Senaste nytt

Tips på trevlig båt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Palazzi

Medlem
Det är väldigt billigt i Sverige just nu. Har en kompis som är båtmäklare och marknaden är riktigt trög. Vilket gäller medelhavsländer och Irland också (och kanske i ännu högre grad med tanke på ekonomien i dessa länder samt dom höga kostnaderna för båtplats). Däremot har inte alltid säljarna förstått att man kanske får 60% av vad man skulle fått för några år sedan. Så köper du begagnat finns goda möjligheter att pruta. Skall du ha båten i Sverige eller Medelhavet? Fiske eller sol? Sova över eller bara dag turer? Diesel eller bensin? Trailerbar eller båtplats? Hör av dig om du är seriöst intresserad så kan jag förmedla bra kontakter

Tack för hjälpen! Jag är mer inne och kollar utbudet för tillfället.
Jag flyttar runt mycket, så det är nog aktuellt att köpa den tillsammans med farsgubben, så att han kan använda den när jag inte är i Sverige :).

- Båten kommer att användas i Sverige
- Dagsturer som gäller. Bor redan precis intill vattnet, och har inget behov att övernatta ombord....:)
- Diesel eller Bensin är mindre viktigt (vilka är fördelar nackdelar med olika drivmedel på en båt? Lägre/högre skatt? )
- Båtplats som gäller under säsong isåfall.

Jag tittar på ny bil samtidigt, så frågan är hur pengarna kommer fördelas mellan de två tingestarna :)

Jag flyttar till Sverige (iaf temporärt) i Juli, så det är först efter det som frågan på riktigt börjar bli aktuell. Jag hör av mig när/om det blir aktuellt! :)
 

JensE

Medlem
Ska du åka ute på havet då det går lite sjö eller ska du vara i någon insjö?
Det är nästan viktigaste frågan. Vissa båtar med för platta bottnar går riktigt kasst när det är lite vågor.
Själv kör jag kraftig v-botten och big block v8 för då kan jag hålla relativ hög fart i sjön.
24 grader är sweet spot på skrov för detta ändamål.
Däremot så behöver du mer pulver i båten för att åka fortare så åter igen vad du prioterar och var du ska använda båten.

Slutet kylsystem är också att föredra om du ska köra i saltvatten.

Bensin eller Diesel beror lite på vad du prioterar. Diesel är mycket säkrare (mindre risk för explosion).
Finns snabbare dieselbåtar men oftast så är det bensinare som gäller då precis som i bilvärlden.
Inombordare har lägre försäkring på då dom motorerna är lite svårare för klåfingrade att sno.
Är försäkringskostnad en issue så bör du sikta på en båt med toppfart under 40 knop.

Det kan vara riktigt dyrt med vinterförvaring om du inte har båtklubb.
Kommersiella marinor tar hutlösa belopp för vinterförvaring.
 

Palazzi

Medlem
Ska du åka ute på havet då det går lite sjö eller ska du vara i någon insjö?
Det är nästan viktigaste frågan. Vissa båtar med för platta bottnar går riktigt kasst när det är lite vågor.
Själv kör jag kraftig v-botten och big block v8 för då kan jag hålla relativ hög fart i sjön.
24 grader är sweet spot på skrov för detta ändamål.
Däremot så behöver du mer pulver i båten för att åka fortare så åter igen vad du prioterar och var du ska använda båten.

Slutet kylsystem är också att föredra om du ska köra i saltvatten.

Bensin eller Diesel beror lite på vad du prioterar. Diesel är mycket säkrare (mindre risk för explosion).
Finns snabbare dieselbåtar men oftast så är det bensinare som gäller då precis som i bilvärlden.
Inombordare har lägre försäkring på då dom motorerna är lite svårare för klåfingrade att sno.
Är försäkringskostnad en issue så bör du sikta på en båt med toppfart under 40 knop.

Det kan vara riktigt dyrt med vinterförvaring om du inte har båtklubb.
Kommersiella marinor tar hutlösa belopp för vinterförvaring.

- Ja, det blir bräckt vatten vid Mälarens utlopp (Stockholm alltså :)).
- Det är nog bensin som gäller för min del, utifrån din beskrivning.
- 37 knop maxar iaf en av båtarna jag tittade på. (Bara tittat på inombordare pga av stöldrisken på utombordare).
- Jag har tillgång till ett rejält garage, så vinterförvaringen är inga problem.
 

JensE

Medlem
Framför allt ha med dig någon som är duktig på båtar och motorer alternativt anlita en besiktningsman innan köp.
Båtar är duktiga på att sluka pengar.

Det här med diesel förresten så använder man oftast det på lite större båtar. Mindre båtar under 30 fot så är det oftast bensin som gäller.. dock är inte ett köp av en diesel i en mindre båt något dåligt. Har bara en annan karisma :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen