Senaste nytt

Tips på lite längre vinterboende

ulagun

Medlem
Har senaste 12 åren flytt söderut från allt vad släkt/vänner och jul/nyårsfirande heter. Oftast rest ut 23/24 dec och åter runt 13-dagen.
Flera gånger till Emiraten även Mexico, Brasilien, Uruguay, Egypten och nu senast Filipinerna (Boracay)

Alltid planerat i god tid. Så även i år, men då slog det oss att både fru Ulagun samt jag själv faktiskt är pensionärer från årsskiftet 15/16 .
Innebär ju att en lite längre vistelse är helt möjlig och då med eget boende t.ex lägenhet eller bungalow med självhushåll istället för dyra hotellrum.

Här behöver vi er hjälp med tips och förslag.
Vi är i början av planering och därmed ganska vag uppfattning om vart vi vill.
Ett måste är sommarvärme, strandnära samt rimlig prisnivå

Förutsättning är utresa 23/24 dec. Frånvaro ca en månad eller mer.
Flyg med Star Alliance bolag, helst LH-gruppen eller Turkish. Tänker inte använda poäng/miles.
Destination inte bestämt. Vi är öppna för det mesta. Dock inte Sydost Asien inkl Thailand, Indien samt mastodontresor som Cook Is. Och nej, Kanarieöar är inte aktuellt.
Ser fram emot spännande och intressanta tips.
 
Alltid när någon frågar om tipps i ditt slag måste jag vurma för Seychellerna. Vet inte om LH tar er dit dock. Lagom långt bort, jämn behaglig temp, inga insekter/sjukdomar.

Man kan hyra hus/lgh rätt överkomligt på tex Praslin eller Mahe faktiskt. Många tror att det bara är lyx lux men det finns gott om lagomprisade boende alternativ.

Frun och jag har rest till många platser på jorden men dit är det enda vi verkligen vill åter gång på gång.

Vacker natur och flora med gott om möjligeter till häftiga upplevelser i olika miljöer.
 

nota bene

Medlem
Karibien låter ju som ett alternativ, dock är väl inte Star Alliance direkt bästa alternativet dit. ABC-öarna kan du hitta rimligt boende på och det är utanför orkanbältet om det stör er.
 
Alltid när någon frågar om tipps i ditt slag måste jag vurma för Seychellerna. Vet inte om LH tar er dit dock. Lagom långt bort, jämn behaglig temp, inga insekter/sjukdomar.

Man kan hyra hus/lgh rätt överkomligt på tex Praslin eller Mahe faktiskt. Många tror att det bara är lyx lux men det finns gott om lagomprisade boende alternativ.

Frun och jag har rest till många platser på jorden men dit är det enda vi verkligen vill åter gång på gång.

Vacker natur och flora med gott om möjligeter till häftiga upplevelser i olika miljöer.

Seychellerna är fantastiskt, det är precis som alla vykortsbilder eller skrivbordsbakgrunder fast i verkligheten. Rekommenderas verkligen!
Försök hitta något på södra delen av ön så kommer man bort från turistområdena. Vi bodde i en villa som en lokal aktör hyrde ut, där borde det gå att göra en deal om längre vistelse utan alltför mycket pengar. Självhushåll, men med en städerska som kommer två gånger i veckan och städar och byter lakan etc. Pebbles Cove hette den. Egen liten lagun till huset! En kort simtur till en större strand med fantastisk snorkling. Avskilt. Färsk fisk kan man köpa vid vägkanten. Och som sagt, inte särskilt mycket turister på södra delen av ön. På en paradisstrand på några hundra meter kanske det var en handfull människor. Nästa dag bytte vi strand och det var likadant där. Dessvärre tror jag inte något Star Alliancebolag flyger dit :(
Maldiverna och Mauritius borde vara liknande som Seychellerna, även om jag aldrig har varit där.
Costa Rica är också ett trevligt ställe i december-januari, rekommenderas också. Har bara varit på östkusten där, men det var riktigt bra. Vattnet var så salt så att vi flöt!

Edit: Star alliance flyger till Seychellerna. Lufthansa till Addis Ababa, därifrån med Ethiopian de sista fyra timmarna.
 
Last edited:

Matsson

Medlem
Föredrar Seychellerna framför Maldiverna om det gäller 6-7 veckor. Hyra hus på Praslin är prisvärt jfr. Hotel som är högt prissatta. Kombinera med Sydafrika kanske kan vara ett alternativ?

Är dessutom ordentligt avundsjuk:) Då jag och hustru Matsson har några år kvar tills dess att övervintring kan vara möjlig
 

ulagun

Medlem
Föredrar Seychellerna framför Maldiverna om det gäller 6-7 veckor. Hyra hus på Praslin är prisvärt jfr. Hotel som är högt prissatta. Kombinera med Sydafrika kanske kan vara ett alternativ?

Är dessutom ordentligt avundsjuk:) Då jag och hustru Matsson har några år kvar tills dess att övervintring kan vara möjlig

Tack för tips, börjat kika på Seychellerna, dock står mellanlandning i Addis inte högst på fru Ulaguns önskelista o_O

Jo Matsson känns tveeggat detta med pension. Efter ett helt yrkesliv ha varit på resande fot, på gott och ont, så kommer Guld och Diamond förmånerna på hotell och flygbolag succesivt att upphöra. Kikar med förskräckelse på incheckningsköerna till charteravg från Sturup. Ska vi dessutom tvingas sätta oss i en vrå på Kastrup och äta svettiga medhavda ostfrallor samt termoskaffe i.st.f. frukost i loungen.... etc.
Det kanske borde finnas en fördettingsklubb på BC där man kan utbyta tips och ideer hur resa människovärdigt till rimliga kostnader och utan
Gold/Diamond fördelar.
 

chazzie

Medlem
Det finns PP/Diners lounger och även om kvaliten kan variera borde du kunna lämna frallan och termosen hemma. :)

Som icke-invigd i de "stora" loungerna kan jag säga att en Diners-lounge är helt OK för att undkomma "pöbeln", jag har inte hunnit testa så många än men det har varit adekvat än så länge, den stora fördelen som jag ser det är att komma iväg från stimmet en stund och kunna sätta sig i en skön soffa när man viker upp locket på laptopen.
 
Toppen