Senaste nytt

Tips på trevlig båt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Palazzi

Medlem
Nu kan alla suktare sluta leta efter sommarens båt!;) Jag har hittat den perfekta kombinationen för Businessclass-medlemmar:

[video=youtube;ldY4Pxg3fcc]http://www.youtube.com/watch?v=ldY4Pxg3fcc[/video]

Under miljonen också...:)
 

Singapore

Medlem
Tack för hjälpen! Jag är mer inne och kollar utbudet för tillfället.
Jag flyttar runt mycket, så det är nog aktuellt att köpa den tillsammans med farsgubben, så att han kan använda den när jag inte är i Sverige :).

- Båten kommer att användas i Sverige
- Dagsturer som gäller. Bor redan precis intill vattnet, och har inget behov att övernatta ombord....:)
- Diesel eller Bensin är mindre viktigt (vilka är fördelar nackdelar med olika drivmedel på en båt? Lägre/högre skatt? )
- Båtplats som gäller under säsong isåfall.

Jag tittar på ny bil samtidigt, så frågan är hur pengarna kommer fördelas mellan de två tingestarna :)

Jag flyttar till Sverige (iaf temporärt) i Juli, så det är först efter det som frågan på riktigt börjar bli aktuell. Jag hör av mig när/om det blir aktuellt! :)

Skippa bilen och båten och köp en Cavalon istället ;)


Edit* Oj såg inte din senaste post i den här tråden.
 

Palazzi

Medlem
Väcker denna tråd igen, då det snart blir höst (=rea). Medlemsantalet på BC.se har ju ökat en del sedan jag initierade denna tråd, så kanske kan få in lite fler tips.

Denna fantastiska sommar lockade det ju väldiga med ny båt! Var mycket ute och seglade, men känner fortsatt att det är motorbåt som gäller för inköp.

Ni som har båt i Sverige:
Daycruiser eller större båt? Frågan är ju hur mycket man kommer utnyttja den större båten, och om man då kanske behöver en rejält större farkost? Tar ni längre turer eller blir det bara över dagen/natten trots att ni har stor båt?

Känns lite som det finns tre alternativ:

1. Köper en större daycruiser, med enkel övernattningsmöjlighet. Med större menar jag ca 27 till 33ft (tänk Aquariva).

T.e.x. http://www.venturaeurope.com/news/wp-content/uploads/2008/11/riva-aquariva-british-racing-green.jpg

2. Gillar karaktären av sk Lobster-båtar som gjorde sig kända i Italienska insjöar redan under 1900-talets första hälft. Båtarna är mellan 32-48ft, men känns tyvärr ändå inte rymliga. Designen gillar jag dock skarpt.

T.e.x. http://www.angellobster15.com/galeri/lobster15a (2).jpg

3. Köp en rejält stor båt som du kan åka hela vägen till t.e.x Medelhavet med (från Sverige). Här föredrar jag en klassisk Trawler-båt då de känns rejält mer rymliga än t.e.x en "normal" båt av samma utförande.

T.e.x. http://motorboatsmonthly.media.ipcdigital.co.uk/9091/00000430a/717f/8770-ST50-GS.jpg

Jag vet kostnader etc, och behöver ingen privatekonomisk rådgivning. Vänligen ber jag bara om tips gällande huruvida dessa typer av båtar skulle användas under vintertid (någon med egen erfarenhet?). Bostad i Italien ligger inte vid vatten, så båten är aktuell för Nordiskt klimat. Kommer troligen äga båten tillsammans med ytterligare en släkting....

Man drömmer ju alltid om flygplan, men ibland tvingas man ändå vara något mer realistisk (tyvärr :p).

Jag behöver ingen direkt förmedling med försäljare, då jag till synes fortfarande inte kommit värst långt i processen...

Kanske @Traveller har tips?
 

Sofia

Medlem
Efter som du redan dissat segelbåtar ska jag inte ge mig in på det ämnet ;)

Men, det du nog måste bestämma dig för är först och främst vad du ska ha båten till. Glassa och köra fort och/eller kunna ge dig ut i skärgården i några dar och ta med partner och polare.
Sen vilka faciliteter du vill att båten ska ha, om bekvämlighet ska vinna över design och fart (tyvärr är de sällan helt förenliga på sjön) och hur mycket jobb du känner för att lägga ner på båten.
Träbåt - sjukt snyggt men en jäkla massa jobb (eller väldigt dyrt om du vill leja ut jobbet)
Plast - lätt underhållet men kräver dock underhåll
Metall - väldigt lätt underhållet men inte så särskilt snyggt eller glassigt ;)

Personligen skulle jag nog också föredra en båt med dieselmotor av den enkla anledningen att tja, en läckande bensinmotor kan få båten att flyga i luften medan det inte är fallet med diesel. Så vitt jag har förstått genom åren drar också inombordsdieslar mindre bränsle än motsvarande motorprestandra för bensin.

