Senaste nytt

Tips på snabb skidweekend i Europa från Göteborg, med kort transfer från flygplatsen till skidbacken

Palazzi

Medlem
Jag har ju tävlat i alpint i 18år, så kanske kan komma med några mindre kända orter..

Som talarna ovan är Genève klart enklast. Priserna är ju som de är (mat, liftkort o boende), men du är ju där så pass kort att det kanske är en negligerbar faktor.

München o sedan 1h neråt ger en del val (som också påpekats). Så även Zürich.

Sen har du Prag. Vet att det går bussar på drygt 1h till en resort.

Med fulflyg har du några alternativ:
1. Skopje med Wizzair. Höga berg, men rätt slitna liftar mm. Man slipper dock köer. 45min hyrbil.
2. Bergamo om Ryanair börjat flyga för säsongen (många alternativ o direktbussar).
3. Tuzla med Wizzair. I Sarajevo finns höga berg precis utanför stan o antar att det finns buss från Tuzla till Sarajevo.

O slutligen: Snälltåget till Åre eller AIS flyg till Romme (Borlänge) ;)
 
Underbart, många bra tips. Tack! Ska kolla vidare på det i helgen. Det får nog bli mer än en skidweekend. Jag har inget emot udda skidorter heller, senast nu över jul var jag i Poiana Brasov utanför Bukarest, Rumänien. Just den är dock inget jag kan rekommendera. Även om det var riktigt billigt så var det dåligt med pang för pengarna.
 

oxxax

Medlem
Jag har ju tävlat i alpint i 18år, så kanske kan komma med några mindre kända orter..

Som talarna ovan är Genève klart enklast. Priserna är ju som de är (mat, liftkort o boende), men du är ju där så pass kort att det kanske är en negligerbar faktor.

München o sedan 1h neråt ger en del val (som också påpekats). Så även Zürich.

Sen har du Prag. Vet att det går bussar på drygt 1h till en resort.

Med fulflyg har du några alternativ:
1. Skopje med Wizzair. Höga berg, men rätt slitna liftar mm. Man slipper dock köer. 45min hyrbil.
2. Bergamo om Ryanair börjat flyga för säsongen (många alternativ o direktbussar).
3. Tuzla med Wizzair. I Sarajevo finns höga berg precis utanför stan o antar att det finns buss från Tuzla till Sarajevo.

O slutligen: Snälltåget till Åre eller AIS flyg till Romme (Borlänge) ;)

Jag passar på att låna tråden då jag i princip har samma frågeställning.
Jag och en kompis har bokat CPH-GVA 18-21:a mars, och planen (hotellbokningen) är att ta en hyrbil till Val Thorens. Om det däremot finns andra tips gällande bättre anläggning, roligare hotell eller kanske närmare från GVA så tas de gladeligen emot. Jag tar gärna även emot tips om ställen att besöka på vägen, och helst då bra restauranger. :)
 

Resenären

Medlem
Jag är ingen vän av vinter eller skidåkande. Däremot gillar jag vackra vyer med snö.
Därav brukar jag titta på väderutsikten (!) på Servus TV från Österrike. Vackrare vyer får man leta efter.
Om någon vill ha onsdagens väder som en 400-500 MB mp4-fil, så skicka ett PM.
Eller ett nyare program kan också fixas, om jag får veta i förväg.
 

Börnen

Medlem
jag kan annars tipsa om att Lufthansa tycker Genève är billigt, så affärsklass ligger på ca 3 500kr. Vi åker nu i februari, och då blir det Zermatt som är ca 2t med bil.

Annars kan du flyga till Zurich och ta tåget till flera ställen ganska enkelt. Jag tittade på Innsbruck som bas, mycket inom ca en timme därifrån.

Snabb bil! :) jag skulle räkna med två timmar med bil till Visp, sen är det en bit kvar till Täsch där man kan parkera och typ 15 minuter med tåg till Zermatt.

Zermatt har grym skidåkning och staden är trevlig. Väl värt, men vi tar tåget direkt från GVA (4 timmar)
 
Toppen