Senaste nytt

Tips på resa till Grönland

Mediana

Medlem
Hej, har alltid velat besöka Grönland och har tittat lite grann på det hela under årens lopp. Har för mig att SAS reste dit tidigare men nu verkar de bara ha ett samarbete med Air Greenland? Biljetterna till Grönland är ju ganska saftiga så undrar därför om det går att resa dit på något vis på Star Alliance awardbiljetter? Jag misstänker icke men vill dubbelkolla om det är något jag missat. Om det inte går när bör man boka sina vanliga biljetter till Grönland. Just nu hittar jag bara priser från Stockholm för mellan 95000-12000 per person i ekonomi. Kanske smartare att bara boka från Köpenhamn direkt och köpa enkelbiljett Stockholm-Köpenhamn? Alla tips mottagets tacksamt.
 

ulagun

Medlem
Har varit nyfiken på Grönland men skrinlagt det pga av höga kostnader och långa avstånd. Att färdas runt på Grönland är tydligen rejält dyrt och inte helt lätt dessutom långt mellan sevärdheterna. Likaså mat och uppehälle enligt vad jag läst mig till.
Vi har istället valt Svalbard, två gånger samt Island. Har tankar på att återvända till Island och hyra en terränggående bil, se större delen av ön och inte bara turistmåstena.
Tyvärr börjar Svalbard bli överexploaterat. Blivit för billigt att resa dit.o_O
 

Flightdoc

Medlem
Star Alliance/SAS till Island. Därefter flyg från Island till Grönland. Såväl Air Iceland Connect (gamla inrikesbolaget Flufelag Islands) och Air Greenland flyger Island-Grönland. Förbindelser finns till Nuuk, Kangerlussuaq, Ilulissat om jag minns rätt.
 
Star Alliance/SAS till Island. Därefter flyg från Island till Grönland. Såväl Air Iceland Connect (gamla inrikesbolaget Flufelag Islands) och Air Greenland flyger Island-Grönland. Förbindelser finns till Nuuk, Kangerlussuaq, Ilulissat om jag minns rätt.

Men jag har för mig att dessa biljetter är ganska dyra så då tror jag nästan att det blir billigare med direktflyget från t ex Köpenhamn.
 

Mediana

Medlem
Har varit nyfiken på Grönland men skrinlagt det pga av höga kostnader och långa avstånd. Att färdas runt på Grönland är tydligen rejält dyrt och inte helt lätt dessutom långt mellan sevärdheterna. Likaså mat och uppehälle enligt vad jag läst mig till.
Vi har istället valt Svalbard, två gånger samt Island. Har tankar på att återvända till Island och hyra en terränggående bil, se större delen av ön och inte bara turistmåstena.
Tyvärr börjar Svalbard bli överexploaterat. Blivit för billigt att resa dit.o_O

Svalbard är ju ett perfekt ställe att åka till med awardbiljetter, men ja redan varit där. Rekommenderar starkt Färöarna också.
 
Toppen