Senaste nytt

[Tips] Söka tillgänglighet av Star Alliance bonusresa på Uniteds webbsida

Dr. Miles

Expert
Det var just det jag ville slippa ;) Föredrar att ha allting klart innan jag ringer.
Det finns Saver award i Business på diverse europeiska destinationer till SIN på datum som funkar för mig, men jag kan inte hitta samma flighter på ANA eller Aeroplan.
När du skriver "olika för olika fligher", har du sett nåt mönster i det, är det beroende på destination eller flygplanstyp (eller ren slump..)
Jag skulle säga att det är ren slump.
Jag använde Singapore Airlines KrisFlyer för att kolla tillgänglighet Singapore Airlines flight när jag försökte att boka bonusresor med min bmi Diamond Club miles, men det ofta stämde inte alls.
 

Meazza

Medlem
Det var just det jag ville slippa ;) Föredrar att ha allting klart innan jag ringer.
Det finns Saver award i Business på diverse europeiska destinationer till SIN på datum som funkar för mig, men jag kan inte hitta samma flighter på ANA eller Aeroplan.
När du skriver "olika för olika fligher", har du sett nåt mönster i det, är det beroende på destination eller flygplanstyp (eller ren slump..)
Jag skulle säga att det är ren slump.
Jag använde Singapore Airlines KrisFlyer för att kolla tillgänglighet Singapore Airlines flight när jag försökte att boka bonusresor med min bmi Diamond Club miles, men det ofta stämde inte alls.
Jag kollade upp en rutt med SQ tidigare i somras. Jag ringde då helt enkelt till den svenska Eurobonus-kundtjänsten och så kollade vi av varje flight och huruvida det var bokningsbart med EB-poäng eller inte. Flera av dem var det men bara i ekonomi så jag hoppade det.

Arbetsinsatsen är hursomhelst minimal. :)
 

agehall

Medlem
Jag tror inte det finns några belägg för att KrisFlyers awards matchar *A-tillgången hos SQ. Man ska inte blanda ihop "saver award" med "saver award"...
 

olo

Medlem
Jag letar på United.com och försöker trixa med Eurobonus 4 segments-regel. Om jag hittar en flight som har en mellanlandning, och som marknadsför sig med ett flight nummer, räknas det då som ett segment?
Magkänslan säger att det är så vid ex. ett tekniskt stopp. Några erfarenheter av det?

Här har jag ett specialfall av frågan ovan som jag blir mer osäker till: Gäller det även om det innebär byte av plan? Flighten kommer ex. upp på routemap.staralliance.com som en direktflight och har fortfarande ett flightnummer.

Jämför mina exempel. Det översta är AV15 -> AV9238 med flygplansbyte i CLO. Solklart 2 segment.
Det undre är AV15 hela vägen, trots att det är ett stopp i CLO, inklusive byte från B787 tll A320.
2015-09-01_2222.png

Vad säger experterna?
 

Dr. Miles

Expert
Jag letar på United.com och försöker trixa med Eurobonus 4 segments-regel. Om jag hittar en flight som har en mellanlandning, och som marknadsför sig med ett flight nummer, räknas det då som ett segment?
Magkänslan säger att det är så vid ex. ett tekniskt stopp. Några erfarenheter av det?

Här har jag ett specialfall av frågan ovan som jag blir mer osäker till: Gäller det även om det innebär byte av plan? Flighten kommer ex. upp på routemap.staralliance.com som en direktflight och har fortfarande ett flightnummer.

Jämför mina exempel. Det översta är AV15 -> AV9238 med flygplansbyte i CLO. Solklart 2 segment.
Det undre är AV15 hela vägen, trots att det är ett stopp i CLO, inklusive byte från B787 tll A320.
Visa bifogad bild 40738

Vad säger experterna?
Det är ganska vanligt hos amerikanska flygbolaget och det brukar (alltid?) räknas som en flight så länge du bokar som ett flightnummer mellan A och B (ej som A-C & C-B).
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: olo

fcx

Medlem
Jag letar på United.com och försöker trixa med Eurobonus 4 segments-regel. Om jag hittar en flight som har en mellanlandning, och som marknadsför sig med ett flight nummer, räknas det då som ett segment?
Magkänslan säger att det är så vid ex. ett tekniskt stopp. Några erfarenheter av det?

Här har jag ett specialfall av frågan ovan som jag blir mer osäker till: Gäller det även om det innebär byte av plan? Flighten kommer ex. upp på routemap.staralliance.com som en direktflight och har fortfarande ett flightnummer.

Jämför mina exempel. Det översta är AV15 -> AV9238 med flygplansbyte i CLO. Solklart 2 segment.
Det undre är AV15 hela vägen, trots att det är ett stopp i CLO, inklusive byte från B787 tll A320.
Visa bifogad bild 40738

Vad säger experterna?

Jag har bokat en sådan med Eurobonus, och det gick bra (dvs. räknades bara som ett segment, med teknisk mellanlandning).
 
  • Gilla
Reactions: olo
@Dr.Miles, tack för en bra instruktion! vi har suttit och försökt boka en resa till LA nästa år, men där vi får in ett antal mellanlandningar på vägen, ca 24h stop i t.ex. Vancouver mfl. ställen. det fanns ju en inspirationstråd om detta. =) Jag förstår bara inte hur jag ska gå tillväga för att boka in t.ex. 3 mellanlandningar, ska jag välja multicity på UNITEDS hemsida? Vi har ca 120 000 Eurobonus p. och en 2-4-1 Amex voucher. förstår inte hur folk gör när de får in flera mellanlandningar. ha det fint!
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen