Senaste nytt

Tips vid open jaw till Los Angeles och hem från New York

Jonathanc

Medlem
  1. Varifrån vill du börja din resa? Stockholm
  2. Var är din destination? Los Angeles
  3. När vill/behöver du resa ut? 20/7
  4. När vill/behöver du komma hem? Åka i månadsskiftet aug/sept, men jag kan stanna några dagar om det är mer fördelaktigt
  5. Hur länge vill du vara borta? ca: 45 dagar, är ganska flexibel
  6. Hur många personer som skall resa? (Här kommer en knepig del, vi kommer vara två personer som flyger den 20/7 och en person som flyger en vecka senare men vi är tre personer som flyger tillsamman hem från New York och vi vill sitta tillsamman
  7. I vilken kabinklass?
    • Economy
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll
  9. Vad är din budget? (per person) 8 000 kr per person, dock gärna billigare om det finns. Skulle det finnas en grym kampanj för business kan jag betala lite mer.

  10. Vad är det viktigaste för dig? Svårt att säga, priset är nog viktigast, sedan kommer nog upplevelsen och sedan poäng, och isf EB eller Skywards.

  1. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Resa tillbaka från New York

Jag funderar på vad som brukar vara bäst. Jag kommer flyga från Stockholm till Los Angeles och hem från New York nästa sommar. Finns det några bra flygbolag när det gäller open jaw? Är det billigare att köpa en tur och retur till New York och sedan en enkel till Los Angeles.
Är det något annat jag borde tänka på? När brukar det vara bra att boka rent prismässigt?

Tanken är att jag åker runt den 20:e juli och åker hem i slutet av aug/början av sept.

Jonathan
 
Last edited by a moderator:

Jonathanc

Medlem
Jag vet, tänkte att det här var en mer öppen fråga ang tips och råd och inte en direkt prisfråga, men jag skall ordna det :)
 

Totopez

Medlem
Om du kan åka den 19 eller 21 juli kan du boka genom SAS för drygt 8000 per person. ARN-ORD-PHX-LAX på ditvägen (ett stopp mindre kostar en tusenlapp extra) och EWR-ARN hem.

Ska ni köra bil kust till kust, eller hur tar ni er annars från LA till NY?
 

chazzie

Medlem
Biljetter under juli-augusti brukar vara dyrare till USA, högsäsong helt enkelt, jag tror inte ni hittar något hemskt mycket billigare om ni vill åka just under den tiden. Flyger man ut i juni istället går priset ned med runt 2k.
 

Totopez

Medlem
Yes, vi tänkte köra bil kust till kust.
Är detta ett bra pris eller brukar det bli billigare?
Som Chazzie säger här ovan, det är högsäsong för USA-turism. Priserna från midsommar och framåt ligger rejält mycket högre än innan.

Jag tror alltså att priset ligger här någonstans, om det inte kommer någon kampanj med kort varsel. Sedan listar du "upplevelsen" och poäng. Det finns i princip inga ekonomibiljetter som är någon vidare upplevelse på long-haul, och poäng får du om du flyger SAS.
 

chazzie

Medlem
Krediterar man till EuroBonus och åker SAS är poängintjäningen helt OK, dessutom finns möjligheten att göra en Option Town till Plus och tjäna dubbelt med poäng.

I övrigt är inte ekonomi speciellt erotiskt på något flygbolag, men vill du tjäna mest EB-poäng i ekonomi, flyg SAS och United i första hand, i andra hand skulle jag välja Air Canada till/från Nordamerika, de ger i alla fall 50% och har gett bra service de gånger jag åkt med dem.
 
Toppen