Tips: Singapore - Bangkok i Business Class för 2600kr

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Martin Björnström, 22 Mars 2013.

1. Jag bokade CX712/713 mellan Singapore-Bangkok för endast 2600kr i Cathay Pacific Business Class. Helt klart mycket för pengarna även om planen är 777-300 med regional Business Class kabin. Det verkar som att Cathay flyger denna rutt med 5th freedom rättigheter mest för att jävlas med Thai och Singapore Airlines :)

4 personer gillar detta.
  2. peli11

peli11 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för tipset, mycket prisvärt! Ska prova den turen på min nästa Asientripp i maj! :)

3. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Fast med jämna mellanrum trafikeras den med 77W och longhaul-stolar.

Funderar också på varför den finns. Det verkar vara två flygplan som går HKG-SIN-BKK-HKG samt HKG-BKK-SIN-HKG. Cathay Pacific flyger ju vidare både från SIN och BKK till bland annat Indien, men det förklarar inte varför de flyger just mellan SIN och BKK. Så kanske är svaret helt enkelt för att jäklas med SQ och TG...

4. Jag antar att det är samma som den här dealen fast från andra hållet.
    http://www.businessclass.se/deals/7...-r-cathay-pacific-2-900-sek-inkl-skatter.html

Jag har skapat matrix av denna deal. :)
    [HR][/HR]
    Det går endast boka i Singapore, men det går att boka direkt på Cathay Pacifics webbsida i Singapore.

[Business class] Singapore-Bangkok T/R, Cathay Pacific, 3.000 SEK inkl. skatter

SIN-BKK T/R
    Flygbolag: Cathay Pacific(Cathay Pacific)
    Kabinklass: Business
    Bokningsklass: I
    Fare basis: endast tillgänglig för resebyråer i Thailand
    Pris: 420 SGD + skatter ca 147 SGD, totalt ca 3.000 SEK inkl. skatter
    Min/Max stay: -- / 6 månader
    Stopover: Nej
    Köpvillkor: SITI (säljs endast i Singapore)
    Barnrabatt: 20% rabatt från baspriset
    Återbetalning: Ja, 150 SGD
    Ändring: Ja, gratis
    Routing: Singapore-(Cathay Pacific)-Bangkok

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Screenshot20130323_1.jpg

Cathay Pacific Business class stol:
    Om man har tur kan man sitta i Business class för longhaul rutter
    Cathay Pacific Business Class 02.jpg
    Annars så här ser regional Business class ut
    Cathay Pacific Business class, HKG-SIN_01.jpg
    (Foto: Dr. Miles)

Cathay Pacific använder följande lounger i Singapore och i Bangkok.

BusinessClass.se har testat Cathay Pacifics Business class.
    Reserapporter av medlemmar:

Last edited: 23 Mars 2013
    1 person likes this.
  5. Det finns en sorts Open Sky avtal mellan Singapore, Bangkok och Hong Kong. Flygbolagen i de länderna kan flyga fifth freedom right flight från de städerna.
    Förr flög Singapore Airlines mellan Singapore-Bangkok-Osaka/Tokyo med fifth freedom right mellan Bangkok-Osaka/Tokyo. Det gick bra i Economy class kabin men det var dålig beläggning i Business.

Trivial info.
    Långt innan flygbolagsallians bildades fanns det samarbete mellan Cathay Pacific, Singapore Airlines och Malaysia Airlines och de hade gemensamt frequent flyer program, Passages.

6. AABack2ARN

AABack2ARN Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag förstår att de får flyga i fifth freedom men jag förstår inte riktigt vinsten med det.

Cathay Pacific har en uppsjö flygningar mellan BKK-HKG och SIN-HKG varje dag. Så jag har svårt att föreställa mig en passagerare som tycker att det är så roligt att flyga SIN-BKK-HKG när de kan flyga direkt SIN-HKG eller BKK-HKG utan problem.

Möjligtvis skulle en förklaring kunna vara att man kan ta passagerare från SIN via BKK till Indien i stället för att flyga SIN-HKG-BKK-Indien... Men jag undrar om de har rätt att flyga via två andra länder (Singapore - Indien till exempel)?

7. Min gissning är att det finns nog affärsfolk som reser mellan de tre städerna.
    Genom att erbjuda en direktflyg per dag, kan Cathay Pacific erbjuda en bra triangelresa med egna flygningar.

8. Jag sitter i Cathay Pacific loungen på BKK med en kaffe. Flighten lyfter om en timme till Singapore.

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!