Men vad vet jag som en en bekvämlighetstörstande seglare? :cool:
 

Palazzi

Medlem
Efter som du redan dissat segelbåtar ska jag inte ge mig in på det ämnet ;)

Men, det du nog måste bestämma dig för är först och främst vad du ska ha båten till. Glassa och köra fort och/eller kunna ge dig ut i skärgården i några dar och ta med partner och polare.
Sen vilka faciliteter du vill att båten ska ha, om bekvämlighet ska vinna över design och fart (tyvärr är de sällan helt förenliga på sjön) och hur mycket jobb du känner för att lägga ner på båten.
Träbåt - sjukt snyggt men en jäkla massa jobb (eller väldigt dyrt om du vill leja ut jobbet)
Plast - lätt underhållet men kräver dock underhåll
Metall - väldigt lätt underhållet men inte så särskilt snyggt eller glassigt ;)

Personligen skulle jag nog också föredra en båt med dieselmotor av den enkla anledningen att tja, en läckande bensinmotor kan få båten att flyga i luften medan det inte är fallet med diesel. Så vitt jag har förstått genom åren drar också inombordsdieslar mindre bränsle än motsvarande motorprestandra för bensin.

Men vad vet jag som en en bekvämlighetstörstande seglare? :cool:

Segelbåtar är jag väl bekant med, men känns inte aktuellt för detta planerade inköp. Träbåt är helt inaktuellt, för den tiden har jag inte... Tycker själv inte att stålskrov är fult. Stora fina "trawlers" har nästan alltid stålskrov, och det var inte en Buster jag tänkte köpa :p

Det jag funderat kring är en båt att köra över dagen, eller en riktigt stor båt för längre färder. 30-35knop klarar de flesta båtar jag kikat på, oavsett storlek, så tycker inte man behöver kompromissa med bekvämlighet. Mellanstor båt för att guppa i skärgården känns inaktuellt, för jag anar att jag inte kommer åka dit....

Tänkte mer om någon hade ett klockrent tips på en specifik båt jag skulle kolla, oavsett mina preferenser (inte 80ft och 30miljoner helst)

Tyvärr så tenderar ju inköp av miles att äta upp sparandet :(
 
Usch vad jag känner mig fattig när jag tittade i den här tråden. :p
Hade jag haft pengarna hade jag köpt #3.

Känns lite som det finns tre alternativ:

1. Köper en större daycruiser, med enkel övernattningsmöjlighet. Med större menar jag ca 27 till 33ft (tänk Aquariva).

T.e.x. http://www.venturaeurope.com/news/wp-content/uploads/2008/11/riva-aquariva-british-racing-green.jpg

2. Gillar karaktären av sk Lobster-båtar som gjorde sig kända i Italienska insjöar redan under 1900-talets första hälft. Båtarna är mellan 32-48ft, men känns tyvärr ändå inte rymliga. Designen gillar jag dock skarpt.

T.e.x. http://www.angellobster15.com/galeri/lobster15a (2).jpg

3. Köp en rejält stor båt som du kan åka hela vägen till t.e.x Medelhavet med (från Sverige). Här föredrar jag en klassisk Trawler-båt då de känns rejält mer rymliga än t.e.x en "normal" båt av samma utförande.

T.e.x. http://motorboatsmonthly.media.ipcdigital.co.uk/9091/00000430a/717f/8770-ST50-GS.jpg
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Om ett köp kommer inom nära framtid meddelas det givetvis! Köper möjligtvis tillsammans med släkting, så måste ta det i hänseende.... (därav är det också ekonomiskt gångbart).

Det som kommer ivägen är väl dock att köparnas respektive förordar inköp av nya bostäder, alternativt renoveringar. Å ena sidan håller ju bostäder värdet bättre, men inte är det lika roligt!? Man kan ju bo på båten..... :rolleyes:

Moderator kanske ska låsa tråden (?) Känns aningen långt från BC's huvudsyfte, speciellt när man försöker piffa till allt ytterligare med ny layout mm. Jag kan skriva om köpet i "Fredagstråden" om det blir något :)
 
Last edited:

FF#1

Medlem
Palazzi,

för att få ett bättre svar så måste du nog precisera lite mer vad du vill ha, hur stor, snabb och vilken nivå på "bling" och komfort.
Upplevda storleken på en båt ökar med längden i kvadrat... dvs en 33 fotare kan upplevas "dubbelt" så stor som en 27 fotare.

En annan sak är underhållsbehovet, lyxig båt= mycket putsa och gnida för att hålla det fint, till skilnad från tex en macho båt typ Anytech = bara att serva motor och spola av...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen