Senaste nytt

Tipsa nybörjaren om bra business long haul-produkt

Magino

Medlem
Nu är jag nyfiken på om det går att se någonstans hur välutrustad respektive arrival lounge är, eller om man måste gå in på varje bolags/flygplats sida och kolla...kan väl tänka mig att det mest är stora flygplatser som kommer ifråga, typ Bangkok,Singapore, Hong Kong, Johannesburg, Sao Paolo, Mexico City, Miami...men man kan alltså utgå ifrån att det bara finns på respektive bolags hemmaflygplats?

Har lite dålig koll på dessa arrivals lounger men vad jag vet

Bangkok har ingen arrivals lounge för något bolag
Singapore har inte heller någon
Johannesburg har för dem som flyger med South African Airlines
Hong Kong har för dem som flyger med Cathay Pacific
 

agehall

Medlem
Johannesburg har för dem som flyger med South African Airlines

Det är jag tveksam till. Det konstaterade vi ju iaf häromdagen att det pratades om Baobab, som ligger i avgånghallen. Om det finns någon arrival lounge får du gärna tala om var den ligger, för jag har aldrig sett någon.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tack Magino!

Ytterst förvånad att inte SIN har någon, ska inte det var världens bästa flygplats och SQ bästa bolag?

Jag kanske ska förtydliga mig, det går självklart bra om loungen ligger på departures om man kan komma dit enkelt genom att gå mot connecting flights eller på annat sätt har access till den.

Edit: agehall: där gällde det väl om man inte kom med SAA?

SAA JNB Arrivals lounge - Page 2 - FlyerTalk Forums
 
Last edited:

Senator

Moderator
Typ 80% av alla "Arrivals Lounge" globalt är på LHR konstigt nog. Jag talar om lounger som ligger efter tull och pass, eller i ankomsthallen. Bara T3 har AA, VS, UA, BD, AC och om jag inte har fel CX egna lounger
 

Magino

Medlem
Det är jag tveksam till. Det konstaterade vi ju iaf häromdagen att det pratades om Baobab, som ligger i avgånghallen. Om det finns någon arrival lounge får du gärna tala om var den ligger, för jag har aldrig sett någon.

Se nyfikenGraus länk till FT där diskuterar de någon Arrival lounge. Dock hittar man den inte på SAAs hemsida, men från ett nyhetsbrev förra året står följande

SAA's Arrivals Lounge in Johannesburg offers customers a chance to freshen up after a long journey, or even to check in with the office. You'll find a self-service food and beverage area, showers, a clothes-pressing service and a business centre. It is especially useful to customers transferring onto connecting flights.
South African Airways - July Newsletter
 

MartinH

Medlem
Det är jag tveksam till. Det konstaterade vi ju iaf häromdagen att det pratades om Baobab, som ligger i avgånghallen. Om det finns någon arrival lounge får du gärna tala om var den ligger, för jag har aldrig sett någon.

Det finns en arrival lounge. Var där i februari i år medans SA var snälla och hämtade en jacka som vi glömt ombord. Mycket liten, på väg ut efter bagagebanden.
NyfikenGrau grävde faktiskt fram en länk som beskriver denna lounge SAA arrivals lounge - Johannesburg Forum - TripAdvisor

there is an arrival lounge, this is for passengers arriving in Johannesburg, clearing immigration, customs+ collecting baggage and then taking an elevator one level up on the left hand side, before you get to the main arrivals hall. Small but with lovely showers and breakfast available, closes 2pm
 

NyfikenGrau

Medlem
Ja som sagt, jag är nöjd oavsett vad en eventuell lounge kallas eller ligger så länge man har tillgång till den som ankommande passagerare.

Särskilt intressanta flygplatser förutom JNB: MEX, GRU, EZE, BKK, MIA eller om det rentav finns på mindre ställen som t.ex. Cancun, i Karibien eller något mindre ställe i SO-Asien.
Såg för ett tag sedan att Qantas verkar ha flera "duschlounger" utspridda över hela Australien.
Det känns allmänt som att en lounge med dusch nästan per definition bör vara tänkt att användas av ankommande...tycker/hoppas jag.
 

agehall

Medlem
De har då gömt den loungen rätt väl. Jag har aldrig sett till den när jag kommit till JNB och oftast så är det ju rätt onödigt där - antingen tar man flygtåget till sitt hotell i Sandton eller så går man till en riktig lounge när man har connecting flights...

Såg för ett tag sedan att Qantas verkar ha flera "duschlounger" utspridda över hela Australien.
Det känns allmänt som att en lounge med dusch nästan per definition bör vara tänkt att användas av ankommande...tycker/hoppas jag.

Oh nej. Visst duschar jag rätt ofta när jag är på väg hem från afrika, men det är ju mest för att man brukar bli toksvettig på flygplatsen innan man kommer ombord och därmed känner sig ofräsch när man kommer till europa men mest användbart är det nog i varma länder när man kommer till flygplatsen direkt från sina möten. Då är det väldigt skönt att få ta en dusch och byta om innan man ska på planet. Det är nog ett minst lika vanligt use case som att de används av ankommande passagerare.
 

NyfikenGrau

Medlem
De har då gömt den loungen rätt väl. Jag har aldrig sett till den när jag kommit till JNB och oftast så är det ju rätt onödigt där - antingen tar man flygtåget till sitt hotell i Sandton eller så går man till en riktig lounge när man har connecting flights...

Nu får jag blotta min okunnighet igen, men whatever...jag antar att du kommer till ditt hotell långt innan ordinarie incheckningstid, hur mycket får du betala då och funkar det på de flesta hotell? I Japan senast var det hopplöst, incheckning vid 15.00 på affärshotell i Shinjuku
och så sent som 14.45 var det "sorry you have to wait".


Oh nej. Visst duschar jag rätt ofta när jag är på väg hem från afrika, men det är ju mest för att man brukar bli toksvettig på flygplatsen innan man kommer ombord och därmed känner sig ofräsch när man kommer till europa men mest användbart är det nog i varma länder när man kommer till flygplatsen direkt från sina möten. Då är det väldigt skönt att få ta en dusch och byta om innan man ska på planet. Det är nog ett minst lika vanligt use case som att de används av ankommande passagerare.

Aha, förstår. De stackare jag känner som flyger longhaul i jobbet för göra det i ekonomi och sedan sova ut på hotellet istället. Jag fick då uppfattningen att business är något som används när det är så bråttom att man i princip ska vara klar för möten och föredrag bara några timmar efter landningen :)
 

agehall

Medlem
Nu får jag blotta min okunnighet igen, men whatever...jag antar att du kommer till ditt hotell långt innan ordinarie incheckningstid, hur mycket får du betala då och funkar det på de flesta hotell? I Japan senast var det hopplöst, incheckning vid 15.00 på affärshotell i Shinjuku
och så sent som 14.45 var det "sorry you have to wait".

På vissa hotell vet jag att jag får checka in kl 9 på morgonen, tex Radisson Gautrain i JNB. Dels tack vare men status men även för att jag bott där en hel del. En gång bokade dock en kollega in oss på Holiday Inn i Sandton och då fick vi snällt vänta till 14 innan vi fick våra rum - jag var inte glad...

Aha, förstår. De stackare jag känner som flyger longhaul i jobbet för göra det i ekonomi och sedan sova ut på hotellet istället. Jag fick då uppfattningen att business är något som används när det är så bråttom att man i princip ska vara klar för möten och föredrag bara några timmar efter landningen :)

Jag flyger merparten av mina resor i ekonomi, inklusive dagsturer till JNB. Dock används en hel del miles (och cash) för att uppgradera i ren självbevarelsedift. Skulle man flyga så mycket som jag gör och enbart göra det i economy, skulle man gå sönder rent fysiskt - jag är nästan 2m lång...
 
Toppen