Senaste nytt

Tips på städer där man lever billigt?

A380*G

Medlem
I Shanghai kan du bo centralt (mitt i smeten) för under 200 RMB/natt utan problem. Staden erbjuder allt från lyxkrogar till hål i väggen. Man kan således äta för 10,000 RMB/pers men samtidigt ta en god nudelsoppa för en tia, komplettera det med några dumplings för 1 RMB/styck och du är riktigt mätt för 15 RMB.
Frukost 2-5 RMB utan problem, har en tant utanför huset som gör utmärkta grönsaksrullar för 3 RMB/st. Typ som crêpes. Dessa är mycket goda!!
Buss för 2 RMB är det bästa transportmedlet, man lär sig stan och får se mycket.

I mina ögon är det en no brainer, ingen annan stad i världen erbjuder samma utbud till detta låga pris. Dessutom är det en av de säkraste städerna i världen med näst intill ingen (?) kriminalitet mot utlänningar.
 
Är man ormrädd så är ju Auckland ett mycket bra val. Jag hade gärna bott där några månader.

Varför tror du jag övervägde Auckland? ;)
Sägs ju annars att Irland också ska vara ormfritt.

Hoppas det inte är mycket ormar i Kuala Lumpur men det tror jag inte, i alla fall inte centralt.

Jag är så pass rädd att jag låter ormarna styra mina semestrar. I Las Vegas vågar jag t.ex inte åka helikopter till Grand Canyon och gå på hike/tur där. :p

Verkligen trist att ha denna extrema rädsla och jag kommer inte bli botad oavsett vilken psykolog som hanterar mig.
(Jag är så pass rädd att jag inte ens kan googla på ormar så då förstår ni vilken nivå jag ligger på i rädsla (100 av 100 alltså) ;)

Nåväl. Jag försöker arbeta bort detta sakta men säkert men just nu går det... sakta med det.
 
Last edited:

Simon

Medlem
Andra alternativ?.

På kul så tänkte jag ge dig ett lite oväntat val! Kanske inte drömklimat, men vi kör:

Nordirland!

Nära hem, alla pratar engelska, fantastisk natur, och billigt. Inga problem att hitta ett typiskt brittiskt radhus för 4000:- i månaden kring Belfast, lägenheter kan du hitta billigare. Trevligt publiv, charmig dialekt, och så kan du passa på att vara statist i Game of Thrones. Vem behöver klibbig värme i Asien när man kan köra lager på lager på närmare håll?!
 

Jonas C

Medlem
Kuala Lumpur är ingen rolig stad. Liten stadskärna, inte mycket att se i form av sevärdheter. Jag blev uttråkad efter en dag, så jag har svårt att se hur någon vill flytta dit frivilligt såvida det inte rör sig om något jobb.

Jag hade snarare satsat på Shanghai. En mycket trevligare stad med bra kultur, restaurang och nöjesliv. Minst lika billigt dessutom…
 
Känns ju inget vidare att läsa det här: Threat to natural habitat forcing snakes into KL's residential areas - Nation | The Star Online

Att till och med brandkåren måste gå kurser för att "förstå" ormars beteenden. Det måste ju innebära att det kryllar av dom. :p
Simon:s tips om Nordirland kanske inte är så pjåkigt ändå...

Kuala Lumpur är ingen rolig stad. Liten stadskärna, inte mycket att se i form av sevärdheter. Jag blev uttråkad efter en dag, så jag har svårt att se hur någon vill flytta dit frivilligt såvida det inte rör sig om något jobb.

Jag hade snarare satsat på Shanghai. En mycket trevligare stad med bra kultur, restaurang och nöjesliv. Minst lika billigt dessutom…

Är det så?

Flera som tipsat om Shanghai nu. Kollade snabbt upp priserna på Airbnb och även om det ligger högre än Kuala Lumpur så var det inte så att det stack iväg till Singapores nivåer så det vore kanske inte fel.

Men Kina? Engelska tenderar ju att inte fungera speciellt bra där.. :(
Hur är det med visum dit om man vill stanna så länge som jag tänkt, krångligt att ordna etc?
 
Last edited:

pep

Medlem
Kom til Hue city. Vi har lige istandsat et hus i den bedste del af centrum. Balkon ud til floden i alle 3 etager! 450 USD/md. Min viv vil tage sig af dig. Vi har lige haft en svensker boende i flere måneder (men hjemme i privaten). Engelsk er et problem, men et smukt og dejligt og BILLIGT sted at leve. Hue Airport (HUI) er lukket for renovering (indtil September), så VN har arrangeret busser til DAD. Jeg selv arbejder i Kenya p.t.
 

A380*G

Medlem
Shanghai experter:

https://www.airbnb.com/rooms/1223109
Prisvärt? Ni som bott där vet ju vad man får för pengarna så hör efter med er..
Bra läge?

Lite över budget men genomförbart..

Priset är ok givet att du är utlänning.
Räkna med att det är rejält kallt, isolering existerar inte i de billigare husen.
Läget är hyfsat på Pudongsidan, men de flesta i "din ålder" väljer att bo på Puxisidan. Sök i French Concession istället, "allt" du gör och alla du träffar och umgås med sker där...
Personligen skulle jag inte bosätta mig i en lägenhet på Pudongsidan.
 

Palazzi

Medlem
Jag försöker fortfarande locka med något mer ovanligt resmål, så jag får något spännande att läsa om (för du bloggar väl på BC.se då??) ;)

Uruguay är ett av de säkraste länderna i Sydamerika, och Montevideo är kanonfint. Finns ingen världsdel med så mycket "liv och rörelse" som Sydamerika. Jag vill påstå att Montevideo är minst lika trevligt som Rio, och klart billigare.
I.o.m att du är i Sydamerika undern tiden för VM kan du smidigt flyga till Brasilien för en match! :cool:

Standard på renoverade lägenheter är mycket hög och det finns flertalet sk. condominos som fyller just syftet för kortare boenden.

Ta denna som exempel, för 7.000kr/mån: https://www.airbnb.se/rooms/980074
 
Toppen