Senaste nytt

Tipsa mig på bra boende i Las Palmas

Hej,
Tack för ett bra forum, med många intressanta och lärorika ämnen. Kanske kan några ge mig tips på bra boende i Las Palmas. Helst liten lägenhet/studio så att vi kan fixa lite egen mat + balkong som är stor nog att kunna användas är viktigt. Helst under omkring 700 SEK/natt. Var är det trevligast att bo, vid stranden, vid gamla stan eller....? Vi gillar att komma bort från det mest turistiska. Tar man sig lätt runt i stan med buss och till andra delar av ön? Ska fira min mans 60 års dag så tips på trevlig restaurant uppskattas. Alla tips uppskattas! Tack på förhand.
 

Dr. Miles

Expert
Hej Anna

Jag vill bara dubbelkolla.
Är det Las Palmas i Gran Canaria du pratar om? Det finns många städer i latinska länder som heter Las Palmas.
 

Berglund

Medlem
Jag har bott på hotell Astoria i Las Palmas. Hotellet ligger bara runt hörnan från stranden Playa de Las Canteras som är trevlig dagtid men i mitt tycke ännu bättre kvällstid. Att sitta på någon av uteserveringarna och se ut över kvällningen är ett skådespel som inte bör missas. Bo inte i gamla stan, gå dit och kika lite men det är verkligen inget att lägga mer än möjligen några timmar på. På torsdagskvällarna brukar restaurangerna ha "tapas kväll" där öl och tapas kostar en euro stycket. Meningen är att man går från restaurang till restaurang, prova lite här och lite där, väldigt trevligt och det blir en del folkmingel! Se dock till att ha kontanter, småsedlar, på dig. Restaurangerna knorrar en del om man ska betala 2, 3, 4 Euro med kort på just de här torsdagskvällarna när de vill ha snabb servering.

I övrigt bör du naturligtvis inte missa en dagsutflykt ner till den sömniga lilla fiskebyn Puerto de Mogan. Ett unikum och mycket tjusigt med de små låga vita husen med växter som klänger längs husväggarna.
lpamog2003_2_34.jpg

Från Las Palmas tar du lokalbussen Global och deras nummer 01 som går längs med hela kusten och tar dig dit. Se bussarna här: Global
Vill du inte åka buss 01 kan man ta flera andra och istället byta buss på stationen som heter Faro de Maspalomas.
Att köpa frukost på det nyöppnade (december 2016) Radission hotellet i Puerto de Mogan är en upplevelse. Väldigt serviceinriktad personal! Jag var där på deras första frukostservering efter att de öppnat dagen innan. Stort urval, härlig upplevelse och skickliga kockar som tillagar på beställning.

Den lilla öknen mellan Playa del Ingles och Maspalomas bör heller inte missas. Mycket trevlig promenad nere längs med vattnet, glöm inte att ta med eget vatten att dricka. Här blir varmt och det finns i princip inga kiosker! Dock varning för Siroccovinden som kan vara ganska kraftig och innehåller små små sandkorn som sätter sig i hår, öron, ögon och kläder. För att gå med vinden i ryggen, så går man från Playa del Ingles mot det stora fyrtornet nere i Maspalomas. Då får man vinden i ryggen, minst nio dagar av tio möjliga. Med vinden i ryggen, är den här promenaden riktigt trevlig!

I Maspalomas ligger även hotellet Lopesan Costa Meloneras med en helt fantastisk infinity pool som fortsätter ut i Atlanten - för ja - det är Atlanten som du ser i slutet av poolen! :)
g_img_aj12_06_15_7_11_07.png

Mycket trevlig hotellträdgård och poolområde som helhet. Ta bussen till Faro de Maspalomas och köp något i hotellbaren och gå ut och sätt er i trädgården! I hotellets källare finns också öns största spa, 14 olika rum med blandade upplevelser. Kan med fördel kombineras med först en timmes massage på ovanvåningen och därefter gå ner till de olika spa delarna. Massage och 4 timmars spaupplevelse brukar gå på knappt €100 per person. I december månad har de de senaste åren haft "månadens erbjudande" med svenska massage och spaentré för €86 per person. Beställ mat i spa-receptionen före massagen, maten görs i ordning tills att när ni är klara och serveras med fördel ute i trädgården innan ni går ner till spa-avdelningen.
Läs mer om Spa Corallium här: Facilities | Wellness & SPA Lopesan Corallium Costa Meloneras

Hoppa absolut över turistfällan Playa del Ingles!
Skitigt, nergånget och absolut inget som gör någon glad. Ren turistfälla som kanske var hippt på 80-talet men numera är det en dyster upplevelse. Åk till nästan vilken annan av kuststäderna på öst- eller sydkusten som helst.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Det finns också en restaurang längst ner på vänster sida av poolen och en bar på höger sida av poolens slut. Att sitta där en kväll, i den eviga sommarvärmen, är ett mycket bra sätt att avsluta dagen!

Bestämmer ni er för att gå från Playa del Ingles och till Faro de Maspalomas, så ligger hotellet Costa Meloneras bara ca 400 meter ifrån fyrtornet. Så gå efter lunch, gå längs vattnet och genom den lilla öknen, kom sedan till hotellet här, sitt i trädgården, smutta på något gott och spendera kvällen här!
 

Alf

Medlem
@Berglund, bra redogörelse om några trevliga ställen. Det är inte utan man blir lite sugen. Var många gånger på Gran Canaria på "Stig Helmer" tiden. Blev aldrig riktigt tänd på ön, tyckte inte om naturen som var ganska tråkig. Men det kanske är dags att ge stället en ny chans igen nu på ålderns höst. Du visade ett trevligt hotell i Maspalomas men rekommenderar Las Palmas. Tycker du det är bättre att bo i storstaden? Jag har bott i Las Palmas ett par gånger. Det jag minns var att det var ett himla liv av alla överförfriskade turister och trafikbuller. Skulle gärna villa höra dina erfarenheter.

En annan del är att det inte finns några bekväma flyg till ön vad jag vet. Även om man flyger SAS Plus sitter man 3+3 och nästan lika trångt som på charter. Det är alldeles för obekvämt på en fem timmars resa.

Det var bättre förr när jag var där på 70-talet. Då hyrde Scanair in SAS B747 på helgerna och flög från Arlanda och det gick att köpa platser i deras första klass för en struntsumma och få SAS F service. Lägger in några bilder från en av mina resor på den tiden.

IMG_0476.JPG


IMG_0478.JPG
 

Berglund

Medlem
@Alf
Jag var nog lite otydlig om du uppfattat att jag rekommenderar Las Palmas framför sydkusten. Låt mig försöka igen.

Las Palmas stad på Gran Canaria är trevlig och man bör prova strandpromenaden vid Playa de Las Canteras. Man bör heller inte missa tapaskvällarna på torsdagar. Tapaskvällarna är något av det charmigaste jag varit med om i restaurangväg! Det är genuint, gott och väldigt trevlig folkmingel. Jag är inte imponerad av gamla stan området och personligen inte särskilt shoppingintresserad. Las Palmas är värt ett besök och kanske några dagars total vistelse, mer är det faktiskt inte, enligt mig.

Gran Canarias östkust är ofta, för att inte säga alltid, blåsig. Här finns många fina ställen, byar och turistkomplex men de plågas av den närmast alltid närvarande vinden. Det är inte trevligt att spendera en dag på stranden när det blåser mer än möjligtvis en liten bris. Här blåser det ordentligt och kollar du på folks egna foton från till exempel Playa del Ingles så ska du se att du nästan alltid ser vindskydd som byggts upp runt solstolarna. Det här ser du längs med hela öns östkust, på alla stränderna som ligger öppet nere vid havet och inte skyddas av bergen. Kolla exempelvis foton från Bahia Feliz eller San Agustin. Den lilla öknen med de berömda sanddynerna vid Maspalomas är ju byggd av sand från Sahara som de kraftiga vindarna har fört hit under århundranden.

Vad som för mig är Gran Canaria, den eviga sommarens förlovade land, med ca 20-26 grader mer eller mindre året om, det är sydkusten.
Faro de Maspalomas, som jag nämnde ovan, med fyren och Costa Meloneras Resort & Spa Lopesan Hotel in Gran Canaria, Spain hotellet Costa Meloneras
g_5fotoh_img10_10_28.png

är ett charmigt område men ett som jag besöker som dagsutflykt! Hotellet ovan är värt att bo på någon eller några nätter om man har råd. Men området här runtomkring är inte särskilt trevligt utan gör sig gott för dagsbesök. Hotellet ovan är ett fullfjädrat lyxhotell med en tydlig kolonial hint. Hotellets trädgård och servering påminner starkt om brittisk kolonialstil i slutet av 1800-talet. Hotellet är medvetna om sin höga profilering och är noga med att de inte är någon turistattraktion annat än för sina egna gäster. Därför har de "gatekeepers" vid entrédörrarna som håller turister och de "som bara vill kolla" utanför. Säger man då att man vill boka tid på Spa Corallium i källaren så släpper de dock in en och man kan därefter smita ut i hotellets stora pool och trädgårdsområde.

