Senaste nytt

Tips på bra restauranger i New York

Trox

Medlem
Jag åt på Veronica's Kitchen på Governor's island. Det är väl inte direkt ngn lyxklass med en matvagn, men jag måste säga att hennes Jerk chicken är bland det bättre jag fått i matväg i NY.
 

nilsson

Medlem
Förra veckan så åt jag på Atera ** i New York. En intim atmosfär där man sitter vid en hästskoformad bardisk mot köket. Maten serveras framifrån och disken försvinner bakåt. Som på många ställen av den här typen så var det en fix och hemlig meny med 10-tal rätter där valfriheten ligger i vilken dryckesmeny man föredrar. Jag valde den billiga vin-menyn, men blev snabbt avundsjuk på den alkoholfria menyn som serverades bredvid mig. Det var bartending på hög nivå med flytande kväve, droppflaskor och specialredskap. Jag kunde till slut inte hålla mig och bad att få smaka deras "Nogroni", enbärssav, peruviansk kinin och sultananektar. Det var inte långt ifrån en riktig negroni.

Mat och dryck var utmärkt, men när man sitter på det här sättet så blir det nästan oundvikligt att ens fokus hamnar på medpassagerarna istället. Det visade sig (föga förvånande) att de sex personer i min närmaste omkrets alla var vana gastronauter, två hade varit på Fäviken i år och två på Franzén.
 

Per N

Medlem
Om man har 24 timmar i New York (jäkla SAS som lurar på en billiga resor...) och har siktet inställt på ett riktigt bra Steakhouse, vilket rekommenderar ni då? Det finns säkert många som håller hög nivå men om man är ute efter någon som är lite bättre än dom andra, någon som har koll?
 

Per N

Medlem
Jag tror du ska satsa på Peter Luger.
Det är samma tips som jag fått från annat håll. Det negativa dom hade att säga var snorkig personal och att dom inte tog kortbetalning (annat än deras egna kort). Fast det där med snorkig personal kan nog lika gärna vara otur.
 
Toppen