Senaste nytt

Tips på resmål i Japan (ej Tokyo)

Börnen

Medlem
I mars 2019 åker vi till Japan igen med vår då 9-årige son.
Vi tänke inte stanna i Tokyo denna gång, vi tänkte inte ens hör och häpna gå på nöjespark. Istället tänkte vi köpa railpass (bra tips i en annan tråd) och ta oss till en eller två andra städer.

Ideer så här långt är Hiroshima och Nagasaki men det kanske finns betydligt bättre resmål.

Vad är era bästa tips när man reser med en resvan, kunskapstörstande 9-åring.
 

Mr.cake

Medlem
Kansai regionen har defintivt mycket att erbjuda på. Där har du städer med mycket kultur och en annan "feel" av Japan. T.ex har du närliggande städer som Kyoto, Osaka, Nara och Kobe. Kyoto har mycket traditionell kultur och välkända platser att besöka. Men vill man ha ett kontrastbyte så rullar man enkelt in till Osaka. Där går det att besöka streetfood markets osv. Det är enkelt att ta sig mellan dessa städer. Från Tokyo kan man åka Shinkansen, dock är man begränsad till Hikari alt Kodama med JP-rail pass. Det tar 3h resp 4h från Tokyo till Osaka. Men enklast är om ni flyger till KIX (Kansai international airport). JP-rail pass är inte nödvändigt för att ta sig mellan dessa städer. Jag brukar använda mitt Passmo kort (pendelkort) mellan dessa städer och finner det problemfritt. Självklart kan du ta dig ut längre om så önskas.

Tips på saker att göra i Kyoto:

"Fushimi inari taisha"
Kyoto Travel: Fushimi Inari Shrine (Fushimi Inari Taisha)

"Teceremoni"
Kyoto Tea Ceremony

"Guldtempelet"
Kyoto Travel: Kinkakuji (Golden Pavilion)

Tips på saker att göra i Nara:

"Nara- deer park"
Nara Travel: Nara Park

Tips på saker att göra i Osaka:

"Dotonbori / street food"
Osaka Travel: Minami (Namba)

Ganska kort lista på saker att göra och finns bra mycket mer att utforska.
 

NyfikenGrau

Medlem
Om ni inte varit i Kyoto tycker jag ni ska högprioritera det. Hyr cyklar är mitt tips.

Är du säker på att ni tjänar på railpass om ni bara ska till 1 eller 2 städer? Vi var runt på totalt 4 ställen och tjänade bara lite på att ha passet.
Inte varit i Nagasaki men om ni åker till Hiroshima rekommenderar jag ett besök vid Miyajima på ön Isukushima, vackert landskap och "ikoniskt japanskt" vid torin.
Annars skulle jag rekommendera ett ställe långt utanför någon storstad, nämligen heliga berget Koya med "gravskogen" Okunoin, mycket fint och speciellt ställe. Tog väl ett par timmar från Osaka vill jag minnas. Bra och relativt enkelt som kombination med Kyoto, skulle nog också hålla mig i Kansai utan JR-pass som Mr.cake antyder.
 
Om ni åker till Japan sent i mars, kanske ni lyckas pricka in körsbärsblomningen.
"Filosofens väg" i Kyoto är en rofylld promenadstråk. För övrigt finns det 1600 tempel i Kyoto att besöka.
Jag håller med NyfikenGrau om att ön Miyajima, utanför Hiroshima är värt ett besök. Vid lågvatten kan man promenera ut till Itsukushimas stora Torii. Pampigt.
Eftersom 9-åringen är kunskapstörstig, kan Peace Memorial Park i Hiroshima väcka många frågor, även om det handlar om en fruktansvärd händelse i historien.
Kobebiff i Kobe? Boka bord på tex Steak Aoyama.
 

Homer

Medlem
Finns inte jättemycket att se i Nagasaki, men detta är kul
Gunkanjima (Battleship Island) - Nagasaki Things To Do & Itineraries | Planetyze

Satsa på Kansai regionen, där finns mycket att se dessutom finns det billiga regionala tågpass t.ex.



I Osaka tycker jag ONSEN FROM AROUND THE WORLD [SPAWORLD] är kul
besök motorcykel och bilfabriker/museum som
Kawasaki Good Time World
 

dino_81

Medlem
Just Miyajima (nära Hiroshima) och Nagasaki är de vackraste platserna jag upplevt i Japan.

Även två historiskt viktiga platser som er 9-åring kommer att kunna knyta an till på kommande historielektioner.

Rekommenderas varmt!

8D6F2CFA-61CF-416C-A9B9-F98F557E2C33.jpeg


9A61DCF2-FDC6-435A-B13A-17EE4AE1E4D9.jpeg


(Miyajima med templet Itsukushima och dess ”tama” hjortar)

626C9C77-B570-4CA0-A316-ABA07A97AF2E.jpeg


21445426-1466-4B28-BB6B-B79D4CA7C0B0.jpeg


(Solnedgången från Mount Inasa, Nagasaki)
 

Homer

Medlem
Tänker man besöka Miyajima ska man kolla tiderna för ebb och flod (varierar) så att man kan får se både och under besöket.
 
Toppen