Faro de Maspalomas är den sista delen, nere vid öns udde, som är blåsig. Men fyren, caféet precis intill och strandpromenaden här nere är väl värt ett besök! Att sitta här i solen med direkt, ohämmad utsikt över den ganska vilda Atlanten är en upplevelse. Det finns verkligen inget annat rakt söderut härifrån än vatten så långt ögat når. Det är häftigt, även för en gammal sjöman som mig!

Det riktiga guldet, kommer väster över ifrån Maspalomas.
Man fortsätter på den nybyggda motorvägen GC-1 (varför behöver EU sponsra dubbelfilig motorväg genom bergen?) till orterna som ligger längs syd-sydvästkusten som börjar med Arguineguin, Puerto Rico, lilla lilla Taurito och sedan fiskebyn/hamnen Puerto de Mogan.
Här skiner alltid solen! Eller i vart fall har byarna/städerna här solgaranti om minst 340 soldagar om året! Jag har aldrig blivit besviken.

Puerto Rico är den största staden av ovan nämnda med Arguineguin som hygglig tvåa. Charmen och lugnet är betydande!
Dessa orter ligger också insprängda i de naturliga dalar som bildats mellan lavabergen. Som du själv skrev, naturen är inte mycket att hurra för. Det är definitivt en karg bergsmiljö. Men bergen ger skydd åt dalgångarna, man får fina soliga vikar med lugna stränder och bergen tar nästan all vind som kommer ifrån öst. Det finns förstås dagar när Siroccovinden når hit också, men de är betydligt färre än på östkusten. Här på syd-sydvästkusten kommer just Siroccovinden runt två till tre veckor per år.

Jag kan synnerligen varmt rekommendera Puerto de Mogan och det utmärkta hotellet Hotel Cordial Mogan Valle
cordial-mogan-valle-sale.jpg


där alla lägenheterna ligger ut med bergväggen. Alla lägenheter har egen balkong och eftermiddags/kvällssol tills solen går ner bakom berget i väster. Hotellet är verkligen ingen lyxhotell utan ett högst ordinärt men erbjuder daglig rumsstädning, trevlig frukostservering, bra boende, man har ett litet kök och kan laga egen mat om man vill - det finns dessutom en mataffär, Super Dino, 200 meter från hotellets entré. Det är inte ens en kilometer att gå från hotellet till stranden och vägen är en mycket trevligt anlagt promenadstråk där inga bilar tillåts köra och fullt upplyst längs hela promenadstråket hela natten. Man känner sig aldrig osäker här!

Hotellet kan ibland förväxlas med sitt storasyskon, det direkt intilliggande lyxhotellet Hotel Cordial Mogan Playa

som har väsentligt finare restauranger och en innergård i huvudbyggnaden som närmast påminner om en regnskog. Här finns plamer, växter och rinnande vatten i ett litet kanalsystem och atriumgården är flera våningar hög. Här spelas live musik av pianist, violnist och ackompanjeras vissa kvällar av sång. Det här är klar "Businessclass" men rummen är närmast dubbelt så dyra som hos det lite mindre flashiga Mogan Valle ovan. Dessutom har inte alla rum egen balkong och dom du ser på bilden ovan så ligger inte alla rum åt samma håll och man går därför miste om kvällssolen. Bor man på Mogan Valle, rekommenderas varmt att boka bord på restaurangen här på Mogan Playa i alla fall en av kvällarna.

I Puerto de Mogan har också Radisson byggt ett helt nytt hotell som öppnade i december 2016. Det är naturligtvis väldigt tjusigt och har hög serviceklass! Fina pooler och allt vad du kan förvänta dig av ett bättre hotell. Tyvärr ligger hotellet "felvänt" och på fel sida i dalen. Man får visserligen morgonsolen och poolerna har sol större delen av dagen men ganska tidigt på eftermiddagen så försvinner solen härifrån och det blir skuggigt. För mig, är det ett nerköp. Jag går gärna hit och köper deras frukostbuffé men det är i mitt tycke inte värt att bo här. Då bor jag hellre på Mogan Valle som ligger mer eller mindre över gatan från Radisson.

