Senaste nytt

Tips på shopping i New York

agehall

Medlem
Fast om du ska köpa något så dyrt som en 1Dx, så lär det väl löna sig att ta in på ett hotell i NJ och be dem skicka den. Då slipper du väl sales tax...
 
Vad jag förstod av din text kan man börja sin shopping med att fixa ett 10% taxfree kort, men hur och var får man använda detta? Du gav massor med nya tips men undrar om utbudet på Jersey Gardens är lika bra som på Woodbury Common.
Tänkte även handla lite coola kläder till mina 7-och 5 åriga grabbar och undrar om du har tips på detta.
10% Macy's kort gäller endast på Macy's.
Det finns något som heter Macy's By Appointment, man bokar det 3-4 dagar innan och får en assistent att hjälpa med shoppingen. Är ni två kanske lönar det sig att boka 2 assistenter. Det kostar inget för dig och finns inget krav på köp.
En annan sak som vi är ganska dåliga på är att förhandla, det går faktiskt att göra det på Macy's. Inte alltid men det går. Senaste kap för mig var en kavaj med 40% rabatt. Vissa grejer går det att få även på halva pris, bara man hittar rätt person att tala med.

Jersey gardens och Woodbury går inte att jämföra: det ena är inomhus, det andra utomhus, 3.5% skatt i JG och upp till 4% i WC. Tar man en bil och åker till båda går det också att göra, på vägen ligger Paramus med hela packet(Saks off 5th, Century21, Marshalls, Old Navy, TJ Maxx), övernatta kan man göra i någon av hotellen på vägen. Det är i princip alltid billigare i NJ. Glöm inte om vägtullar, det kan bli uppemot 20-25 dollar totalt.
Har man yngre barn så finns bra ställen i WC: Carter's, OshKosh, Nautica, Timberland. Men WC kräver en helg eller så. Några superbilliga priser finns där inte.
Tror att det mesta av shoppingen går att göra inom NYC, bara om man inte är efter något speciellt.

För några år sen fick vi en personal assistant på Levi's, resultat ;):
levi.jpg
 

Senator

Moderator
Vill tillägga lite gällande kostymer.....

Jag är 192cm och väger runt ett deci-metric-ton :) Jag bodde under några år ca 20min från Metzingen, Hugo Boss hemstad så jag gillar europeiska kostymer.

Utmaningen för mig har varit att kavajer i Europa inte har passat runt axlar/armar medan jag avskyr amerikanska ballong brallor. Senaste fem år har Europeiska märken anpassat till amerikanska kroppar, men med europeiskt snitt. Det vill säga att jag numera bara köper kostymer i USA.
 

ACervin

Medlem
Rabattkort på Macys fungerar bra och dom 10% läggs ofta ovanpå andra rabatter så ibland kan det bli riktigt billigt. Även Bloomingdales har ett sådant kort. Lönar sig alltid att gå till kundservice först på de stora varuhusen, även om jag tror mig minnas att Nordström inte har rabatt. Ha med körkort eller pass (fast många expediter struntar i det dom hör/ser att man inte är Amerikan).

B&H foto är amazing och väl värt ett besök. Finns även en begagnat avdelning som kan vara intressant. Tänk på att de har stängt under judiska helger.
 
Här till vänster är det som man alltid får som besökare i Macy's:
macys10%.jpg

Det som är till höger är veckans rea. Man kan dock inte kombinera dessa två enligt expediten vid Hugo Boss kostymavdelningen.

Men det kan gå väldigt galet ändå:

boss30%off.jpg
Rockarna kostar typ $650, minus 30% och minus 25% av det blir det nästan halva pris. För Boss är det inte illa.

Levis501s.jpg
Klassiker. Här igen går att kombinera med 25%.

Det här nu är något speciell, Lubiam studio, 75% off, minus 25%, italienska kostymer.
Enda nackdelen för mig är att min storlek finns inte och kommer aldrig att finnas, det går åt i första hand.
75%off.jpg

Andra saker var Calvin Klein slim fit kostymer 50% off, Hugo Boss -25%, Tahari - minus 25% och sen ytterliggare med kupong 25%. Inte illa.
Det här är bara Macy's där alla turister finns. Vill du handla som en riktig New Yorker då går du till andra ställen.

Det verkar som vi är klara med kostymer. Finns det något intresse i att ta upp skjortor? Brooks Brothers, Charles Thyrwhitt, Thomas Pink, TM Lewin, Boss är några välkända. Vad tycker ni?
 
Last edited:

agehall

Medlem
Jag vill gärna ha tips på var jag kan köpa skjortor! Kostymer har jag massor av och behöver jag fler, så är det vardagsmodeller som jag lika gärna kan köpa på Dressman här hemma...
 
Skjortor!

Det är nu upp till var och en vad man föredrar, vill man ha lite högre kvalité då är det följande butiker som gäller: Brooks Brothers, Charles Thyrwhitt, Thomas Pink. Alla dessa finns runt Wall street och Midtown.
Charles Thyrwitt ofta kör med 4 för 199, finns även online.
Brooks Brothers butiker är något exceptionellt i sig, det är en annorlunda upplevelse. Det är som att besöka Holmens herr ekipering men på ännu högre nivå. Det kostar en slant, men det är värt det.
Nöjer man sig med mainstream för vardagen då är de vanliga affärer som är bäst. Bara att du vet vad som passar dig bäst.
Som min "fashion devil" brukar säga: "If you have a body for good clothing, you should treat it like a king, don't gain weight or I'll hit you in your face" :D Han brukar hjälpa mig med kläder och har inte haft fel än så länge. Inställningen är enkel, byxor ska sitta som speedos, skjortor ska vara som en tight t-shirt. Det här passar mest till slankare kropp, är man kraftig då gäller det Regular fit och ibland Big and Tall.

Skjortavdelningen på Century21 på Cortland St. har ett bra utbud. Dock saknar de min favorita cut - eXtreme slim fit. SYMS verkar ha en del, TJ Maxx också, Marshalls har mindre men ibland rätt bra grejer.
Märken som Donald Trump, Haspel, Nautica, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Ben Sherman, Versa, Van Heusen passar bra till lite kraftigare kropp.
Slim fit från Calvin Klein, Boss, Alara, Tahari är något för en smal kropp.

Vad gäller skjortor så tycker jag att $30-35 är ett bra pris för non-iron. Vissa kan man betala lite mer(Tahari, Alara).

Så fort du kommer in i butiken be en expedit att ta mått på dig och fråga gärna vad som skulle passa dig bäst.
Fortsätting följer...
 

agehall

Medlem
Det låter som att du och jag har helt olika klädsmak. Jag kan öht inte ha kläder med tight fit.

Finns det något ställe där man kan sy upp skjortor till vettigt pris? Jag gjorde det i Bangkok för några år sedan och betalade ca 200kr/skjorta och ångrar fortfarande att jag bara köpte 10st...
 
Det låter som att du och jag har helt olika klädsmak. Jag kan öht inte ha kläder med tight fit.
Jag kör både slim och regular fit. Det beror på omständigheter. Har jag endast skjorta under rocken eller club kavaj då är det regular fit som gäller. Har jag en bespoke kostym på mig då är det dags för slim fit.

Finns det något ställe där man kan sy upp skjortor till vettigt pris? Jag gjorde det i Bangkok för några år sedan och betalade ca 200kr/skjorta och ångrar fortfarande att jag bara köpte 10st...
Brooks Brothers är ett bra ställe. Annars är det bara att googla på "tailored shirts nyc", det finns en hel del ställen i Midtown. Tror inte dock att du hamnar på samma prisnivå som i BKK.
Brooks Brothers | "Select" Special Order Dress Shirts
 
Toppen