Mileage - TPM. Tillhandahålls av IATA och kostar mer än USD50,000 per år!) medan vi använder en formel kallad Great Circle Mapper (GCM). Det här producerar små diskrepanser på upp till 30 miles, eller så. Var det något sånt du märkte?

I "Terms of Use" nämner vi att vi inte kan garantera uträkningen men att det dock ligger på respektive flygbolag. Jag vidarebefordrar detta till vårt UX-folk som får avgöra om de kan förtydliga det annanstans. I framtiden siktar vi dock på att ha direkta uppkopplingar till bonusprogrammen då det är ett operativt intensivt arbete att hålla informationen uppdaterad och i schack (vi har ett helt team som jobbar heltid på det :) ). Vi har redan avtal med ett par större program i Europa och håller på att expandera både dessa samarbeten samt skriva avtal med flera. Dock går det sällan fort med stora bolag samtidigt som vi kortsiktigt behöva fokusera på intäkter för att täcka kostnaderna.

Jättekul att höra att det underlättar saker och ting! Vi jobbar på för att kunna erbjuda en så komplett och perfekt tjänst som möjligt!

Bred sökning från Stockholm till Milano. Tror Expedia då täcker in BMA, ARN, Skavsta på avgång o MXP, LIN o BGY som destination.
Preview nämner då inget om ifall benet hem är med Ryanair, och det är i det visningläget era poäng presenteras.
Fick 2.400p med kombo Lufthansa + Ryan och 1.000p med Lufthansa x2 (samma bokningsklass på Lufthansa vid utresa
 

alex30K

Medlem
Bred sökning från Stockholm till Milano. Tror Expedia då täcker in BMA, ARN, Skavsta på avgång o MXP, LIN o BGY som destination.
Preview nämner då inget om ifall benet hem är med Ryanair, och det är i det visningläget era poäng presenteras.
Fick 2.400p med kombo Lufthansa + Ryan och 1.000p med Lufthansa x2 (samma bokningsklass på Lufthansa vid utresa

OK, I see. Skulle du kunna dela med en skärmdump av resultaten, alternativt flygnummer för alla sektorer i respektive fall och bokningsklasser per sektor? Jag tar en närmare titt baserat på den infon för jag kan inte se att det finns något fel när jag tittar i databasen. Visst är det Eurobonus det handlar om? Hade du någon statusnivå annan än basic inställd?
 

Palazzi

Medlem
OK, I see. Skulle du kunna dela med en skärmdump av resultaten, alternativt flygnummer för alla sektorer i respektive fall och bokningsklasser per sektor? Jag tar en närmare titt baserat på den infon för jag kan inte se att det finns något fel när jag tittar i databasen. Visst är det Eurobonus det handlar om? Hade du någon statusnivå annan än basic inställd?

Kan göra ett test och se om det var samma fel. Tror att det var SAS Eurobonus eller Aegean Miles & Bonus.
Jag ska inte boka resan, så vet inte om jag vill göra felsökningen till ett heltidsprojekt. Kanske kommer en skärmdump senare, när jag får lite tid över :)

Lycka till med tjänsten :)

EDIT: Nu ser jag inget alls, utan den genererar "server hiccup"
 
Last edited:

alex30K

Medlem
Kan göra ett test och se om det var samma fel. Tror att det var SAS Eurobonus eller Aegean Miles & Bonus.
Jag ska inte boka resan, så vet inte om jag vill göra felsökningen till ett heltidsprojekt. Kanske kommer en skärmdump senare, när jag får lite tid över :)

Lycka till med tjänsten :)

EDIT: Nu ser jag inget alls, utan den genererar "server hiccup"

Jag förstår och sympatiserar! :) Jag kunde inte replikera exakt samma resultat men jag söker vidare och ser om jag hittar något. Jag har kört ett par interna test på EuroBonus, Miles and Bonus samt Miles and More utan att hitta något fel. Jag har dock skapat in supportbiljett så vårt kvalitetssäkringsteam undersöker närmare.

I de flesta fall händer det att man missar ta en codeshare i akt eller att det finns flygnummerrestriktioner eller -exklusioner för gällande flyg eller någon annan underliggande faktor som gör att resultatet kan se konstigt ut, men det är givetvis inte omöjligt att det är en bugg. Jag uppdaterar så snart jag vet mer.

Vad gäller server hiccup - ja, det här är en smått irriterande bugg som har med kompatibilitet mellan olika system att göra (ett ex. är Chrome + iOS) att göra. Det kräver då att man stänger ner Expedia-fliken och prövar igen och om inte det hjälper så startar man om webbläsaren och navigerar på nytt till Expedia i en ny flik. Jag ska markera prio på den här buggen så vi ska försöka få den löst snarast.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jag förstår och sympatiserar! :) Jag kunde inte replikera exakt samma resultat men jag söker vidare och ser om jag hittar något. Jag har kört ett par interna test på EuroBonus, Miles and Bonus samt Miles and More utan att hitta något fel. Jag har dock skapat in supportbiljett så vårt kvalitetssäkringsteam undersöker närmare.

I de flesta fall händer det att man missar ta en codeshare i akt eller att det finns flygnummerrestriktioner eller -exklusioner för gällande flyg eller någon annan underliggande faktor som gör att resultatet kan se konstigt ut, men det är givetvis inte omöjligt att det är en bugg. Jag uppdaterar så snart jag vet mer.

Vad gäller server hiccup - ja, det här är en smått irriterande bugg som har med kompatibilitet mellan olika system att göra (ett ex. är Chrome + iOS) att göra. Det kräver då att man stänger ner Expedia-fliken och prövar igen och om inte det hjälper så startar man om webbläsaren och navigerar på nytt till Expedia i en ny flik. Jag ska markera prio på den här buggen så vi ska försöka få den löst snarast.

Låter bra. Ska försöka skicka något, men än så länge bara server hiccup. Testat dina olika förslag, men inte löst problemet. Ska testa att tömma min cache sen, men har några flikar uppe som jag arbetar med :)
 
Toppen