Alternativet till att bo på hotell, är förstås att hyra av Puerto de Mogan's starka familj, The Dennehy's. De kontrollerar i princip alla de vita husen nere i hamnområdet och även längan med hus direkt nere vid stranden. Hyggliga priser, fina lägenheter med egen solterass och lyxigt att bo nära och mitt i den lilla byn. Det är de låga vita hsuen du ser till höger i bilden som jag pratar om och som även visades i inlägget ovan:
landscape-mogan.jpg


Lägenheterna är klassiskt spanska, rustika och med eget kök och till och med tvättmaskin i de flesta! Du kan se hela utbudet här:
Lägenheter i Puerto De Mogan

Familjen Dennhys äger den mest central placerade restaurangen nere vid hamnen och är lite av en mötesplats i byn. Är man här, måste man äta minst en gång hos Dennehy's! Nästan alla som jobbar i restaurangen och med uthyrningen är familjemedlemmar och herrn och frun i huset är här själva varje dag. Det är genuint och personligt på riktigt! På julafton gör mamma Dennehy sin egen grillade kalkon och till detta måste man ha bokat bord minst en vecka i förväg!


I min mening, ska man till Gran Canaria, så är det på syd-sydvästkusten man ska bo. Har jag låtit påskina något annat, så är det fel.
Är strand och havsbad den viktigaste anledningen för att man åker, då ska man definitivt bo i Puerto Rico som har den överlägset största stranden av de här orterna.


Lokalbussarna Global går bra över hela ön, är billiga att åka med och man köper biljett direkt av föraren med mynt (!) eller småsedlar, förarna vill inte växla stora Eurosedlar. Tidtabellen är som överallt annat i Spanien, mer en sorts rekommendation eller ett exempel på hur det hade kunnat fungera. Det är vanligt med ett par minuters försening men har man bara planerat för det är det inga problem, bussarna är pålitliga och kommer så småningom! De flesta är dessutom nya moderna Scaniabussar med aircondition och väldigt mycket finare säten än vad gemene SL buss erbjuder här i Stockholm. Det går bussar direkt ifrån flygplatsen (följ skyltar från ankomsthallen, det står Global Bus med färgade bokstäver) in till både Las Palmas och ner till orterna på sydkusten. Med den mycket moderna motorvägen GC-1 är transport verkligen inga problem!

Hoppas det kan inspirera någon, för det här är en härlig upplevelse i den eviga sommarens land!

Väl mött!
 
Last edited:

Alf

Medlem
@Berglund, tack för ett mycket bra inlägg och trevliga bilder om Gran Canaria. Jag kommer starkt att överväga om att återvända till ön på gamla dagar. Det gäller bara att hitta något anständigt och bekvämt flyg dit. SAS Plus med risk att sitta tre i bredd under fem timmar gör att jag får rysningar. Har kollat Iberia men det är lika usel plats på deras flyg, dock med blockat mittsäte i C. Tar gärna emot tips på en anständig flygresa till ön. Tar även en mellanlandning om det bidrar till ett bekvämt flyg.
 

palmen

Moderator
@Berglund, tack för ett mycket bra inlägg och trevliga bilder om Gran Canaria. Jag kommer starkt att överväga om att återvända till ön på gamla dagar. Det gäller bara att hitta något anständigt och bekvämt flyg dit. SAS Plus med risk att sitta tre i bredd under fem timmar gör att jag får rysningar. Har kollat Iberia men det är lika usel plats på deras flyg, dock med blockat mittsäte i C. Tar gärna emot tips på en anständig flygresa till ön. Tar även en mellanlandning om det bidrar till ett bekvämt flyg.
Så här kan man åka men kräver övernattning på vägen hem. Går säkert att fixa något med Lufthansa också om man vill. Priserna går ner till ca 4500 om man lyckas få P båda vägarna. Det är ju visserligen inte "Business" med SAS men det blir Plus första benet som ger lika många poäng till Eurobonus som att resa ARN-LPA.
upload_2017-7-27_13-51-55.png
 
Toppen