Senaste nytt

Tjänar man poäng på bonusresor?

Senast (februari 2014) jag bokade en resa för cash+points fick jag Eurobonuspoäng för den och jag misstänker inte att det var ett misstag, det stod klart och tydligt att normala regler gällde för biljetter som var köpta för cash+points. Så jag skulle hävda att vid betalning cash+points är det bokningsklassen du hamnar i som avgör om du får poäng eller ej. Jag tror att reglerna ändrades någon gång i slutet på förra året och i samband med det höjde de tyvärr också priserna (poängdelen) för resor som betalas med cash+points.
 
Last edited:
Senast (februari 2014) jag bokade en resa för cash+points fick jag Eurobonuspoäng för den och jag misstänker inte att det var ett misstag, det stod klart och tydligt att normala regler gällde för biljetter som var köpta för cash+points. Så jag skulle hävda att vid betalning cash+points är det bokningsklassen du hamnar i som avgör om du får poäng eller ej. Jag tror att reglerna ändrades någon gång i slutet på förra året och i samband med det höjde de tyvärr också priserna (i poäng) för resor som betalas med cash+points.

Men med Cash+Points havner man altid i en en "Cash-bookingklasse" og hos SAS giver Cash-bookingklasser altid mindst 100%
 

agehall

Medlem
Det är extremt viktigt att förstå att cash+points INTE är en awardbokning. Hos SAS är det snarare en vanlig bokning som rabatterats med poäng.

Jag tror inte något bolag ger varken kvalificerande flighter eller poäng för awards. Misstag sker dock, men det är just misstag.
 

Emme

Medlem
Är detta fortfarande aktuellt? Tyckte jag läste i någon av de nyaste inläggen att man fick poäng om man bokat en resa med poäng eller drömde jag bara detta :)
 

palmen

Moderator
Är detta fortfarande aktuellt? Tyckte jag läste i någon av de nyaste inläggen att man fick poäng om man bokat en resa med poäng eller drömde jag bara detta :)
På SAS får du poäng för en resa som bokas med poäng+pengar, du kan välja att betala allt i poäng och skippa penga-delen och då även tjäna poäng på din ersa (dessa biljetter räknas dock som riktiga biljetter). Värt att poängtera är att det är omkring 100% dyrare poängkostnad för en sådan resa jämfört att boka en vanlig bonusresa.
Rena bonusresor tjänar man dock inga poäng på.
 
Vill bara dubbelkolla men antar att det fortfarande gäller? Och om jag flyger annat bolag (award via tallin) ?
Om det blir problem (försening, inställt flyg, överbokat och de letar efter frivilliga att avstå sin flight, etc) och du ombokas till annat flyg kan det bli så att du får en annan bokningsklass, som ger poäng. Därför ska man alltid försöka bli ombokad till en annan flight när det blir problem och man åker på bonusresa.
 

palmen

Moderator
Om det blir problem (försening, inställt flyg, överbokat och de letar efter frivilliga att avstå sin flight, etc) och du ombokas till annat flyg kan det bli så att du får en annan bokningsklass, som ger poäng. Därför ska man alltid försöka bli ombokad till en annan flight när det blir problem och man åker på bonusresa.
Det är dock väldigt sällan det är First eller Business som de måste kasta av folk från även om det självklart kan hända.
 
Toppen